הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אחת ולתמיד: האם כדאי להתחסן נגד שפעת?
מדוע כדאי להתחסן? לאיזו אוכלוסייה מומלץ במיוחד לא לוותר על החיסון? ומה הן תופעות הלוואי? הן רק חלק מהשאלות שמטרידות מיליוני אנשים ברחבי העולם בכל חורף מחדש. באנו לעשות קצת סדר, ולענות על כמה מהן

שפעת היא מחלה ויראלית מדבקת מאוד שמופיעה ללא סימנים מוקדמים. הגורם לה הוא וירוס האינפלואנזה שעובר בטיפות נוזלי גופנו מאדם לאדם, במהלך מגע ישיר, או על ידי שיעול או התעטשות. הוירוס גורם לחום גבוה, כאבי ראש ושרירים, כאב גרון, צינון, שיעול, חולשה ועוד. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כמו כן, סיבוך ידוע נוסף של שפעת הוא דלקת ריאות בעיקר בקרב בקשישים וילדים קטנים, נשים בהריון ואנשים בעלי מערכת חיסון חלשה. לכן, השפעת עלולה להיות במקרים קיצוניים אף קטלנית. הוירוס גורם לאחוזי תחלואה גבוהים, עד כ-30 אחוזים בילדים. 

מחקרים של השנה האחרונה מבקשים לשים סוף לשאלה הקבועה של רבים מדי חורף ואומרים באופן מפורש כי ההמלצה הגורפת היא להתחסן כנגד הוירוס. הדרך הטובה ביותר להתגונן היא על ידי מניעת התחלואה, או לפחות הפחתתה.

ההמלצה לחיסון מגיעה ממנהל השליטה במחלות ומניעתן האמריקאי וגם ממשרד הבריאות הבריטי . אותם מחקרים מצאו כי החיסון מפחית מספר ימי האשפוז בשל שפעת ב-4 ימים בממוצע ואת הסיכון להגיע לאשפוז בטיפול נמרץ ב-59 אחוזים. 

אילו סוגי חיסונים קיימים?

ישנם שניים מרכזיים:

חיסון מומת/ לא פעיל - ניתן להזריק לאוכלוסיה כולה, החל מגיל 6 חודשים.

חיסון מוחלש - ניתן לתת אותו בתרסיס אף במקום בזריקה אך אינו מומלץ לפעוטות עד גיל שנתיים, נשים בהריון, חולי אסתמה, מדוכאי חיסון ואנשים מעל גיל 49.

מה הן תופעות הלוואי?

חיסון השפעת מכיל נגיפים מוחלשים אך אינו יכול לגרום לשפעת. רוב התופעות השכיחות ביותר הן אודם, נפיחות ורגישות במשך יומיים-שלושה אשר מופיעות בפחות משליש ממקבלי החיסון. תופעות כלליות כגון חום, כאבי שרירים ותופעות כלליות אחרות מופיעות 12-6 שעות לאחר החיסון ונמשכות יום או יומיים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE