הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משבר שוק הדיור בארה"ב: הפתרון של טראמפ לעומת החזון של האריס
שני המועמדים לנשיאות מבטיחים לציבור האמריקאי תוכנית פרקטית שתנגיש עבורם את החלום לרכישת בית. אבל בעוד שכל אחד מציע פתרון אחר – האם משהו מהם הוא ישים?

ככל שהמרוץ מתהדק בין סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, חלק מהבוחרים מסיטים את מבטם לכיצד שני המועמדים ישפיעו על שוק הדיור.

עבור אמריקאים רבים, רכישת בית נותרה מחוץ לתחום האפשר בשל העלויות הגבוהות בשוק היום. ניתוח אחרון שלFreddie Mac  מצא כי יש צורך בלפחות 1.5 מיליון בתים נוספים כדי לפתור את מחסור הדיור במדינה.

ההבדל בין החזון של האריס לזה של טראמפ לגבי שוק הדיור הוא באמת ההבדל בין שינוי ברמה הפדרלית לבין שינויים ברמת המדינה והאזור, אמר אלכס בין, מדריך לכלכלה וליטרטיות פיננסית באוניברסיטת טנסי במרטין.

"בלב הטיעונים של הרפובליקנים בנושא זה נמצא הרעיון של רגולציות מדינתיות ומקומיות הגורמות לעליית מחירים, ואם היה ניתן לבטל את הרגולציות האלו, זה היה יכול לתרום במידה מסוימת להורדת נטל המחירים", אמר בין ל'ניוזוויק'.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

למרות ששוק הדיור חווה פריחה במהלך המגפה בעקבות שיעורי משכנתא נמוכים, השוק נתקע מאז אמצע 2022. המחיר החציוני של בית היום עומד על יותר מ-438,000 דולר, לפי נתונים אחרונים של Redfin.

כדי לעזור לפתור את המשבר הזה, מסע הבחירות של האריס הבטיח קרדיט מס פדרלי של 25,000 דולר לקוני בתים חדשים וגם דחיפה במיליוני דולרים לפיתוח דיור חדש באזורים המתקשים ביותר עם ההרשאה.

"קשה לומר משני הצדדים אם ההצעות האלו באמת יתממשו או אם הן באמת ישפיעו על המחירים", אמר בין. "למרות ששיעורי הריבית העולים, ערכי הבתים נשארו גבוהים באופן מדהים במהלך השנים האחרונות. ייתכן מאוד שחלק מההצעות האלו יוכלו להשפיע בצורה הפוכה, כיוון שקרדיט מס ופחות רגולציות יכולים לגרום למוכרים לחשוב שהם יכולים להתחיל לדרוש פרמיה על מחירים גבוהים שכבר קיימים".

ממשל ביידן כבר הודיע על 100 מיליון דולר במענקי קהילה להסרת מחסומים בניית דיור בר השגה.

האריס גם התחייבה במהלך מסע הבחירות שלה לבנות 3 מיליון בתים חדשים במהלך ארבע השנים הבאות.

"גישתה של האריס משקפת אמונה שהתערבות ממשלתית יכולה לשחק תפקיד חיובי בהתמודדות עם כשלי שוק", אמר מייקל ריאן, מומחה לפיננסים ומייסד michaelryanmoney.com. "על ידי עידוד בנייה וסיוע לקונים, היא מנסה להפוך את הבעלות על בית לנגישה יותר".

 

 

מדיניות הדיור של טראמפ עד כה הייתה פחות מפורטת ומעודנת, אמר ריאן, אך הנשיא לשעבר ניסה להפחית את הביקוש לדיור על ידי הגבלת ההגירה הבלתי חוקית ופתיחת שטחי ממשל לבניית בתים.

"הדגש של טראמפ על ההגירה כפתרון לדיור הוא במיוחד שנוי במחלוקת", אמר ריאן. "למרות שהפחתת צמיחת האוכלוסייה תיאורטית יכולה להפחית את הביקוש לדיור, כלכלנים מזהירים שזה גם עלול לרוקן את כוח העבודה בתחום הבנייה, ולהחמיר את בעיות האספקה".

בעקבות זאת, אמר ריאן, תוכניתו של טראמפ כנראה תיתקל בהתנגדות ניכרת וייתכן שלא תטפל בגורמים המרכזיים למשבר הדיור.

"הבוחרים ניצבים בפני בחירה ברורה בין גישת ההתערבות של האריס לעומת התפיסה מונעת השוק של טראמפ", אמר ריאן. "בעוד שהתוכנית של האריס מציעה הצעות ממשיות להגברת האספקה, עדיין קיימות שאלות לגבי ההשפעות האינפלציוניות הפוטנציאליות שלה. הדגש של טראמפ על הגירה ודה-רגולציה עשוי למשוך את בסיס התומכים שלו, אך חסרים פרטים על איך בדיוק זה יגדיל את הנגישות לדיור".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE