הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המגפה הנשכחת בארה"ב: יותר מ-100 אלף מתו ממנת יתר של סמים
דו"ח מדאיג של ה-CDC מצביע על זינוק של קרוב ל-30% במקרי המוות כתוצאה ממנת יתר של סמים שונים. חלק מהמדינות רשמו עלייה יותר מ-60% במקרי המוות, ורק ארבע דיווחו על ירידה

בפעם הראשונה בתולדות ארה"ב, יותר מ-100 אלף אמריקאים מתו כתוצאה ממנת יתר של סמים במהלך שנה אחת בלבד, כך עולה מדו"ח ממשלתי שפורסם הבוקר (רביעי).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

לפני נתונים ראשוניים של המרכז הלאומי לסטטיסטיקה בריאותית (NCHS) - גוף שפועל כחלק מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) - בין אפריל 2020 לאפריל 2021 דווח על 100,306 מקרי מוות כתוצאה ממנת יתר של סמים.

מדובר בזינוק של קרוב ל-30% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים (אפריל 2019 עד אפריל 2020), אז דווח על 78,056 מקרי מוות בנסיבות דומות.

"זו עלייה חדה ובלתי נתפסת, בייחוד משנה אחת לשנייה", מסר בוב אנדרסון, בכיר ב-NCHS.

חשוב להדגיש כי מדובר בממצאים ראשוניים של הדו"ח, ובחודש הבא ה-CDC יפרסם את הדו"ח המלא והסופי.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עוד עולה מדו"ח ה-NCHS כי העלייה הגדולה ביותר במקרי מוות כתוצאה ממנת יתר נרשמה בוורמונט (70% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים). מגמות דומות נרשמו גם בווירג'יניה המערבית (62%), קנטקי (55%), לואיזיאנה (52%) וטנסי (50%).

לעומת זאת, רק ארבע מדינות בארה"ב - דלאוור (1.7%), ניו המפשייר (7.2%-), ניו ג'רזי (1%-) ודרום דקוטה (19.8%-) - רשמו ירידה במקרי המוות ממנות יתר.

בעבר, כאשר דיברו על 'מגפת מנות היתר' בארצות הברית, הכוונה הייתה למשככי כאבים שונים. בהמשך זה היה הרואין, וכיום הסם השכיח ביותר הוא ככל הנראה פנטניל - אופיואיד סינתטי המשמש כמשכך כאבים רב עוצמה (בעיקר לטיפולים קשים ביותר, למשל לחולי סרטן).

דו"ח ה-NCHS חשף כי פנטניל היה מעורב ב-75% ממקרי המוות כתוצאה ממנת יתר. עלייה נרשמה גם במספר המתים כתוצאה ממנת יתר של מתאמפטמין וקוקאין. לעומת זאת, ירידה נרשמה במקרי המוות כתוצאה מצריכת הרואין.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

למעשה, כבר בשנה שעברה - עם פרוץ משבר הקורונה והטלת המגבלות הראשונות - מומחים הזהירו שאנשים שמכורים לסמים עלולים לחוות התדרדרות אישית קשה במהלך הבידוד, ויהיה להם קשה להשיג את הטיפול הראוי.

מוקדם יותר השנה אף פורסם דו"ח נוסף של ה-CDC, בו נטען כי תוחלת החיים הממוצעת בארה"ב ירדה בשנה שלמה - הירידה הגדולה ביותר שנרשמה מאז מלחמת העולם השנייה. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE