הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טוב לישראל? צונאמי ימני היסטורי בבחירות לפרלמנט האיחוד האירופי
המרכז-ימין והימין העמוק עומדים לקחת את מספר המושבים הגדול ביותר בבחירות לפרלמנט האירופי בכל המדינות המרכזיות: גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ופולין

היסטוריה באירופה.

המפה הפוליטית ביבשת נוטה בחדות ימינה, כאשר מפלגות המרכז-ימין והימין הקיצוני מתקרבות לניצחון מוחץ בבחירות לפרלמנט האירופי.

תוצאות ראשוניות מראות שהימין עומד לזכות במספר המושבים הגדול ביותר במדינות המרכזיות של האיחוד: גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ופולין.

צרפת מובילה את המפנה הימני עם ניצחון מוחץ למפלגת "האספה הלאומית". בשל כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון החליט לפזר את הפרלמנט הצרפתי ולקרוא לבחירות מוקדמות.

תוצאות ראשוניות מצביעות על כך שהאספה הלאומית תזכה בכ-32% מהקולות, פי שניים ממפלגתו של מקרון(!).

נשיא האספה הלאומית, ג'ורדן ברדלה, אמר לתומכיו בפריז: "נשיא הרפובליקה לא יכול להתעלם מהמסר שהעם שלח הערב".

בגרמניה, הימין המרכזי נמצא בדרך לניצחון, בעוד שמפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) עוקפת את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של הקנצלר אולף שולץ.

בוחרים מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי יצאו להצביע בשבוע האחרון כדי לבחור 720 חברי פרלמנט אירופי, שישרתו בו בחמש השנים הקרובות.

תפקידם העיקרי יהיה לאשר או לדחות את המועמד המוביל לתפקיד נשיא הנציבות האירופית.

במהלך הדיונים באיחוד האירופי יהיה נושא ההימצאות של הימין בפרלמנט אחד הנושאים החמים ביותר לשיחה, במיוחד במדינות כמו צרפת וגרמניה.

למרות שפחות סביר שהימין יצליח להתאחד לקבוצה מגובשת, הם עדיין ישפיעו על הכיוון הכללי של האיחוד האירופי, בעיקר בנושאים כמו הגירה ומדיניות אקלים.

לדוגמה, אם היו מאוחדים, מפלגות הימין הרדיקלי היו מייצגות את הבלוק השני בגודלו בפרלמנט, כאשר הן עומדות להיות המובילות בצרפת ובאיטליה והשניות בגרמניה.

באיטליה, מפלגתה של ג'ורג'יה מלוני, "האחים של איטליה", זוכה בתמיכה הגדולה ביותר עם כ-28%.

גם בהונגריה הימין צפוי לנצח, ובהולנד הוא השיג עוד חמישה מושבים.

המרכז-ימין היה ראשון גם ביוון ובבולגריה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

בינתיים, כל העיניים נשואות לראות אם גל הפופוליזם בצרפת ימשיך במומנטום שלו עד הבחירות הפרלמנטריות הקרובות ועד הבחירות לנשיאות ב-2027, שבהן ניצחון של מנהיגת הימין, מרין לה פן, עשוי לפגוע ביורו-קרטים שבאיחוד האירופי. 

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, מהמפלגה העממית האירופית, מסתמנת כמנצחת הערב.

מפלגתה תהיה הבלוק הגדול ביותר בפרלמנט עם כ-181 מושבים מתוך 720.

האתגר המרכזי של פון דר ליין בימים ובשבועות הקרובים יהיה לנסות להגיע להסכמה עם המפלגות המסורתיות מהמרכז – הסוציאליסטים והליברלים – כדי לבנות רוב של 361 מושבים לפחות בפרלמנט.

פון דר ליין אמרה לתומכיה: "היום הוא יום טוב לפרלמנט. ניצחנו בבחירות האירופיות, חברים. אנחנו המפלגה החזקה ביותר, אנחנו עוגן היציבות. יחד נעצור את הקיצוניים משמאל ומימין".

בסך הכל, שלוש הקבוצות המרכזיות הגדולות צפויות להחזיק ביותר מ-400 מושבים.

משמעות הדבר היא שאישור מחדש של פון דר ליין יהיה תלוי במעט יותר מ-10% מהמחוקקים העיקריים שמורדים בקווי המפלגה שלהם.

הדבר מעלה שאלה גדולה לגבי האם תצטרך פון דר ליין לחפש בעלי ברית נוספים, החל מהירוקים ועד האחים של איטליה.

המרכז-ימין של פון דר ליין דחה את היורוסקפטיות של הימין, אך מבין כי הבוחרים חולקים את אותן חששות לגבי יוקר המחיה, הגירה ותחושה שעסקים מסורתיים באירופה – ייצור וחקלאות – נחנקים על ידי תקנות ירוקות.

המפלגה העממית האירופית פתחה את המניפסט שלה בבחירות לאיחוד האירופי בהתחייבות לשורשים היהודיים-נוצריים של אירופה.

5% לא
95% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE