הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם הגיע הזמן לחזור לשוק הנדל"ן האמריקאי? "הריבית הממוצעת לטווח ארוך על משכנתא ירדה ל-6.58%"
רוכשי משכנתאות רבים עלולים לעמוד בפני פשיטת רגל ומכירת ביתם, עבור מי שממתין עם מזומנים בצד, הדבר יכול להוות כר נרחב להזדמנויות בעולם הנדל"ן האמריקאי

ריבית המשכנתא הממוצעת לטווח ארוך בארה"ב ירדה בפעם השנייה תוך שבועות, אם כי נותרה יותר מכפולה בגובהה מאשתקד - עדיין, מכשול משמעותי עבור מרבית רוכשי הדירות והבתים באמריקה.

הקונצרן-הממשלתי הותיק האמון על רכישת המשכנתאות 'פרדי מאק' דיווח ביום רביעי כי שיעור ריבית המשכנתא ל-30 שנה ירד ל-6.58%, לאחר שעמד על 6.61% בשבוע שעבר.

אגב, לפני כשנה השיעור הממוצע עמד על 3.1% בלבד...

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הריבית למשכנתא בת 15 שנים (הפופולרית בקרב מי שלוקח משכנתא שנייה, לאחר שלא עמד בראשונה), ירדה בינתיים לכ-5.90% לעומת 5.98% בשבוע שעבר. אגב, גם זו כרגע עומדת על יותר מכפול משהיתה אשתקד (2.42%).

כזכור, בסוף החודש שעבר, ריבית המשכנתא הממוצעת לטווח ארוך בארה"ב פרצה את גבול ה-7% לראשונה מאז 2002. היא טיפסה שוב לכ-7.08% בתחילת החודש, אך נסוגה בשבועיים שחלפו מאז.

"בשבועות האחרונים, התעריפים זינקו מעל ל-7% אך מאז ירדו בכמעט חצי אחוז", ציין סם חאטר, הכלכלן הראשי של פרדי מאק.

"התנודתיות מקשה על רוכשים פוטנציאליים לדעת מתי להיכנס לשוק, והדבר מתבטא בהאטה במכירות בתים בכל מדרגות המחירים".

אך חשובה מכל היא העובדה כי שיעורי המשכנתאות יותר מהכפילו את עצמם מאז ינואר, מה שמהדהד את העלייה החדה בתשואה על האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב.

התשואה על האג"ח מושפעת ממגוון גורמים, כולל ביקוש עולמי לשטרות האוצר האמריקאי וציפיות המשקיעים לאינפלציה עתידית, המגבירים את הסיכוי לעלייה בריבית.

הפדרל ריזרב, שהעלה את ריבית ההלוואות לטווח הקצר מאז מרץ בניסיון למחוץ את האינפלציה הגבוהה ביותר מזה עשרות שנים, העלה שוב את הריבית בתחילת החודש ב-0.75 נקודות אחוז, וזאת בפעם הרביעית ברציפות.

על הקשר בין ריבית המשכנתאות והביקוש לאג"ח האמריקאי עומד פרשננו הכלכלי תום שמילוביץ':

"ממשלת ארה"ב נחשבת ללווה האמין בתבל. כל לווה אחר נמדד למולה וישלם ריבית גבוהה מזו שמשלמת ממשלת ארה"ב על חובו, לכן נקבעות המשכנתאות ומושפעות מהאג"ח ל-10 שנים של אמריקה, כי הבנקים יכולים לבחור בין השקעה באג"חים לבין הלוואת הכספים לציבור".

ובעוד שהנתונים האחרונים מראים כי ייתכן שהאינפלציה הגיעה לשיא, ובכך מעוררים תקווה שהפד יתחיל להקל על העלאות הריבית, הערות אחרונות של בכירי הפד עמעמו את האופטימיות.

בשבוע שעבר, ג'יימס בולארד, שעומד בראש הבנק הפדרלי של סנט לואיס, אמר כי ייתכן שהפד יצטרך להעלות את ריבית הפריים לרף גבוה בהרבה משחזה בעבר כדי להשתלט על האינפלציה.

כידוע, העלייה החדה בריביות השנה, בשילוב עם מחירי הדירות שעדיין מטפסים, הוסיפו מאות דולרים לתשלומי המשכנתא.

הדבר יצר מכשול משמעותי עבור רוכשי דירות רבים, ודרבן ירידות בביקוש.

בחודש שעבר, מכירות הבתים ירדו זה החודש התשיעי ברציפות, והגיעו לקצב המכירות השנתי האיטי ביותר בעשור האחרון (מלבד המגפה).

העלייה בריבית גם גרמה לרוכשים לבחור במשכנתאות בריבית מתכווננת (משתנה), או ARMs, על פני ההלוואה בריבית הקבועה ל-30 שנה - תוך נקיטת סיכון להמשך עליות הריבית.

ההלוואות בריבית מתכווננת מפחיתה את התשלומים החודשיים של הלווים בשנים הראשונות לבעלות הבית.

גישה נוספת שהפכה פופולרית יותר בחודשים האחרונים: להישאר עם משכנתא בריבית קבועה ל-30 שנה, אבל לשלם כדי להוריד את הריבית בשנתיים-שלוש הראשונות.

בתוך כך, המצב הנתון טומן בחובו הזדמנות ועשוי לאפשר לבעלי החסכונות או האשראי את היכולת  לקנות במחיר נמוך את משכנתאות פושטי הרגל המתקשים לעמוד בתשלומים.

(אין באמור לעיל משום עצה או נטילת אחריות על פעולותיו האוטונומיות הנדל"ניות או הפיננסיות של קוראי המאמר - אשר הינם כמובן על אחריותם הבלעדית או על אחריות בעלי המקצוע המעורבים בהחלטותיהם).

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE