הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שינה איכותית יותר, עלייה במצב הרוח ושיפור הכושר: 6 סיבות להאזין למוזיקה
השנה החדשה זו הזדמנות נהדרת להאזין ליותר מוזיקה, כך חושפים מחקרים חדשים שנערכו בתחום. הנה הממצאים והסיבות שיגמרו לכם לפנות קצת יותר זמן להאזנה למוזיקה שעושה לכם טוב

האם ידעתם כי מוסיקה יכולה לשפר את איכות השינה שלכם? את הזיכרון? את הכושר? ואפילו להעלות את מצב הרוח תוך זמן קצר? הנה רשימה מפורטת של כמה סיבות מרכזיות להאזין ליותר מוזיקה בשנה הקרובה. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


זיכרון טוב יותר

מחקרים מראים כי האזנה למוזיקה משפרת את הזיכרון, אותו ניתן לחלק לזיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך שמתחלק גם הוא לסוגים והעיקרי שבהם קרוי זיכרון מפורש. בתוך הזיכרון המפורש יש שני סוגי זיכרונות: סמנטי (הקשור יותר בידע כללי) ואירועי (הקשור לחוויות ולזיכרונות שלנו מהעבר וגם ללמידה).

משתתפים, בני 60־84, התבקשו לבצע סדרת מבחנים: להמציא כמה שיותר מילים נרדפות, ללמוד 15 מילים מסובכות בתוך שתי דקות ולכתוב כמה מילים שהם יכולים שמתחילות בשלוש אותיות שונות. הם ביצעו זאת בארבעה תנאים שונים: ללא מוזיקה, עם רעש לבן, מוזיקה רועשת ומוזיקה מרגיעה.

נמצא כי השיפור הגדול ביותר בביצועים בכל המבחנים, המעיד על שיפור שני רכיבי הזיכרון, קרה בתנאי מוזיקה. מדוע? כי מוזיקה הינה בעלת יכולת לגבור על הרגשות שלנו ולעקוף אותם בדרכה למערכת הלימבית במוח, המעורבת בעיבוד רגשות ויצירת זיכרון. לטענת החוקרים, המוזיקה מגרה את המערכת ומפעילה את היכולת לצריבת זיכרון.

מרים את מצב הרוח

כשאנחנו נהנים, אנחנו חווים תופעה שבה אזור במוח הנקרא אזור התגמול מופעל על ידי הדופמין. הכימיקל הזה מסמן למוח שאנו נהנים ממשהו ושצריך לעשות אותו שוב. חוקרים ביקשו מקבוצה של נבדקים להגיע למעבדה עם שני שירים שמסבים להם אושר. לאחר מכן הם נתנו למשתתפים תרופה בשם נלוקסון, שמדכאת את פעילות אזור התגמול, והשמיעו להם את השירים שבחרו. נמצא כי המשתתפים הביעו פחות הנאה כאשר האזור התגמול דוכא.במילים אחרות, על ידי שמיעת מוזיקה שאנו אוהבים אפשר להגיע לעוררות רגשית גבוהה עד כדי אופוריה.

מורידה את מפלס הלחץ

אחד ההורמונים המרכזיים בתגובות לחץ וחרדה הוא הקורטיזול. מחקרים בחנו את תגובת המשתתפים למבחן מוסכם ללחץ. הם חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה ללא מוזיקה, קבוצת צלילי מים וקבוצת מוזיקה מרגיעה. נמצא כי הירידה הגדולה ביותר ברמות הקורטיזול בדם הייתה בקבוצת המוזיקה המרגיעה.

הקשיבו למוזיקה שמרגיעה אתכם במשך חצי שעה. אם תקפידו על זה באופן שבועי, תגיעו לרגיעה כללית ממש בדומה לאפקט של מדיטציה ויוגה. 

להתמודד טוב יותר עם משימות

מחקר שנועד לבחון אם מוזיקה יכולה לעזור לנו בביצוע מטלות עבודה מתישות כלל ניסוי של 36 משתתפים שחולקו לשתי קבוצות: קבוצת המוזיקה וקבוצת השקט. כל המשתתפים התבקשו לבצע מטלה "מתישה". נמצא כי הקבוצה שעבדה בתנאי מוזיקה מרגיעה דיווחה על הקלה בתחושת העייפות וחוסר המוטיבציה ביחס לקבוצת השקט. אם עומדת בפניכם משימה שרק עצם המחשבה עליה מעייפת אתכם, נסו לשים פלייליסט מרגיע ולעבוד תוך כדי שהוא מתנגן ברקע.

כושר טוב יותר

במחקר בו השתתפו 24 איש נמצא כי הדופק של המשתתפים השתנה בהתאם לקצב המוזיקה, כשהוא התגבר ממש בנוכחות מוזיקה קצבית, נחלש מעט בנוכחות מוזיקה רגועה יותר ולא השתנה כלל כשלא הושמעה מוזיקה. במילים אחרות, אל תוותרו על מוסיקה מקפיצה ומהנה באימון הבא שלכם, התוצאות לא יאחרו להגיע.

שינה איכותית יותר

שינה מאפשרת לו להיבנות מחדש ולתהליכים כמו התחדשות תאית להתקיים. מחקרים הראו כי המוזיקה משפרת את איכות השינה באופן ניכר. באחד מהם השתתפו 60 איש בני 60־83 שסבלו מבעיות שינה. הם חולקו לשתי קבוצות: האחת התבקשה להאזין למוזיקה במשך 45 דקות לפני השינה, והקבוצה השנייה התבקשה שלא. כבר מהלילה הראשון קבוצת המוזיקה הראתה שיפור ניכר, בנוסף נרשמו הירדמות מהירה יותר, איכות שינה טובה יותר ותפקוד טוב יותר במהלך היום לעומת קבוצת הביקורת.

1% לא
99% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE