הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ניצחון משפטי ענק לטראמפ: בית המשפט העליון הסכים לדון בהענקת חסינות לנשיא
הדיון יתמקד בחסינות אפשרית בתיקים שהוגשו כנגד הנשיא בגין ניסיון לכאורה להטות את תוצאות הבחירות - ניצחון בתיק, ועצם הדיון בנושא (המהווה דחייה משמעותית של תאריך המשפט) עשויים להקל רבות על הצורך של טראמפ לשלב בין לוח זמנים של קמפיין נשיאותי לבין התרוצצות בין אולמות בתי המשפט של מספר מדינות שונות

בית המשפט העליון של ארה"ב קיבל את בקשתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לדון בשאלת חסינותו בפני העמדה לדין באשמת ניסיון לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020.

בית המשפט ישקול "האם, ואם כן, באיזו מידה, נשיא לשעבר נהנה מחסינות נשיאותית מפני העמדה לדין פלילי בגין התנהגות שלכאורה כרוכה במעשים רשמיים שנעשו במהלך כהונתו".

צו בית המשפט שניתן ביום רביעי קובע כי שלב הטיעונים בעל פה בדיון יחל ב-22 באפריל.

הצו מורה גם לבית המשפט לערעורים להשהות את התיק שמנהל היועץ המיוחד ג'ק סמית נגד טראמפ, עד שבית המשפט העליון יגיע להחלטה בעניין החסינות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

שאלת החסינות כבר עיכבה את לוח הזמנים של התביעה מאז שחבר מושבעים פדרלי גדול ב-DC הפליל את טראמפ בארבע סעיפי אישום ב-1 באוגוסט 2023 והשופטת הממונה על התיק ניסתה לזרז את תחילת ההליכים.

עורך הדין הבולט ג'ונתן טורלי אמר כי ציר הזמן החדש שיווצר יהווה "מכה לתובע סמית'", שכן למרות שבית המשפט לא נתן השהייה, "הוא יצר השהייה כזו באופן קונסטרוקטיבי על ידי תזמון הטיעונים לתאריך מאוחר. זכרו, גם אם סמית' ינצח, עבודת קדם המשפט חייבת להמתין", אמר.

"גם אם בית המשפט יוציא החלטה לפני חודש יוני לטובת הממשל, בית המשפט עדיין יהיה חייב לקדם גילויים ובקשות אחרות", המשיך.

"זה ידחוף את המשפט קרוב יותר לתאריך הבחירות בנובמבר".

בהחלטה התקדימית של בית המשפט העליון בנושא, צוין כי אף על פי שלא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן, לנשיא לשעבר אין חסינות - גם בגין פעולות שנעשו בזמן נשיאותו.

אם בית המשפט ידחה את עמדת סמית', הוא עשוי להסכים עם טראמפ שמעשיו בכתב האישום נופלים במתחם תפקידיו הרשמיים כנשיא, ולכן הוא נהנה מחסינות מוחלטת.

הדבר יביא לסוף התביעה, ויחסל גם כמה תביעות ברמת המדינה (ג'ורג'יה לדוגמה) בגין התערבות בבחירות שמתנהלות כנגד הנשיא ה-45.

כאפשרות נוספת, בית המשפט יכול לקבוע שהחסינות הנשיאותית קיימת במקרים מוגבלים ולאמץ מבחן כלשהו, ואז לשלוח את התיק בחזרה עם פקודות חדשות לפיהן יש לשקול מחדש את מעשיו של טראמפ.

קביעות אלו של העליון יגיעו שוב לבית המשפט לערעורים למבחן מבוסס נהלים.

ואז שוב בית המשפט העליון כמעט בוודאות יבדוק את ההחלטות הללו, כדי לקבוע אם הבדיקה והנהלים הללו בוצעו כהלכה, מה שידחוף לפתרון סופי של התיק בהחלט עד לאחר הבחירות בנובמבר.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE