הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סין: ארה"ב מבקשת מאיתנו לצמצם את הנשק הגרעיני – בעוד לה יש את הארסנל הגדול בעולם
בכיר סיני תקף את וושינגטון ואמר כי לה יש את האחריות הגדולה ביותר להגביל את הגרעין שברשותה, ודרישה כזו מבייג'ינג היא בסך הכל ניסיון "להסיט את האשמה ולהסיח את תשומת הלב"

היחסים בין סין לארה"ב מתדרדרים ברקע המתיחות סביב טייוואן, והשתיים מסוכסכות לגבי המאמצים של וושינגטון להוסיף גבולות לארסנל הנשק הגרעיני הגדל של בייג'ינג.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: רויטרס)

 

כעת, הרפובליקה הקומוניסטית מצביעה על צביעות מצד ארה"ב, בטענה שאם הממשל של ג'ו ביידן רוצה לקיים שיחות גרעין בתום לב – עליו קודם לנקוט בצעדים לצמצם את הארסנל הגדול שיש לו.

כזכור, ימים לאחר כניסתו של ביידן לבית הלבן, הנשיא חידש את ההסכם עם סין הידוע כ"אמנת צמצום הנשק האסטרטגי החדש".

כעת, דובר מחלקת המדינה האמריקאית אמר ל'ניוזוויק' כי סין, אשר נמנית כאחת מחמש מדינות החמושות בנשק גרעיני החתומות על הסכם אי הפצת נשק גרעיני משנת 1968, ואחת מחמש חברות מועצת הביטחון של האו"ם, "יש לה אחריות לעסוק בשיחות שיצמצמו את הסיכון לחישוב שגוי וטיפול בדינמיקה צבאית מערערת יציבות".

בתגובה, דובר השגרירות הסינית בוושינגטון הבירה, לי פנגיו, אמר כי מדובר בטקטיקה סתמית של ארצות הברית שנועדה להסיט את תשומת הלב מההתנהגות הגרעינית שלה.

"ארצות הברית מבקשת מסין להיות חלק מדיאלוג לפירוק נשק גרעיני במטרה אחת בלבד, שהיא להסיט את האשמה ולהסיח את תשומת הלב", אמר ליו ל'ניוזוויק'.

"כמדינה שמחזיקה בארסנל הגרעיני הגדול בעולם, ארה"ב צריכה, בראש ובראשונה, לפעול על פי מסמכי העצרת הכללית של האו"ם וההסכמה הבינלאומית כדי למלא את האחריות שלה בפירוק גרעיני ולהמשיך הלאה. קיצוץ מהותי בארסנל הגרעין שלה באופן שניתן לאמת אותו, ובאופן אשר מחייב מבחינה משפטית, כך שיוכלו להיות תנאים למדינות אחרות להיות מעורבות במשא ומתן רב-צדדי לפירוק נשק גרעיני".

לארצות הברית ולרוסיה יש כיום כ-90 אחוזים מהנשק הגרעיני בעולם. בהערכתו האחרונה של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), נמצא כי נכון לינואר השנה, לארה"ב היה ארסנל פרוס של כ-1,744 ראשי נפץ גרעיניים מתוך מלאי כולל של 5,428 כאלה. לרוסיה יש 1,588 מתוך ארסנל של 5,977.

לעומת זאת, על פי הממצאים, לסין יש 350 ראשי נפץ גרעיניים, שכמעט אף אחד מהם – בניגוד לחלק נכבד מראשי הנפץ של ארה"ב ורוסיה, הוא חמוש באופן פעיל.

כמו כן, בניגוד לוושינגטון ומוסקבה, בייג'ינג תמיד שמרה על מדיניות "ללא שימוש ראשון", המציינת כי סין תפעיל נשק גרעיני רק אם יריב ישתמש בהם קודם.

ועדיין, הפנטגון מביע את דאגתו לגבי ארסנל הגרעין של סין ההולך וגדל ומתקדם. הדו"ח האחרון של צבא ארה"ב על הכוח הצבאי הסיני העריך שהמלאי של סין עשוי להתרחב ל-700 ראשי נפץ עד 2027.

ליו ציין כי ארצות הברית היא האומה היחידה בהיסטוריה שהשתמשה בנשק גרעיני בלחימה, והיא גם ערכה "יותר ניסויים גרעיניים מכל מדינה אחרת בעולם", וכי "בשנים האחרונות היא השקיעה רבות במודרניזציה של נשק גרעיני".

בעוד ליו אמר כי סין "מקווה שארה"ב תוכל להוביל כיבוד האחריות והמחויבות שלה כמדינה גרעינית גדולה ולהוות דוגמה טובה להפחתת נשק גרעיני אסטרטגי", הוא הגן על הגישה של בייג'ינג וטען כי הממשלה "מחויבת לאסטרטגיה גרעינית של הגנה עצמית, תוך איפוק מירבי בפיתוח יכולות גרעיניות, שהוגבלו לרמה המינימלית הנדרשת על ידי הביטחון הלאומי".

"מעולם לא היינו חלק מכל סוג של מרוץ חימוש. גודל הארסנל הגרעיני שלנו אינו באותה רמה עם ארה"ב. בשלב הנוכחי, לבקש מסין להיות חלק מתהליך הפירוק הרב צדדי הוא אינו הוגן, וגם לא סביר", הוסיף.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE