
המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics, התבסס על נתונים של כ-7,200 תינוקות בני שנה. החוקרים השוו בין שתי קבוצות: ילדים שנבדקו בשנים 2007-2011 וילדים שנבדקו בשנים 2018-2019. בין התקופות הללו שינתה אוסטרליה את ההמלצות להורים והחלה לעודד חשיפה לביצים ולמזונות אלרגניים נוספים במהלך השנה הראשונה לחיים.
הנתונים הראו כי שיעור התינוקות שנחשפו לביצים עד גיל שישה חודשים יותר מהוכפל - מ-25% בקבוצה המוקדמת ל-57% בקבוצה המאוחרת. במקביל, שיעור האלרגיה לביצים ירד מ-9.2% ל-7.6%. בקרב ילדים עם אקזמה נרשמה ירידה משמעותית עוד יותר, מ-34.6% ל-21.9%.

מחקר חדש מחזק את ההערכה כי חשיפה מוקדמת לביצים מפחיתה את הסיכוי לאלרגיה
לדברי החוקרת הראשית, פרופ' ג'ניפר קופלין מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, מדובר בראיה ברמת האוכלוסייה לכך שחשיפה מוקדמת לביצים הובילה לירידה מדידה בשכיחות האלרגיה. לדבריה, הממצאים מחזקים את ההמלצות המעודכנות לתזונת תינוקות ומראים שהשינוי בהנחיות אכן הוביל לתוצאות שניתן לראות בשטח.
הממצאים בולטים במיוחד משום שבעבר ההמלצות היו שונות לחלוטין. במשך שנים רבות סברו מומחים כי עדיף לדחות את החשיפה למזונות שעלולים לגרום לאלרגיה. בשנת 2000 המליצה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים לתינוקות שנמצאו בסיכון גבוה לאלרגיות, בהם ילדים עם אקזמה או היסטוריה של אלרגיות למזון, להימנע מחשיפה לביצים עד גיל שנתיים. ההנחה הייתה שמערכת חיסון בוגרת יותר תסייע להפחית את הסיכון לתגובה אלרגית.
אלא שבשנת 2008 שינתה האקדמיה את עמדתה, לאחר שמחקרים הצביעו על כך שקיימות מעט מאוד ראיות לכך שדחיית החשיפה למזונות אלרגניים אכן מונעת אלרגיות. המחקר החדש מספק כעת נתונים נוספים התומכים בגישה של חשיפה מוקדמת. החוקרים ציינו כי אלרגיה לביצים פוגעת בכ-1% מהילדים ועלולה במקרים מסוימים להוביל לאנפילקסיס - תגובה אלרגית חמורה שעלולה לסכן חיים.
ד"ר ג'ינה קוסצ'יה, מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה מניו יורק שלא הייתה מעורבת במחקר, הסבירה כי אופן החשיפה הראשון לאלרגן עשוי להיות בעל חשיבות רבה. לדבריה, כאשר החשיפה הראשונית מתרחשת דרך העור, הגוף עלול לפתח תגובה אלרגית. לעומת זאת, כאשר החשיפה מתרחשת דרך אכילת המזון, היא עשויה לעודד תגובה מגינה ולסייע בפיתוח סבילות לאותו מזון.
קוסצ'יה הוסיפה כי ילדים הסובלים מאקזמה רגישים במיוחד להתפתחות אלרגיות למזון, משום שמחסום ההגנה הטבעי של עורם נפגע. לדבריה, זו אחת הסיבות לכך שההשפעה שנצפתה במחקר הייתה בולטת במיוחד דווקא בקבוצה זו. עם זאת, היא הדגישה כי הכנסת מזונות אלרגניים לתפריט של תינוקות צריכה להיעשות בליווי והנחיה של רופא ילדים. "אנחנו ממליצים להורים שהכנסת האלרגן לתפריט היא צעד חשוב, אך גם המשך צריכתו מספר פעמים בשבוע חיוני כדי לשמור על סבילות למזון", אמרה.
הממצאים מצטרפים למחקר נוסף שפורסם השנה ומצא כי חשיפה מוקדמת לבוטנים הפחיתה אלרגיה לבוטנים ב-43% בקרב תינוקות. יחד, המחקרים מחזקים את הגישה שלפיה חשיפה מוקדמת ומבוקרת למזונות אלרגניים עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לאלרגיות בהמשך החיים.