הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המיגרנה מציקה? אלו הפתרונות החדשים שיעזרו לכם
מדובר על אחת התופעות הנפוצות ברחבי העולם, כזו שמצליחה לשבש את שגרת היום ולהציק לסובלים ממנה. אך מספר חידושים בתחום מעוררים אופטימיות זהירה ומבטיחים הקלה מיידית בחייהם של הסובלים מן התופעה

זה נכון, מיגרנה לא תהרוג אתכם, אבל היא ללא ספק יכולה למרר את החיים, כך מעיד כל מי שסובל מהתופעה הלא נעימה הזו. מיליוני גברים ונשים ברחבי העולם סובלים ממיגרנה הפוגעת באיכות החיים שלהם ופעמים רבות גם בתפקוד עצמו. בשנים האחרונות, התרחשה מהפכה אמיתית בטיפול ולכן, כדאי להכיר את החידושים שישפרו משמעותית את המצב ויורידו דרסטית את כמות ההתקפים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ראשית, מהי בדיוק מיגרנה?

מדובר על מחלה היכולה להיות אפיזודית או כרונית ובאה לידי ביטוי באירועים חוזרים של כאבי ראש מלווים בתופעות גופניות שונות. מקור המילה מיגרנה הוא בשפה היוונית Hemicrania, שתרגומה המילולי הוא חצי גולגולת. המיגרנה מופיעה  בשכיחות גבוהה יותר  בדרך כלל בקרב גילאים 25-55  ופי שלוש בקרב נשים.  

רבים גם סובלים מאאורה - שלב מוקדם של מיגרנה היכול להיות להתבטא  בהפרעות בדיבור, הפרעות בראייה, בלבול למשך מספר דקות עד שעה לפני הופעת המיגרנה או במהלך ההתקף. מעבר לפגיעה באיכות החיים, חוסר טיפול במיגרנה יכול להוביל למצב של מיגרנה כרונית: מעל 15 ימי כאבי ראש  בחודש, שלפחות בשמונה מהם ההתקפים יותר קשים.

כיצד תדעו לאבחן כי אכן מדובר במיגרנה?

כאב ראש שעונה לשניים מבין הבאים: חד צדדי, פועם, בעוצמה בינונית עד חמורה, מוחמר בתנועה ולאחד מבין השניים הבאים: מלווה בבחילות, או הקאות, רגישות לאור או לרעש.

התקף של מיגרנה יכול לנוע בין 4 ל-72 שעות ומבחינת ההשפעה על מוגבלות במהלך החיים, והשפעתה על איכות חיים - המיגרנה ממוקמת במקום שני, ולא לשווא. חולים שסובלים ממיגרנה כרונית מאבדים ימי עבודה רבים, הפעילות המשפחתית נפגמת וזה יכול להשפיע גם על הזוגיות. בנוסף כמעט חמישים אחוזים סובלים ממחלות נוספות כמו חרדה או דיכאון, שיכולים להיות חלק או לפרוץ כתוצאה מהמחלה הכרונית.

ממה נגרמת מיגרנה?

הסיבה הפיזיולוגית המדויקת להתפתחות התקפי מיגרנות אינה ידועה, אך תיאוריה רווחת הקרויה "התיאוריה הנוירו-וסקולרית" גורסת כי גורמים שונים במערכת העצבים, לרבות תהליכים דלקתיים למיניהם המובילים לשיבושים בפעילות המוחית, ושיבושים אלה גורמים מצדם לשינויים בזרימה בכלי הדם במוח ומעודדים התפתחות התקפי מיגרנה. חלק מהתרופות למיגרנות פועלות תוך כיווץ כלי הדם, להפחתת תחושת הכאב. 

אז מה מציעים החידושים בתחום?

עד לא מזמן הטיפול השכיח ביותר היה טיפול תרופתי מדורג – תחילה במשככי כאבים קלים ובהמשך בתרופות ייעודיות למיגרנה אך כיום, בעקבות מחקרים רבים שנעשו בתחום, נחשף התפקיד המהותי של חלבון מסוים, אשר עוזר בתיווך הדלקת העצבית שמתקיימת סביב כלי הדם במוח בעת מיגרנה וכך למעשה הוכח כי בעת התקף מיגרנה, הוא משתחרר בקרומי המוח בכמות גדולה וגורם לדלקת ולכאבים. 

הבנה זו הובילה לפיתוח טיפולים חדישים וספציפיים נגד החלבון. כיום ניתנות זריקות חודשיות המקלות על המטופל כיוון שהוא יכול לבצע אותן לבד בבית ומעניקות לו אפשרות להוריד את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם ב-50% או יותר.

אופן טיפול נוסף וחדשני הוא הזרקת בוטולינום טוקסין במינון נמוך ובמיקומים שנמצאו יעילים כמו מצח, רכות, החלק העליון והתחתון של הצוואר ועוד. יחד עם זאת, טיפול זה ניתן רק לאחר שכשלו טיפולים אחרים ונעשה אבחון של נוירולוג מומחה אודות שכיחות ומשך ההתקפים.

כיצד ניתן להקל על ההתקפים?

חשוב להקפיד על תזונה נכונה, לעשות ספורט, לשתות ולאכול מסודר, לצבור מספיק שעות שינה ולהוריד את רמת הסטרס בגוף. כמו כן, לסובלים ממיגרנות מומלץ ליישם טכניקות הרגעה להפחתת לחץ ומתח נפשי שעלול להחמיר את תדירות ההתקפים ואת חומרתם.

וכמובן, אורח חיים בריא, שהוא מרכיב מרכזי בשמירה על איכות חיים טובה לצד המיגרנות, לרבות הקפדה על תזונה בריאה ומשקל תקין, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר והקפדה על שינה איכותית.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE