הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ההסתערות על הקפיטול - גרסת ברזיל: אלפי תומכי בולסונארו התפרעו בבירה
על פי הערכות, כ-3,000 מפגיני ימין אשר מסרבים להכיר בתוצאות הבחירות, פרצו לארמון הנשיאות, בניין הקונגרס ובית המשפט העליון - וקראו לצבא המדינה להתערב נגד השמאל

אלפים מתומכיו של נשיא ברזיל לשעבר, ז'איר בולסונארו, אשר מסרבים לקבל את תבוסתו בבחירות שנערכו בתחילת אוקטובר, הסתערו על ארמון הנשיאות, הקונגרס ובית המשפט העליון והותירו אחריהם הרס רב.

האירוע, שהושווה להסתערות על הקפיטול בוושינגטון ב-6 בינואר 2021, קיבל גינויים מצד מנהיגים בינלאומיים רבים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות הראו את תומכיו של בולסונארו מנפצים חלונות ורהיטים. הם טיפסו על גג בניין הקונגרס, ופרסו כרזה שעליה נכתב "התערבות", כפנייה לצבא המדינה לפעול נגד הונאת הבחירות, לטענתם. 

מפגינים אחרים פרצו גם לארמון הנשיאות, בעודם לבושים ירוק וצהוב - צבעי דגל המדינה וגם צבעי הקמפיין של בולסונארו. 

באחד מהתיעודים שפורסמו, נראים כמה מפגינים מתעמתים עם אנשי הביטחון, וקבוצה מושכת שוטר שהיה על סוסו, ומכה אותו. כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע בניסיול הדוף אץ ההמון הזועם. 

על פי הערכות בתקשורת המקומית, במהומות השתתפו כ-3,000 איש. הם התפרעו במשך קצת יותר משלוש שעות, זאת שבוע בלבד לאחר השבעתו לנשיאות של לואיז אינסיו דה סילבה (המכונה לולה), יריבו השמאלני של בולסונארו, שכיהן כנשיא לפני 20 שנה. 

 

 

בתגובה להסתערות על המבנים הממשלתיים, לולה הכריז על פעולות ביטחוניות פדרליות בבירה ברזיליה, התלונן על חוסר אבטחה וטען שהרשויות אפשרו ל"פשיסטים" ול"פנאטים" לזרוע הרס. כמו כן, הוא האשים את בולסונארו.

"הוונדלים האלה, שאנחנו יכולים לקרוא להם נאצים קנאים, סטליניסטים קנאים, פשיסטים, עשו מה שמעולם לא נעשה בהיסטוריה של המדינה הזו", אמר לולה שהיה בטיול במדינת סאו פאולו, והבטיח: "אנו נמצא את כל המעורבים, והם ייענשו".

בהתייחסו לבולסונארו, שנמצא כעת בפלורידה, לולה אמר: "רוצח העם הזה… מעודד זאת באמצעות מדיה חברתית ממיאמי. כולם יודעים שיש נאומים שונים של הנשיא לשעבר המעודדים את האירועים האלה". 

 

 

בולסונארו מצידו, שיש לציין כי לא השתתף בטקס ההשבעה של לולה, שתק במשך 6 שעות על הכאוס שנרשם בברזיליה, ולבסוף צייץ כי הוא "דוחה" את ההאשמות שהנשיא המכהן פרסם נגדו. הוא אמר כי בעוד שהפגנות שלום הן חלק מדמוקרטיה, פלישה ופגיעה במוסדות ציבור הן "חציית גבולות".

כאמור, מנהיגים רבים גינו בחריפות את האירועים בברזיליה. הנשיא ג'ו ביידן אמר כי המצב הוא "שערורייתי. אני מגנה את המתקפה על הדמוקרטיה ועל העברת השלטון בברזיל. המוסדות הדמוקרטיים בברזיל זוכים לתמיכה מלאה מאיתנו, ואסור לערער את רצון העם הברזילאי".

 

 

גם מנהיגי צ'ילה, קולומביה, ארגנטינה וונצואלה גינו את ההסתערות. 

מזכ"ל האו"ם פרסם הצהרה לפיה ברזיל היא "מדינה דמוקרטית נהדרת", והביע את תקוותו ש"יכבדו את רצון העם הברזילאי". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר שלולה יכול לסמוך על "תמיכה מוחלטת" של ארצו, וכי יש לכבד את "רצון העם הברזילאי והמוסדות הדמוקרטיים".

 

המפגינים בבניין הקונגרס (צילום: AP)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE