הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המיליארדרים הוסיפו 5 טריליון דולר להונם האישי במהלך המגפה
על פי הדוח, בעוד שמצב העוני החריף, וכמעט 100 מיליון איש חיים על פחות מ-2 דולר ליום, 10 האנשים העשירים בעולם יותר מהכפילו את כמות הכסף שברשותם

מיליארדרים הוסיפו 5 טריליון דולר להון שלהם במהלך המגפה, כך לפי Oxfam, מה שמחריף את אי השוויון הכלכלי בעוד המגפה גרמה לעוני אצל מיליוני אנשים ברחבי העולם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילון מאסק, ביל גייטס, מארק צוקרברג, ג'ף בזוס (צילום: Shutterstock, Getty Images)

 

באמצעות נתונים שנאספו על ידי פורבס, אוקספם – קואליציה של ארגונים ברחבי העולם שמטרתם למצוא פתרון לעוני - פרסמה דוח חדש המראה כי העושר הכולל של המיליארדים קפץ מ-8.6 טריליון דולר במרץ 2020 ל-13.8 טריליון דולר בנובמבר 2021. מדובר בעלייה גדולה יותר מאשר ב-14 השנים הקודמות ביחד.

כמו כן, על פי הדוח, 10 האנשים העשירים בעולם יותר מהכפילו את הונם, שגם ב-1.3 מיליארד דולר ביום.

הדוח פורסם לקראת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שיתקיים השבוע הזה לאחר שהאירוע השנתי נדחה בגלל התפשטות האומיקרון. על פי אוקספם, הממשלות צריכות להטיל מס על הרווחים שהושגו על ידי העשירים ביותר במהלך המגפה, ולהשתמש בכסף למימון מערכות בריאות, תשלום עבור חיסונים, מלחמה באפליה וטיפול במשבר האקלים.

"למיליארדרים הייתה מגפה טובה. בנקים מרכזיים הזרימו טריליוני דולרים לשווקים הפיננסיים כדי להציל את הכלכלה, ובכל זאת חלק גדול מזה הסתיים בכיסם של מיליארדרים", אמרה גבריאלה בוכר, מנכ"לית אוקספם, בהודעה לעיתונות.

כאמור, העושר המשותף של 10 מהאנשים העשירים בעולם, כולל מנכ"ל טסלה אילון מאסק ומייסד אמזון ג'ף בזוס, הוכפל במהלך המגפה, וכעת הוא גדול פי שישה מזה של 3.1 מיליארדר האנשים העניים בעולם.

"אי שוויון בקנה מידה כזה קורה מבחירה, לא במקרה", אמרה בוכר. "לא רק שהמבנים הכלכליים שלנו הפכו את כולנו לפחות בטוחים מפני המגפה הזו, הם גם מאפשרים, באופן אקטיבי, לאלה שכבר עשירים וחזקים במיוחד לנצל את המשבר הזה לרווחתם".

על פי הבנק העולמי, 97 מיליון איש ברחבי העולם הגיעו לעוני קיצוני בשנת 2020, והם חיים כעת על פחות מ-2 דולר ליום. כמו כן, מספר העניין בעולם עלה לראשונה זה למעלה מ-20 שנה.

בעקבות הנתונים המראים כי העשירים רק הלכו והתעשרו ומצב העניים רק הלך והחמיר, גורמים ברחבי העולם קראו למיליארדרים להשתמש בכספם כדי לעזור לאלו שמזלם לא שפר עליהם.

דיוויד ביזלי, מנהל תוכנית המזון העולמית של האו"ם, קרא למיליארדרים, כולל בזוס ומאסק, "לקום עכשיו, באופן חד פעמי", כדי לסייע בפתרון הרעב העולמי.

קריאתו של ביזלי קיבלה תגובה ישירה ממאסק, שאמר מאוחר יותר בטוויטר שאם הארגון יוכל לפרט איך הוא בבדיוק מתכוון להשתמש בכספם של העשירים כדי לפתור את משבר הרעב, הוא "ימכור את מניות טסלה כבר עכשיו ויעשה את זה".

לאחר מספר ימים האו"ם אכן פרסם תוכנית מפורטת, אך מנכ"ל טסלה לא הגיב.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE