הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אונ' וושינגטון פרסמה רשימת מילים "בעייתיות" מבחינה גזענית – כמו "סבא" או "משק בית"
מדריך השפה פורס רשימה של מילים הנמצאות בשימוש יום יומי, שהן גזעניות, סקסיסטיות או הומופוביות. למשל, ביטויים עם המילה "אדם" נחשבים ל"לא מכילים"

אוניברסיטת וושינגטון פרסמה מדריך שפה עם רשימה של מילים "בעייתיות" בהן אמריקנים משתמשים ביום יום.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אוניברסיטת וושינגטון (צילום: Shutterstock)

 

המחלקה לטכנולוגיית מידע של האוניברסיטה, פרסמה "מדריך שפה כולל" המפרט מספר "מילים בעייתיות" שהן "גזעניות", "סקסיסטיות", "גילניות" (דעה קדומה נגד אדם הנובעת מהגיל), או "הומופוביות".

על פי האוניברסיטה, מילים כמו "סבא", "עובד משק בית" – Housekeeping, "מיעוט", "נינג'ה" ו"Lame" – אשר הפירוש הוא נכה אך משתמשים בו כדי להגיד "עלוב" - נחשבות למילים בעייתיות. לדוגמה, המדריך קובע שהבעייתיות במילה Lame היא אפליה נגד אנשים עם מוגבלויות.

"המילה הזו פוגענית, גם כשהיא משמשת לסלנג לא מגניב, כי היא משתמשת במוגבלות בצורה שלילית כדי לרמוז שההיפך, מי שלא צולע, הוא עדיף", נכתב במדריך.

כמו כן, המילה "מיעוט" מרמזת על יחס פחות לקהילה מסוימת. "כאשר 'מיעוט' משמש להתייחסות לגזעים או ליכולות אחרות, הוא משמש כינוי כללי ל'אחר' ומרמז על יחס 'פחות' כלפי הקהילה או הקהילות הנדונות", נקבע.

נוסף על כך, המדריך רואה במילה "סבא" כבעייתית, משום שהמונח שימש "דרך לפטור חלק מהאנשים משינוי, בגלל תנאים שהיו לפני השינוי". האוניברסיטה הצדיקה את הטענה בכך ש"המילה סבא מקורה בדרום אמריקה בשנות ה-90 של המאה ה-19, כדרך להתריס נגד התיקון ה-15, ולמנוע מאמריקנים שחורים להצביע".

המילה Housekeeping היא עוד מילה "בעייתית", והמדריך ממליץ להימנע משימוש בה, מכיוון שהיא יכולה "להרגיש מגדרית".

נוסף לכך, ביטויים עם המילה "אדם", כמו למשל "כוח אדם", נחשבים ל"לא מכילים" ו"לפיכך הם סקסיסטים".

שימוש במילים כמו "No can do", או "Spirit animal", והפרדת קבוצות על סמך צבעים מסוימים היא "גזענית". לפי המדריך, השימוש ב"אדום", "לבן" או "צהוב" כדי להפריד בין קבוצות שונות, מבוסס על "תפיסות גזעניות" והם "פוגעניים".

עובדים במחלקת טכנולוגיית המידע של אוניברסיטת וושינגטון קוראים ליצור קשר עם חברות וספקים המשתמשים ב"מילים וביטויים בעייתיים", ולבקש מהם להימנע ממונחים שמוקרם בגזענות כזו או אחרת.

עמוד האינטרנט של המחלקה פרסם מייל לדוגמה שניתן להשתמש בו ולהעביר לחברות, בו כתוב: "למרבה הצער,בעבודה עם המוצר\השירות שלך זיהינו שפה שיכולה להיחשב פוגענית בשל מוצאה הגזעני או הסקסיסטי. האם תוכל ליידע אותנו באילו אמצעים אתה נוקט כדי להתרחק מהשפה הזו כדי ליצור מוצר\שירות כוללני יותר?".

4% לא
96% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE