הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר חדש חושף: מחלות עור והקשר שלהן לחיידקי המעי
גירודים, פצעים, פריחה ועוד, הן רק חלק מהתסמינים היכולים להופיע בעקבות תהליכים המתרחשים בכלל במעיים שלנו. כעת, מחקר חדש מסביר כי הטיפול צריך להגיע בכלל מהתזונה, ולא מכדורים ומשחות שונות

העור שלנו מהווה את קו ההגנה הראשון מהסביבה החיצונית, כך גם המעי משמש קו הגנה מהסביבה החיצונית, כאשר מה שמצוי בצינור המעי נחשב לחיצוני לסביבת הגוף הפנימית. גם העור וגם המעי מאוכלסים במיקרואורגניזמים רבים, וסך כל המיקרואורגניזמים בהם מהווים את המיקרוביום של המעי ושל העור.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למיקרוביום של המעי תפקידים רבים המשפיעים על בריאות האדם, ובהם השפעה על המערכת החיסונית, הגנה מפני מזיקים, פירוק של חומרים מטבוליים ושמירה על מחסום מעי תקין.  המנגנון בו המיקרוביום של המעי משנה את המערכת החיסונית בעור - והתהליך ההפוך, שבו המיקרוביום של העור משפיע על המעי - הוא תחום מחקר מבוקש במיוחד כיום.  

כאשר הכל תקין חיידקי המעי שומרים על שלמותו של מחסום המעי, כך שחומרים זרים לא יכולים לחדור דרכו ולהגיע לזרם הדם. אך קיימים מצבים שונים היכולים לפגוע במיקרוביום של המעי - מרכיבים בתזונה, מחלות שונות, שינויים באורח החיים ואנטיביוטיקה. כתוצאה מכך, נוצר חוסר איזון של חיידקי המעי, ומתרחשים תהליכים שונים:

פגיעה בשכבת הריר המכסה את התאים של ציפוי המעי.

חיידקי המעי יכולים לחדור דרך הדופן שלו.

ייצור חומרים רעילים.

חיידקי המעי ותאי הגוף מייצרים חומרים המשפיעים על פעילות העצבים והמוח.

מתרחשת הפעלה של המערכת החיסונית.

כיצד הפגיעה במיקרוביום המעי משפיעה על העור?

החיידקים הלא תקינים מהמעי למעשה חודרים למחזור הדם, ודרכו הם מגיעים לעור. הנוירוטרנסמיטורים שמיוצרים במעי גם משפיעים על המוח, ודרכו יכולים להשפיע על העור.

בעור תקין יש מאזן חיידקים תקין ומערכת חיסונית הפועלת בצורה תקינה. בעקבות התהליך שהתרחש כתוצאה מחוסר איזון במעי, מגיעים לזרם הדם חיידקים, חומרים רעילים, נוירוטרנסמיטורים ותאי מערכת החיסון שהופעלו. כתוצאה מכך מופר האיזון של החיידקים בעור ושל המערכת החיסונית בו, ונוצר מצב של חוסר איזון בעור שמוביל למצב דלקתי ומחלות עור.

אילו מחלות עור יכולות להתעורר בעקבות כך?

אקנה

מחלת העור הנפוצה ביותר בעולם המערבי, הפוגעת באחוז ניכר מהמתבגרים וכבר לפני עשרות שנים חשדו שיש קשר בינה לבין המעי. אותו מחקר חדש מראה שלסובלים מהמחלה יש מיקרוביום שונה במעי: מגוון המיקרובים נמוך יותר, ויש שכיחות יתר של חיידקים מסוימים ומחסור בחיידקים אחרים. בנוסף, אצל חלק מהסובלים מאקנה יש רמות נמוכות של חומצה בקיבה, מה שמאפשר שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק, והתוצאה – פגיעה במחסום המעי והתפתחות של תהליך דלקתי בעור.

אטופיק דרמטיטיס (אקזמה)

מחלה הפוגעת ב-7% מהמבוגרים וב-15% מהילדים. זוהי מחלה דלקתית של העור המאופיינת בפגיעה במחסום העור, בדלקת כרונית ובחוסר איזון במיקרוביום של העור. מתברר שגם תזונה יכולה להשפיע על אטופיק דרמטיטיס. תזונה המכילה גלוטן יכולה לפגוע במחסום המעי ולהוביל למעי דליף. גם דיאטה דלה בירקות, בפירות ובחומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאה קשורה לאטופיק דרמטיטיס. 

פסוריאזיס

מחלה המתאפיינת בנגעי עור אדומים עם קשקשים, שיכולים להופיע בכל אזור בגוף, ולחולים בה יש סיכון מוגבר לפתח מחלות אוטואימוניות של דרכי העיכול כמו מחלות מעי דלקתיות וצליאק. לחולי פסוריאזיס יש רמות מופחתות של מספר סוגי חיידקים מועילים במיקרוביום של המעי, וכתוצאה מזה, מחסום המעי נפגע, מה שמאפשר לחיידקים לחדור מהמעי למחזור הדם.

המחקר הראה כי אלכוהול ועישון גורמים להתלקחות המחלה ולתגובה פחות טובה לטיפול, ושהשמנה היא גורם סיכון. כך למשל ירידה במשקל הובילה להטבה, בעוד תזונה עתירת שומן נמצאה קשורה בהחמרה של המחלה. בנוסף, דיאטה קטוגנית יכולה לשפר את התגובה לטיפול.

אלופציה אראטה

מחלה המאופיינת באובדן שיער באזורים שונים בראש ובגוף ופוגעת בשני אחוזים מהאוכלוסייה. המחקר הראה את הקשר בין המחלה לבין תזונה, והתברר שאצל החולים בה יש שכיחות יתר של חסרים תזונתיים, בהם בברזל, באבץ, בניאצין ובביוטין. כך למשל דיאטה ללא גלוטן הובילה לצמיחת שיער אצל מטופלים שסבלו משילוב של אלופציה אראטה וצליאק.  

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE