הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לראשונה זה 70 שנה: ה-FDA אישר תרופה חדשה לטיפול בסכיזופרניה
מדובר בבשורה של ממש שכן מדובר במחלת נפש כרונית הפוגעת קשות בחיי הסובלים מהמחלה, כאשר לא מעט לא מגיבים טוב לטיפול הקיים

מנהל המזון והתרופות של ארה"ב, ה-FDA, אישר תרופה חדשה לסכיזופרניה עם מנגנון פעולה חדש לראשונה במעל ל-70 שנה. הטיפול מציע תקווה לאלפי חולים שאינם מגיבים לטיפולים קיימים או סובלים מתופעות לוואי חמורות.

"אנשים החיים עם סכיזופרניה טופלו בעצם עם מחלקה אחת של תרופות כל עוד הם סובלים מהמחלה", אמר קן קריימר, שעובד בענייני רפואה ביצרן התרופות קרונה תרפיוטיקס, חברת בת של בריסטול מאיירס סקוויב. "עכשיו, יש כאן אופציה שונה".

בערך אחוז אחד מהאמריקאים סובלים מסכיזופרניה, שהיא אחת מ-15 הסיבות המובילות לנכות ברחבי העולם, כך מדווח ה-FDA. אנשים עם המחלה הזו נמצאים בסיכון גבוה יותר למות בגיל צעיר, וכמעט חמישה אחוזים מהנפגעים מסיימים את חייהם בהתאבדות.

המצב יכול לגרום לתסמינים פסיכוטיים, כולל הזיות ופרנויה. הוא יכול גם להיות קשור לבעיות קוגניטיביות ולקושי באינטראקציות חברתיות ובמוטיבציה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ה-FDA אישר טיפול חדש בסכיזופרניה | צילום: Getty Images

 

"סכיזופרניה היא מחלת נפש כרונית וחמורה שלעיתים קרובות פוגעת באיכות חייו של האדם", אמרה טיפני פרצ'יונה, ד"ר לרפואה, מנהלת החטיבה לפסיכיאטריה, משרד הנוירוסיינס במרכז ה-FDA להערכת תרופות ומחקר.

מאז שנות ה-50, אפשרויות הטיפול הזמינות היו ממוקדות בקולטני דופמין במוח, אשר יכולים לעזור לטפל בתסמיני הפסיכוזה. עם זאת, התרופות הללו אינן יעילות עבור כל החולים ויכולות להביא עמן תופעות לוואי משמעותיות, כולל הרדמות, עלייה במשקל ולקות בתנועה.

עם זאת, הטיפול החדש שאושר, בשם מסחרי 'קובנפי', מכוון לקבוצה חדשה של קולטנים בשם קולטני אצטילכולין מוסקריניים. קולטנים אלו משחקים תפקיד חשוב בתקשורת ברחבי מערכת העצבים המרכזית שלנו והראו פוטנציאל כיעד תרופתי למגוון מחלות נוירולוגיות, כולל מחלת אלצהיימר, פרקינסון וסכיזופרניה.

יעילותה של קובנפי בטיפול בסכיזופרניה במבוגרים הוערכה בשני מחקרים מבוקרי פלצבו והדגימה הפחתה משמעותית בתסמינים תוך רק חמש שבועות.

"תרופה זו מיישמת גישה חדשה לטיפול בסכיזופרניה לראשונה מזה עשורים", אמר פרצ'יונה. "אישור זה מציע אלטרנטיבה חדשה לתרופות האנטי-פסיכוטיות שהורשו בעבר לאנשים עם סכיזופרניה".

עם זאת, לתרופה יש תופעות לוואי: 15 עד 20 אחוז מהמשתתפים בניסוי דיווחו על בחילה והקאות, והמידע לרופא מזהיר גם כי אין להשתמש בתרופה על ידי חולים עם פגיעה ידועה בכבד. אותו הדבר חל גם על אלו עם בריחת שתן או מצב גסטרי חסום או מחלת כליות.

אף על פי כן, התרופה מציעה אלטרנטיבה מבטיחה למיליוני אמריקאים הסובלים מהמצב הזה.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE