הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מכה נוספת לנשיא לשעבר: העליון דחה את בקשת טראמפ - רישומי הבית הלבן יועברו לוועדת החקירה לאירועי ה-6 בינואר
מדובר בפעם השלישית ברציפות שבה בית המשפט הפדרלי דוחה את טענות טראמפ לפיהן רישומי שיחות, יומני מבקרים וחומרים נוספים הקשורים להסתערות על גבעת הקפיטול בשנה שעברה צריכים להישמר במסגרת "חיסיון נשיאותי"

בית המשפט העליון של ארצות הברית סירב לבקשתו של הנשיא לשעבר טראמפ, שניסה למנוע מחברי וועדת החקירה לאירועי ה-6 בינואר לקבל גישה לרישומי הבית הלבן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טראמפ מול תומכיו ב-6 בינואר, זמן קצר לפני שפרצו לבניין הקונגרס (צילום: Getty Images)

 

כזכור, ועדת החקירה ביקשה לקבל כ-700 עמודים של מסמכים שונים, לרבות יומני מבקרים, שיחות טלפון ומסמכים אחרים הקשורים לפריצה לקפיטול. בקשה זו הועברה לארכיון הלאומי של ארצות הברית, והנשיא ביידן אישר את העברת החומרים לוועדה.

כהרגלו, טראמפ פנה לבית המשפט במטרה לקבל את מבוקשו, ובתביעות שהגיש הוא טען שהמסמכים נמצאים תחת "חיסיון נשיאותי" שמגיע לו כנשיא לשעבר. התביעה הגיעה לשני בתי משפט פדרליים, ובשניהם הנשיא לשעבר הפסיד.

לאחר ההפסד המשפטי השני, טראמפ הודיע שיפנה לבית המשפט העליון - ככל הנראה כי סבר שיזכה לתמיכה גדולה לפחות משלושת השופטים שאותם מינה לתפקיד (גורסץ', קוואנו וקוני בארט). אולם, כאמור, מוקדם יותר היום ביהמ"ש העליון דחה על הסף את תביעתו של הנשיא לשעבר.

 

אירועי ה-6 בינואר (צילום: Getty Images)

 

בפסיקה שפורסמה היום ע"י תשעת השופטים הוסבר כי הגורם המכריע בנושא היה העובדה שהנשיא ביידן החליט שלא ליישם "חיסיון נשיאותי" (ובכך לא למנוע את העברתם לוועדת החקירה).

"שאלות כגון האם ובאיזה תנאים נשיא לשעבר יכול לקבל צו מבית המשפט על מנת למנוע פרסום של מסמכים מהקדנציה שלו, כאשר הנשיא המכהן בחר שלא ליישם חיסיון, הן חסרות תקדים ומעלות חששות גדולים ומשמעותיים", נכתב בפסיקה.

עם זאת, השופטים הסבירו ששאלות אלה אינן רלוונטיות מכיוון שבית המשפט הפדרלי לערעורים (אחד משני בתי משפט פדרליים שדנו בתביעתו של טראמפ) קבע שבקשתו של טראמפ הייתה נדחית גם אם היה נשיא מכהן: "מעמדו כנשיא לשעבר בהכרח לא רלוונטית בגלל אותה החלטה", נימקו השופטים.

 

אירועי ה-6 בינואר (צילום: Getty Images)

 

לפי ההערכות, בימים הקרובים רישומי הבית הלבן מתקופת ממשל טראמפ יועברו לוועדת החקירה, שבינתיים מתרכזת בזימון עדים נוספים כפי שקרה אמש.

כזכור, ועדת החקירה הוקמה בקונגרס בשנה שעברה בעקבות ההסתערות על גבעת הקפיטול בשישי בינואר 2021, במהלכה תומכי הנשיא לשעבר פלשו לבניין הקונגרס במטרה למנוע את אישור ניצחונו של הנשיא ביידן. בין היתר, הם קראו לרצוח פוליטיקאים רבים כגון סגן הנשיא דאז מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, ואף תקפו שוטרים באלימות קשה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE