הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
25 שנה של שיתוף פעולה: ההסכם בין סין לאיראן יוצא לדרך
לפני כעשרה חודשים, שתי המדינות חתמו על הסכם אסטרטגי בנושאים כלכליים וביטחוניים – שכעת נכנס לשלב היישום. במהלך פגישה בין שרי החוץ, השניים תקפו את ארה"ב על הטלת סנקציות חד צדדיות

הסכם שיתוף הפעולה למשך 25 שנה, שנחתם בין סין לאיראן בשנה שעברה, נכנס כעת לשלב היישום – כך מסר ביום שישי שר החוץ האיראני.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שר החוץ הסיני והאיראני (צילום: רויטרס)

 

בביקורו הראשון ברפובליקה הקומוניסטית כשר החוץ, חוסיין אמיר-עבדולהיאן נפגש עם מקבילו הסיני וואנג ווי, ובתום השיחה ביניהם הודיע על התחלת שיתוף הפעולה בין המדינות באופן רשמי.

"תוך כדי הכנה לביקור בסין, עשינו הכנות כדי שנוכל לציין את היום הזה כהתחלה של יישום ההסכם המקיף בין שתי המדינות", אמר אמיר-עבדולהיאן, אם כי לא ציין על פרויקטים או הסכמים ספציפיים.

במרץ 2021, כאשר הרפובליקה האסלאמית הייתה תחת שלטונו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני, איראן וסין חתמו על "הסכם אסטרטגי" הכרוך בשיתוף פעולה כלכלי, צבאי וביטחוני, כמו גם בתחומי בריאות, תשתיות, אבטחת סייבר וחקלאות. זאת, בעוד ששתי המדינות נמצאות תחת סנקציות כבדות מצד ארצות הברית. בין היתר, סין רוכשת נפט מאיראן במחיר נמוך, זאת על אף סנקציות בינלאומיות רבות נגד עסקאות כאלה.

 

מעמד חתימת ההסכם בין איראן לסין, מרץ 2021 (צילום: רויטרס)

 

שר החוץ הסיני הביע את תמיכת הרפובליקה הקומוניסטית בחידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, אשר הנשיא האמריקני לשעבר טראמפ נסג ממנו בשנת 2018. וואנג מתח ביקורת על ארצות הברית שהטילה סנקציות חד צדדיות נגד איראן, כמו שעשתה נגד סין.

וואנג הדגיש כי ארצו מתנגדת להתערבות בעסקיה האישיים של איראן ובהטלת סנקציות נגדה, וכן בשימוש בזכויות אדם ובנושאים אחרים כמניפולציה פוליטית.

במהלך ביקורו, שר החוץ האיראני מסר מכתב של הנשיא האיראני החדש, אבראהים ראיסי, עבור הנשיא הסיני שי ג'ינפינג, שלדבריו הכיל "מסר חשוב" מהממשל האסלאמי. גם המכתב נשמר תחת מעטה סודיות, אך מאז גובשה הממשלה החדשה באיראן, ממשל ראיסי הדגיש שוב ושוב מדיניות חוץ "ממוקדת אסיה", הכוללת את סין כגורם חשוב.

המפגש הרשמי בין שרי החוץ מסין ואיראן מגיע לאחר שבתחילת החודש, חמש המעצמות שהן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם – ארצות הברית, סין, רוסיה, בריטניה וצרפת – הסכימו כי יש להפסיק את התרחבות והפצת הנשק הגרעיני ולהימנע לחלוטין ממלחמה גרעינים – בה, לטענתם, לא יהיו מנצחים. זאת בהצהרה משותפת נדירה, בעוד המתיחות בין מדינות המערב לרוסיה וסין מחריפה.

חמש המדינות חתומות על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני שנחתם עוד בשנת 1968, ובהצהרה המשותפת הן מסרו כי הן רואות את עצמן כאחראיות עיקריות להימנעות ממלחמה בין מדינות גרעינים וצמצום סיכונים אסטרטגיים, כאשר הדגישו כי הן שואפות לעבוד יחד כדי ליצור אווירת ביטחון.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE