הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התפרצות קשה של שפעת העופות בישראל – מדענים חוששים מ"אסון הומני"
על פי ארגון הבריאות העולמי, המחלה קטלנית יותר מהקורונה עבור בני אדם, אם כי יותר קשה להעברה. בכיר במשרד החקלאות: "אירוע אקולוגי טרגי – אין לדעת לאן זה יוביל"

צפון ישראל חווה בשבוע האחרון התפרצות קשה של שפעת העופות, עד כדי כך שהממשלה הציבה את המועצה לביטחון לאומי כאחראית על הנושא. כעת, מדענים מודאגים ממה שעלול להפוך ל"אסון הומני" מאחר שהמחלה קטלנית עבור בני אדם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עגורים בעמק החולה, צפון ישראל (צילום: Shutterstock)

 

עד כה, לפחות 5,400 עגורי בר נגועים בשפעת מתו, בעוד שהרשויות בישראל חוששות שהדבר עלול להתרחב למצב חירום עולמי, כאשר יותר מחצי מיליארד ציפורים נודדות עוברות באזור מדי שנה, מה שהופך את התפרצות השפעת לקטסטרופה אפשרית.

"יכול להיות שיש מוטציה שמדביקה גם אנשים, והיא תהפוך לאסון המוני", אמר לשם, זואולוג באוניברסיטת תל אביב ומנהל המרכז הבינלאומי לחקר נדידת ציפורים בלטרון. בינתיים, הרשויות בישראל הזהירו את הציבור שלא להתקרב לאף ציפור בר שנראית חולה, ונכון לעשיו לא ידוע על אף אדם שנדבק.

כאמור, הנגיף יכול להיות קטלני אם הוא מועבר לבני אדם. על פי ארגון הבריאות העולי, יותר ממחצית מ-863 המקרים שזוהו אצל בני אדם מאז 2003, גרמו למוות. עם זאת, יש לציין כי רוב הזנים של שפעת העופות לא עוברים בקלות אל בני אדם.

מתוך 30,000 עגורים שעברו החורף בשמורת טבע החולה, 17% מהם מתו. המדענים בישראל חוששים עבור שאר הציפורים, כאשר לפחות 10,000 מהם נראים חולים. העגורים נדבקו באותו זן של שפעת העופות שזוהתה בלולים ברחבי צפון ישראל, וגרמה להמתה של קרוב למיליון עופות.

 

עגורים בעמק החולה, צפון ישראל (צילום: Shutterstock)

 

מותם של אלפי ציפורי בר בשמורת טבע החולה, אחת משמורות הציפורים המובילות בעולם, "הוא אירוע יוצא דופן עם השלכות עולמיות", הזהירה נגה קרנפלד שור, פרופ' לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב. לדבריה, נמצאו כבר כמה פגרים של עופות מים אחרים, כמו שקנאים ואנפות.

יואב מוטרו, מומחה ממשרד החקלאות, הציג השוואה בין שפעת העופות לנגיף הקורונה, וטען כי זה ההפך. "בהשוואה לקורונה, הסיכוי שבני אדם ידבקו בשפעת הוא מאוד נמוך. אבל בניגוד לקורונה, הסיכון למות מהשפעת אם נדבקים בה – הם מאוד גבוהים".

עוד הוסיף מוטרו כי "זהו אירוע אקולוגי טרגי, ואנחנו פשוט לא יודעים איך זה יסתיים, או לאן זה יוביל".

"כאשר מזהים שפעת עופות בלולים, הורגים את כל התרנגולות ומחטא את הלולים. בטבע, ברמת ההדבקה הזו, אני לא יודע לאן זה יוביל. אני מודאג", אמר. "אין טיפול, אין דרך לעזור".

שלום בר טל, צלם חיות בר ותיק, אמר ל'דיילי ביסט' כי מה שהוא ראה "יכול להפוך לאסון אקולוגי, לא פחות גדול ממגפת הקורונה".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE