הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדוע אנו מזיעים בלילה וכמה אפשר לשלוט על התופעה?
זה נכון שלא נעים להתעורר במהלך הלילה ספוגי זיעה, אך לעיתים זה יכול להעיד על בעיות בריאותיות. אז מה עושים? ואיך אפשר לטפל בתופעה? הנה כל הפרטים שכדאי לדעת

חשוב לדעת כי זיעה בזמן השינה היא לא רק תופעה לא נעימה, אלא כזו שיכולה להעיד על בעיות אחרות. אך החדשות הטובות הן שיש לא מעט דרכים להתמודד עם המצב, אך ראשית, בואו נעשה קצת סדר בנושא. יש את המושג "הזעת לילה" ויש "הזעה במהלך הלילה"  - בעוד הזעה בלילה עלולה להיגרם מגורמים נקודתיים שאפשר לטפל בהם בקלות יחסית, הזעת לילה יכולה להיגרם על ידי תרופות או מצב בריאותי והיא בדרך כלל תופיע שוב שוב. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יש עוד סימפטום דומה אך שונה של "גלי חום". הם יכולים להופיע בכל שעות היממה, בעוד שהזעות לילה מתרחשות רק במהלך השינה. בנוסף, גלי חום גורמים לתחושות חום חזקות אך לתקופה קצרה, בעוד שהזעות לילה מתחילות בהדרגה, נמשכות הרבה יותר זמן ואז יורדות לאט לאט.

טמפרטורת הגוף עולה בתגובה למגוון מצבים גופניים כמו זיהומים, פעילות יתר של בלוטת התריס שמגבירה את חילוף החומרים, סוכרת ובעיות הורמונליות. הזעה בלילה יכולה גם להוות תופעת לוואי של סוגים רבים של תרופות המשפיעות על בלוטות הזיעה, מערכת העצבים או ויסות טמפרטורת הגוף. זה כולל בעיקר תרופות מסוימות נוגדות דיכאון, טיפולים הורמונליים ואופיואידים.

מה גורם להזעת לילה בקרב נשים?

תסמונת קדם וסתית - הזעה לילית יכולה להיות תוצאה של גלי חום. גלי חום שכיחים אצל נשים עם תסמונת קדם וסתית (PMS).

הריון - גלי חום והזעות לילה עלולות להתפתח במהלך ההריון או לאחר הלידה, בגלל תנודות הורמונליות המתרחשות במהלך ואחרי ההריון.

גיל המעבר - נשים רבות בגיל המעבר מעידות על גלי חום תכופים כולל הזעות במהלך השינה.

מה עלול להשפיע?

מהפיג'מה שבחרתם ללבוש, סוג המצעים וכמובן מזג האוויר - כל אלו משפיעים על הטמפרטורה של הגוף בחדר השינה. בנוסף, הטמפרטורה גם משתנה לאורך כל הלילה ואנחנו יכולים להתחיל את הלילה במצב קריר ולהמשיך אותו עם חום מטריד. ההמלצה של מכון השינה הלאומי של ארה"ב היא לשמור על טמפרטורת החדר סביב 65 מעלות פרנהייט (כ-18 מעלות צלזיוס). 

הנה כמה רעיונות לשמירה על טמפרטורה טבעית ונעימה:

לסגור וילונות ותריסים במהלך היום כדי לחסום הצטברות חום מהשמש.

לפתוח את החלונות בלילה לאחר שהשמש שוקעת והטמפרטורה בחוץ מתחילה לרדת.

ללבוש פיג'מה קלה העשויה מבד נושם. חומרים כמו פוליאסטר סופגים זיעה ומונעים מהלחות להידבק לעור.

להימנע משימוש במצעי פלנל. עדיף לבחור סדינים עם 100 אחוז כותנה. 

להשתמש במספר שכבות של מצעים קלים במקום שמיכה כבדה אחת, כדי שיהיה אפשר להתאים את הכיסויים לפי טמפרטורת הגוף (במיוחד לנשים בתקופת גיל המעבר או בהריון).

להפעיל מאוורר תקרה כדי להזרים את האוויר (במיוחד עם תקרות גבוהות) ולשמור על דלתות חדר השינה פתוחות.

מאכלים שמגבירים את הסיכון להזעה בלילה:

אוכל חריף וכל מזון שגורם לייצור יתר של חומצה בקיבה, עלול לגרום להזעות לילה

אלכוהול גם אחראי להזעה בלילה כיוון שהוא משפיע על מערכת העצבים וגורם לתנודות בלחץ הדם, בקצב הלב ובטמפרטורת הגוף.

גם גמילה מאלכוהול יכולה להוביל להזעה - תסמיני הגמילה יכולים להתחיל כמה שעות לאחר המשקה האחרון או תוך מספר ימים.

מאכלים שמפחיתים את הסיכון להזעה בלילה:

מוצרי סויה - במחקר קטן שפורסם לאחרונה, יותר ממחצית מהאנשים שעברו לתזונה דלת שומן על בסיס צמחי שכללה צריכה קבועה של פולי סויה מבושלים הפסיקו לחוות גלי חום ביום ובלילה.

ויטמין E - מספר מחקרים מצביעים על כך שתוסף ויטמין E מפחית גלי חום. בין היתר, המזונות הבאים עשירים בוויטמין E: אספרגוס, אבוקדו, שקדים, עלי סלק, תרד, מנגו, בוטנים וחמאת בוטנים, פלפל אדום, גרעיני חמניות ושמן חמניות. 

אומגה 3 - מחקר רחב היקף שהתחקה אחרי כלל המחקרים שנערכו בתחום מצא שאמנם לצריכת אומגה 3 לא הייתה השפעה רבה על גלי חום, איך היא בהחלט מסייעת להפחית הזעות לילה בגיל המעבר. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE