הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביידן: "ארצות הברית תגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו"
הנשיא אמר כי אם רוסיה תיכנס לאוקראינה, היא למעשה תתחיל "במלחמת בחירה". עם זאת, הוא הדגיש כי הברית הצבאית בין מדינות המערב "אינה איום על רוסיה"

כאשר על פי הערכות מודיעיניות אמריקניות, רוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה ביום רביעי, ה-16 בפברואר, הנשיא ג'ו ביידן נשא היום (שלישי) נאום ושלח אזהרה ישירה למוסקבה, באומרו כי פלישה לאוקראינה תתחיל "מלחמת בחירה, ומלחמה ללא סיבה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ג'ו ביידן (צילום: AP)

 

הנשיא נאם שעות לאחר שגורמים רוסיים טענו שחלק מהכוחות שלהם נסוגו מעמדות ליד הגבול עם אוקראינה. ביידן אמר שחדשות כאלה "יהיו טובות, אבל לא אימתנו את זה. עדיין לא וידאנו שהיחידות הצבאיות הרוסיות חוזרות לבסיסים שלהן. ואכן, האנליסטים שלנו מצביעים על כך שהם נשארים בעמדה מאיימת מאוד".

ביידן נשבע בנאומו שארצות הברית "תגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו", אך התעקש כי הברית הצבאית בין מדינות המערב "אינה איום על רוסיה. אוקראינה לא מאיימת על רוסיה. לא לארה"ב ולא לנאט"ו יש טילים באוקראינה. אין לנו – אין – תוכניות לשים אותם שם. אנחנו לא מכוונים לתושבי רוסיה, לא שואפים לערער את היציבות ברוסיה".

"לאזרחי רוסיה: אתם לא האויב שלנו", המשיך ביידן. "ואני לא מאמין שאתם רוצים מלחמה עקובה מדם והרסנית נגד אוקראינה, מדינה של אנשים שאתה חולק איתם קשרים כה עמוקים של משפחה, היסטוריה ותרבות".

הנשיא חזר על הקריאה לכל האמריקנים שעדיין באוקראינה "לעזוב עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי לצאת בשלום", וטען שוב כי הוא "לא ישלח חיילים אמריקנים להילחם באוקראינה". עם זאת הוא הוסיף כי "אם רוסיה תכוון לאמריקנים באוקראינה, נגיב בכוח".

 

ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

 

ביידן הודה כי במקרה של כיבוש אוקראינה, מה שצפוי לגרור סנקציות אמריקניות נגד רוסיה, הכלכלה האמריקאית עלולה לסבול מנזק נלווה. "העם האמריקני מבין שהגנה על דמוקרטיה וחירות היא לעולם ללא עלות. אני לא עמיד פנים שזה יהיה ללא כאבים".

"אם לא נעמוד על החופש במקום בו הוא נמצא בסיכון היום, בוודאי שנשלם מחיר גבוה יותר מחר", אמר הנשיא.

ארצות הברית ובעלות בריתה מזהירות במשך שבועות שפלישה עלולה להתרחש בכל עת, בעוד שהקרמלין מכחיש כל כוונה לתקוף את השכנה שלה ממערב.

מוקדם יותר היום, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נראה היה יותר פתוח לפתרון דיפלומטי, כאשר אמר שהוא מוכן להשתתף במשא ומתן עם ארה"ב ונאט"ו על הגבלת פריסת טילים באירופה.

במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, פוטין טען כי התגובה המערבית לדרישות שלו "מכילה מספר הצעות, שלא רק שאנחנו פתוחים לדון בהן – אלא למעשה אנחנו אלה שהצענו אותן בשנים הקודמות: הצעות בנושא סוגיות ביטחוניות אירופיות, בנושאי נשק... ושקיפות צבאית".

"אנחנו מוכנים להמשיך בעבודה המשותפת הזו", הוסיף נשיא רוסיה. "אנחנו גם מוכנים לעקוב אחר מסלול המשא ומתן, אבל יש לשקול את כל הנושאים כמכלול, מבלי להיות מופרדים מההצעות הרוסיות העיקריות".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE