הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אונ' אילינוי רוצה להוציא את המילה "השמנת יתר" מהלקסיקון - כי היא "גזענית"
בית הספר לבריאות הציבור במוסד האקדמי פרסם מאמר של דיאטנית, הטוען כי בעבר מדענים רצו לסווג אנשים שחורים כ"פחות מתורבתים" על ידי משקל הגוף שלהם, ובכך להצדיק עבדות

בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת אילינוי שבשיקגו, פרסם מאמר מאר דיאטנית אשר טוענת המונח השמנת יתר הוא "גזעני", ויש להחליפו במונח המילולי: "אנשים בעלי גוף גדול יותר".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

המחברת אמדנה מונטגורמרי טענה כי מדענים גזעניים השתמשו בעבר ב"שומן ואפייניו גוף שונים" כדי לסווג אנשים שחורים כ"פחות מתורבתים" ו"כדרך להצדיק עבדות, גזענות ומעמדות, וכדי לשלוט בנשים". כך על פי תסקיר הבריאות שלה, שכותרתו: "טיפול בסטיגמת משקל ושמנופוביה בבריאות הציבור".

מוטגומרי גם טוענת שלירידה במשקל "יש השפעות מזיקות על הפיזיולוגיה שלנו", ואנשים רבים לא יכולים להיות רזים יותר בגלל "גורמים גנטיים או סביבתיים בלתי נשלטים".

על פי ארגון הבריאות העולמי, השמנת יתר מוגדרת על ידי מדד מסת גוף (BMI - המחשב על ידי נתוני משקל גוף וגובה) מעל 30 - כאשר הקהילה הרפואית רואה ב-BMI בריא בין 20 ל-25. הקביעה הרווחת בין הרופאים והמדענים ברחבי העולם הוא שמצב השמנת יתר הוא "ניתן למניעה" על ידי אכילת מזונות בריאים וביצוע פעילות גופנית באופן סדיר.

ביחס לזה, מונטוגרמי טוענת ש-BMI הוא מדידה פגומה, אשר "אינה מייצגת את כלל האוכלוסייה האנושית", מכיוון שהיא אינה מתחשבת בהתנהגויות בריאותיות או בהרכב הגוף.

ארצות הברית נחשבת כיום למדינה השמנה ביותר בעולם המערבי. יותר משניים מתוך חמישה אמריקאים - כולל מחצית מהאוכלוסיה השחורה - סובלים מהשנת יתר. בשנת 1960, רק 14 אחוזים מאוכלוסיית המדינה סווגו כשמנים.

 

(צילום: Shutterstock)

 

השמנת יתר מובילה לסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2, סוגים מסוימים של סרטן ומוות מוקדם. כך על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

בחודש ינואר אוניברסיטת וושינגטון פרסמה מדריך שפה עם רשימה של מילים "בעייתיות" הנמצאות בשימוש יום יומי, והן "גזעניות, סקסיסטיות, גילניות או הומופוביות".

בין המילים נמצאת המיל סבא, אשר בעייתית כי היא מייצגת דעה קדומה נגד אדם הנובעת מגילו, או המילה Lame - שפירושה האמיתי הוא נכה, אך כולם משתמשים בה כדי לתאר משהו עלוב. המדריך קובע כי הילה הזו היא מפלה נגד אנשים עם מוגבלויות. 

"המילה הזו פוגענית, גם כשהיא משמשת לסלנג לא מגניב, כי היא משתמשת במוגבלות בצורה שלילית כדי לרמוז שההיפך, מי שלא צולע, הוא עדיף", נכתב במדריך.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE