הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שימו לב: 5 סכנות בריאותיות האורבות לבני נוער בחופש הגדול
מתבגרים מחכים לתקופה הזו של השנה במשך כל שנת הלימודים, והנה הוא הגיע - החופש הגדול. אך מסתבר, כי מעבר לכיף ולשמחה, ישנן כמה סכנות בריאותיות שחשוב להיות מדוע אליהן. הנה הרשימה המלאה, וכמה טיפים כיצד למזער נזקים

בני נוער שיצאו לאחרונה לחופש הגדול מביאים עימם לא מעט סקרנות ורצון להתנסות בדברים שונים, העניין הוא שהורים רבים אינם מודעים לסכנות השונות שיכולות לערוב ממש מעבר לפינה. אך אל חשש, בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. ריכזנו עבורכם את הסכנות המרכזיות, שחשוב להכיר. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מסכים

הנזק משימוש יתר במסכים יכול להוביל למצוקות רגשיות, עודף משקל, פגיעה בראייה ובאיכות השינה ועוד. כהורים אנחנו כמובן רוצים את הילדים שלנו פעילים יותר, מעורים יותר חברתית ומשפחתית. הדיגיטל מספק למתבגרים עולם תוכן עמוס גירויים ולא תמיד מפוקח. בין הנזקים החבויים: פורנוגרפיה, סרטונים המעודדים אלימות, פגיעה עצמית, פגיעה מינית ועוד. זאת כאמור לצד עלייה במשקל, התנתקות חברתית ותחושת בדידות.

אלכוהול

האלכוהול הפך מזמן לנורמה בקרב מתבגרים, אך בצריכה מופרזת אלכוהול עלול להוביל למצבים בלתי נעימים, זאת לצד ירידה משמעותית בעכבות והגברת הסיכון שהמתבגרים ינהגו בצורה מסוכנת. בנוסף, מחקרים מראים כי גופם של המתבגרים מתקשה לפרק את האלכוהול, לכן הם נוטים יותר לסבול מבחילות, הקאות, כאבי ראש, הנגאובר, ואפילו הפרעות חרדה. לסיכום, גם אם הם בוחרים לצרוך אלכוהול, חשוב שנדע כיצד להעניק להם כלים לצמצום סכנות. למשל, שידעו שלא מומלץ לערבב משקאות וכמובן שרצוי לשתות רק ליד חברים שאפשר לסמוך עליהם.

ישנים ביום וערים בלילה

החופש הגדול מספק למתבגרים אפשרות לבלות עד השעות הקטנות של הלילה, אך מי שהולך לישון לפנות בוקר יתעורר במקרה הטוב בשעות הצהריים. חשוב לדעת כי השעונים הביולוגיים בגופנו מסונכרנים עם אור השמש. עם רדת החשיכה, בלוטת האצטרובל במוח מגבירה את הפרשת המלטונין בדם, הורמון המכין את הגוף לשינה. כאשר משנים את שעות השינה שוב ושוב הגוף יוצא מסנכרון. השעון הביולוגי משתבש ועלול להוביל לפגיעה תפקודית, כמו ישנוניות, האטה בזמן תגובה, עצבנות, דכדוך, תחושת בדידות, ירידה בזיכרוןועוד. 

חשיפה רבה לשמש

הרוב המכריע של בני הנוער דיווחו על העדר שימוש בקרם הגנה, כאשר יותר מ־80% הודו כי סבלו בעבר מכוויית שמש אחת לפחות וכ־30% דיווחו על חמש כוויות או יותר. במילים אחרות, בני הנוער מודעים ומבינים את הסיכונים בחשיפה לשמש אך  מתקשים ליישם בהצלחה את ההגנה מפניה. כמו כן, הם נחשבים לקבוצת סיכון להתפתחות סרטן העור בשלב מאוחר יותר בחייהם בשל שיעורי כוויות שמש גבוהים.

שואפים עשן

נראה כי המודעות לנזקי העישון לא בהכרח משכנעת מספיק את המתבגרים להיפטר מניקוטין. עישון כידוע מוביל לפגיעה במערכת הנשימה והריאות ואף התפתחות סרטן ריאות בטווח הארוך כתוצאה מעישון סיגריות.

אז מה עושים?

המטרה בראש ובראשונה להיות הכתובת הראשונה אליהם המתגבר יפנה. כך תוכלו להבטיח שבמקרה סכנה או מצוקה, תוכלו לדעת על כך ולסייע.  

לא להתעלם מהתנהגות חריגה: שתפו אותם בתחושה שלכם ונסו לברר מה קורה איתם. סביר להניח שהמתבגרים ירגיעו אתכם שהכל בסדר, אבל נסו להבין אם האם כך הדבר. חזרו על כך גם למחרת אם ההתנהגות הזאת חוזרת על עצמה.

הכירו את עולם התוכן ואת מרחבי הבילוי שלהם: צפו בסדרות שהם צופים, ותנסו להבין באילו פלטפורמות הם מבלים את רוב הזמן שלהם. 

עודדו אותם למצוא לעצמם תעסוקה: למשל תחביבים, סדנאות או עבודה המותאמת לגילם. התעסוקה תספק להם סדר יום ותגן עליהם מפני היפוך שעות השינה.

הקשיבו יותר, דברו פחות: מתבגרים זקוקים להקשבה ללא שיפוט ושיהיו עמם ברגעים של בלבול וחוסר אונים. לכן, תרגלו הקשבה, ונסו לתת להם להתבטא כמה שיותר.

רכות ואמפתיה: אם אתם רואים שהם לוקחים אחריות על מעשיהם, כלומר חווים רגשות של אשם ועצב, נסו להיות רכים ולתרגל אמפתיה. קבלו את הטעות ונצלו את הרגע לשיחה, לחיבוק ומילת עידוד.

קבעו גבולות תוך שיח פתוח: כאשר שהם רוצים לצאת עד מאוחר, נסו לשאול באיזו שעה הם היו רוצים לחזור. אם הם מתקשים לקבוע שעה, תנו להם שתי אפשרויות שמתוכן הם יקבלו את ההחלטה. כך הם עשויים לחוש מחויבים יותר לעמוד בשעה שנקבעה.



0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE