הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קולגן: כל מה שחשוב לדעת
נראה כי בשנים האחרונות ניתן לשמוע בכל מקום את המילה ״קולגן״, בחברות הקוסמטיקה, במרפאות, ובקרב מומחי בריאות. למעשה, מדובר בחלבון מהותי וחשוב אשר מהווה שישה אחוזים ממסת הגוף שלנו. המדריך השלם על קולגן

ניתן למצוא אותו בקרמים לעור הגוף והפנים, תכשירים קוסמטיים, אבקות, כדורים ואפילו במזון שלנו. בשנים האחרונות הקולגן הפך להיות אחד המושגים הכי פופולרים, אך האם אתם יודעים מהו הקולגן? ומדוע הוא כה חשוב לגוף שלנו ולעור שלנו? 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למעשה, הקולגן הינו חלבון בנייה אשר מהווה מעין דבק עבור הגוף, והוא מופק לשם חיזוק האיברים והשלד, זאת לצד שימור המיקום שלהם בגופנו. השם “קולגן” מקורו מהשפה היוונית: קולא – ביוונית פירושו דבק, בעוד שגן – ביוונית פירושו ייצור.

חלבון הקולגן נוכח בעיקר בשרירים שלנו, בעור, במחזור הדם, בסחוסים וברקמות החיבור שלנו. כמו כן, אחד היתרונות החשובים שלנו הוא קידום וחיזוק האלסטיות של העור, של השרירים ושל רקמות החיבור השונות. בנוסף, הוא מגונן על האיברים שלנו, מחזק את העצמות שלנו ומשמר את האיכות של הסחוסים והמפרקים של גופנו.

המבנה הכימי של חלבון הקולגן

יותר מחמישים אחוזים מהמסה היבשה של גופנו מורכבת מחלבונים. הם מסייעים לייצר הורמונים, מוליכים עצביים ואנזימים בגופנו, להעביר מידע בין התאים ובדומה לקולגן, לבנות את גופנו באופן איכותי ואף לשמור עליו חזק וחסין, לאורך השנים. הקולגן הינו חלבון שהמבנה שלו מורכב משלוש חומצות אמינו בעיקר: גליצין, פרולין וחומצה שנגזרת מפרולין, הידרוקסיפרוליןGlycine, proline, and hydroxyproline). 

גליצין מהווה כ- 35% ממבנה הקולגן. היא תורמת לחלבון יכולות רבות כגון חיזוק והעצמת מסת השריר של הגוף, תמיכה במפרקים, ייעול תהליך העיכול של גופנו, ומתן תמיכה במערכת החיסונית.

פרולין – מהווה כ- 17% מהרכב חלבון הקולגן. מהווה את הקולטן של גליצין והתפקוד העיקרי שלה הוא לקדם את תהליכי הייצור של חלבון הקולגן ובייחוד לשם ייצוב המבנה שלו בגוף.

הידרוקסיפרולין – נגזרת של פרולין, המסייעת אף היא לייצב את המבנה של הקולגן. מחסור בחומצה הזו, יוביל לפגיעה באיכות שלו. 

הגוף אמנם יודע כיצד להפיק קולגן, אך יכולת זו הולכת ופוחתת עם השנים, והתוצאה היא עור רפוי יותר, קמטים, כאבי פרקים ומפרקים, אובדן מסת שריר ועוד. הקפדה על תזונה בריאה, פעילות גופנית, והימנעות מעישון ואלכוהול יכולים לשפר את ייצור הקולגן ולשמור על עורנו זוהר, בריא וצעיר יותר.

היתרונות של חלבון הקולגן 

תמיכה למפרקים

קולגן מייצר חומר בצורת ג’לי, שמסייע לעטוף את העצמות, השרירים והמפרקים שלנו. הג’לי הזה תומך בתפקוד האופטימלי של המפרקים שלנו ועל ידי כך, מסייע להפחית ואף למנוע כאבים באזורים הללו ולייעל את הניידות שלהם משמעותית. כמו כן, במקרה של פגיעה באזורהג’לי מסייע לגונן על המפרקים, על ידי בלימת זעזוע באזור מה שמוביל להפחתת הסכנה לשבר או פציעה.

תורם לבריאות העור

קולגן הוא המרכיב העיקרי ברקמות החיבור של העור שלנו. הוא מספק לו את איכויות האלסטיות שלו ועל ידי כך, כאשר הגוף שלנו מפיק כמויות נאות של קולגן, העור שלנו נראה צעיר, בוהק, לח ומתוח.

לעומת זאת, מחסור בחלבון הקולגן יביא להשלכות לא נעימות כגון מראה עור אפרורי, רופס, בעל סדקים, קמטים ויובש רב. נטילה של תוסף במשך חודשיים, תספק הוכחות פיזיות לאיכויות יוצאות הדופן של הקולגן: עור בעל מרקם רך כמשי, מתוח ועשיר בלחות, זאת לצד התחזקות השיער והציפוניים.

תורם לבריאות מערכת העיכול

חלבון הקולגן מהווה חלק מכלל הרקמות ורקמות החיבור של גופנו, לרבות המעיים. הקולגן מסייע לגונן על המעיים שלנו מפני פציעות, מחלות ושומר עליו מהודק, כך שתוכנו יישאר בתוכו ולא ייפלט אל שאר הגוף. בנוסף, הוא מייעל את הספיגה של נוזלים במעיים ועל ידי כך מטיב את תהליכי הייצור וההטלה של הצואה.

מחזק משמעותית את הלב ומחזור הדם שלנו

חלבון הקולגן מהווה חלק משמעותי מחדרי הלב שלנו וכלי הדם שלנו. הוא מהותי לשם הגנה על המבנה של המערכת ורקמות החיבור שלה בפרט. מחסור בחלבון הקולגן, יהפוך את כלי הדם לקשים ועל ידי כך, יפגע בבריאות של כלי הדם באופן משמעותי ויביא להצטברויות של שומנים בגופנו. מסיבה זו, הנוכחות של קולגן היא חיונית לשימור איכות הזרימה של מחזור הדם: האלסטיות שהוא תורם מאפשרת לכלי הדם להתרחב בקלות ולהביא לזרימה מאוזנת.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE