הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הביידנפלציה משגעת את שוק הנדל"ן: לראשונה בהיסטוריה המחיר החציוני של בית באמריקה חצה את רף 400,000 הדולרים
שוק הנדל"ן האמריקאי הוא לא מקום ברור בימים אלה, מצד אחד בתים נחטפים במהירות והמחירים עולים, מאידך אינפלציה קשה וריבית משכנתאות גואה מעידים על ירידה הדרגתית במכירות

המחיר החציוני עבור בית בחודש מאי עלה לשיא של כ-407,600 דולרים, כך מסרה האגודה הלאומית של המתווכים האמריקאים ביום שלישי. זו הפעם הראשונה שמחיר בית חציוני עולה על 400,000 דולרים, בהשוואה לשנה לפני, מחיר המכירה החציוני עלה בכ-14.8% ב-12 חודשים. השורה התחתונה היא שהמחירים ממשיכים לטפס בעוד האומה נתונה באינפלציה ובמחסור מתמשך של בתים למכירה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

עליית ריבית המשכנתאות בניסיון להילחם באינפלציה, הובילה למכה קשה בנגישות הדיור עבור אנשים פחות מבוססים.

'קונים ראשונים' היו אחראים לכ-27% מהמכירות במאי, ירידה מה-28% של אפריל וה-31% במאי 2021.

בתוך כך, כמות מכירות הבתים ירדה באחוזים בודדים לעומת מאי אשתקד - אך אין בכך להעיד על האטת-מקרו רחבה עדיין.

"ירידה ברכישות פירושה שיותר אנשים שוכרים, והעליה במחירי השכירות כתוצאה מכך עשויה לדרבן יותר משקיעים מוסדיים לקנות בתים צמודי קרקע ולהפוך אותם לנכסים להשכרה - מה שמטיל עומס כספי נוסף על רוכשי דירות פוטנציאליים המבקשים לרכוש בפעם הראשונה", אמר נשיא ה-NAR, איגוד המתווכים הלאומי.

מתווך בכיר בחברת 'דייב פרי-מילר נדל"ן', שבדאלאס הוסיף:

"כדי להתמודד עם מגמה זו, על קובעי המדיניות לשקול לתמרץ שחרור מלאי חדש לשוק באמצעות הורדת מיסים זמנית על רווחי הון עבור משקיעים קטנים, וזאת כדי למכור עוד בתים לאלה הקונים בתים בפעם הראשונה".

אגב, לשחקנים הגדולים שביננו כדאי לדעת, שאמנם העלייה במחירים נראית טוב בתקופה מסוימת, אך היא מתורגמת גם לירידה חודשית רביעית ברציפות בכמות מכירות הבתים...

סביר להניח שהמכירות יירדו עוד, בהתבסס על נתוני המכירות הממתינות לאישור שחווה ירידה מסוימת גם כן.

הסיבות?

בתחילת השנה הריבית הממוצעת על משכנתא קבועה ל-30 שנה בארה"ב הייתה 3.11%.

בחודשים מרץ ואפריל, התעריפים טיפסו מ-4.17% לסביבות ה-5% - עכשיו לפי דיווח של ברייטבארט ניוז, התעריפים אף עולים ל-6%.

"יש לצפות לירידת מכירות נוספות בחודשים הקרובים לאור העלייה החדה בריביות המשכנתאות השנה", אמר הכלכלן הראשי של ה-NAR לורנס יון.

"למרות זאת, בתים המתומחרים כראוי נמכרים במהירות ורמות המלאי עדיין צריכות לעלות באופן משמעותי - וכמעט להכפיל את עצמן - כדי לצנן את העלייה במחירי הדירות וגם כדי לספק אפשרויות נוספות לרוכשי הדירות".

אכן המצב טריקי, מצד אחד צריך עוד בתים, מצד שני מספר הקונים יורד - פרדוקס מסוים המתקיים במקביל לאינפלציה הגואה, אך מה שבטוח, הקונים היום הם מבוססים בהרבה מהקונים של שנה שעברה כך לפחות ברוב המקרים.

"מכירות בתים חזרו למעשה לרמות שנראו ב-2019 - לפני המגיפה - לאחר שנתיים של ביצועים גבוהים", אמר יון.

"כמו כן, תנועות השוק של מכירת חד-משפחתיים ודירות כמעט שווה, מה שאולי מרמז על כך שההעדפה לחיים פרבריים על פני חיי עיר שהייתה נוכחת בשנתיים האחרונות הולכת ונעלמת עם החזרה לתנאים שלפני המגפה".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE