הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"חשוב להפיץ את המסר לכולם - המצב חזר לקדמותו"
לאחר חודשים רבים בעומס הבקשות להוצאת דרכון, נראה כי הגיעה לסיומה הסחבת הארוכה בנציגויות השונות. בקונסוליה בלוס אנג'לס מבקשים מהציבור להשתמש במגוון אפשרויות, חלקן חדשות, ליצירת קשר ומגדירים את התקופה הנוכחית כאחת היעילות אי פעם

עד לא מזמן, תהליך הוצאת דרכון בישראל היה נחשב כפעולה פשוטה הכרוכה במקרה הטוב באיסוף הדרכון החדש מתיבת הדואר או במקרה בפחות טוב בהגעה לאחת מלשכות רשות האוכלוסין ברחבי ישראל וקבלתו במקום.

בשנה האחרונה, ובמסגרת עידן הדרכון הביומטרי הדורש הגעה פיזית, העניין הפך למסורבל במיוחד, שכן מזה חודשים רבים נרשמים זמני המתנה ארוכים ביותר לקביעת תור אם בכלל הדבר מתאפשר, ולאחר מכן עד להגעת הדרכון החדש, הליך שגם כן דורש המתנה בין חודש לחודשיים. 

המצב הוביל להכרזת משרד הפנים כי באופן חריג, אזרחים ישראלים בעלי אזרחות זרה, יהיו רשאים להיכנס עם הדרכון הזר לגבולות ישראל עד ליוני 2023.

בשל אורך התורים הארוכים בלשכות בארץ, ומעבר לעובדה שניתן לאזרחים ישראלים לצאת ולהיכנס בדרכונים זרים לארץ, ישנה גם אפשרות הנפקת דרכון זמני לשנתיים בלשכות ו/או דרכון חירום בנתבג לפני הטיסה בעלות יותר גבוהה.

אם לאזרחים הישראלים בישראל קיים קושי בהוצאת דרכון לטווח ארוך, הרי שאלו המתגוררים מחוצה לה, נתקלו במשך תקופה בבעיה גדולה אף יותר, מאחר שבקונסוליות השונות כלל לא היה מלאי דרכונים, זאת בעקבות עיצומים שפתח ועד עובדי משרד החוץ אשר עצר באופן כמעט מוחלט את האספקה. 

אלו שלא אחזו בדרכון שכזה, ודרכונם הישראלי פג תוקף, נקלעו לבעיה לא פשוטה, שכן היו תלויים במלאי המאוד מצומצם הנמצא בנציגויות השונות אשר עמד לעיתים על עשרות בודדות. 

כעת, ניתן רשמית לבשר כי הסיטואציה המורכבת הגיעה לסיומה, שכן מזה כמעל לחודשיים, קצב הגעת הדרכונים לקונסוליות חזר לקדמותו ואף יותר מכך.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

אחת הנציגויות המרכזיות בארצות הברית שחוותה על בשרה את העומס הרב בהגשת הבקשות להוצאת דרכון ישראלי היא הקונסוליה בלוס אנג'לס אשר למשרדיה הוגשו לקראת סיום השנה שעברה מאות פניות לחידוש דרכון מרחבי האזור של אזרחים ישראלים שנזדקקו לשירותיה אך מפאת המצב הבירוקרטי הסבוך, למעט מקרי חירום, כמעט שלא היה ביכולת הנציגים לסייע. 

בשיחה עם מערכת חדשות היברו ניוז, מספרת הקונסולית לנושאים קונסולריים, רויטל דנקר, על השתלשלות העניינים עד להתפתחות האחרונה: "מעל 9 חודשים היו עיצומים בוועד העובדים במשרד החוץ והם גרמו לכך שלא שלחו דרכונים בדואר הדיפלומטי".

"מנובמבר האחרון ועל רקע השינויים הפוליטיים, חזר משרד החוץ להפיץ דרכונים לקונסוליות השונות ברחבי העולם, כאשר אלינו כבר נשלחו מאז כ-2,000 דרכונים ויש לנו עוד כמות דומה בדרך. כלומר, שיחררנו את צוואר הבקבוק של כל בקשות הדרכונים שעמדו אצלנו בהמתנה במשך חודשים ארוכים".

"עד אז למי שהיה דרכון אמריקאי, יכול היה להיכנס לישראל באופן חופשי. לעומת זאת, למי שלא היה בעל דרכון זר והייתה לו בעיה לצורך הדוגמה כמו ויזות הארכות או בעיות אחרות רפואיות או הגירתיות, היה לנו מלאי של סביב 50 דרכוני חירום שסיפקנו בטיפין טיפין רק בסיטואציות קריטיות שכאלו". 

נכון לעכשיו, מעדכנת דנקר כי לקונסוליה בלוס אנג'לס לוקח עד 14 ל-21 ימי עסקים להנפיק ולשלוח בחזרה דרכון אולם ברוב המקרים זמן ההמתנה הוא קצר הרבה יותר  ולדבריה "זה ממש שיא השיאים מאחר שמדובר בשירות שלא היה אפילו בתקופת הקורונה. למעשה, לראשונה אחרי זמן רב, אין לנו כרגע מצב בו דרכונים הנשלחים בדואר, ממתינים לאורך זמן בקונסוליה".  

עד אמצע דצמבר האחרון, כבר הונפקו מאות בקשות דרכונים שהיו בהמתנה. כאמור, כיום ניתן לחזור למצב טרום תקופת הקורונה בו אנשים שולחים בדואר את הדרכון הישן שלהם, בכפוף לתנאים ולדרישות המופיעות באתר הקונסוליה, עם כל הטפסים והתמונות החדשות ומקבלים עד עשרה ימי עסקים את הדרכון בחזרה.

בנוסף לכך, ובמקביל לוואטסאפ ביזנס, אשר היה רעיון  פורץ דרך והוקם לראשונה רק בקונסוליה בלוס אנגל'ס לפני שנתיים, ישנם עוד חידושים בשירות אשר יזמה הקונסולית דנקר, כגון הקמת אתר ויזואלי נגיש בעברית, מענה אוטומטי לפונים באמצעות דואר אלקטרוני, מענה קולי מפורט בשתי שפות במשיבון המחלקה הקונסולרית ואף שירות חדש במהלך קליטת מעטפות הדואר הנשלחות על ידי האזרחים, בו נשלחת הודעת וואטסאפ למספר הנייד של האזרח המודיעה לו כי בקשתו התקבלה ומעדכנת אותו לאורך כל ההליך עד להגעת הדרכון חזרה.

"כמו כן, אנו מוציאים כיום לאזרח עדכונים מסויימים וחשובים בנוגע לפעולה המבוקשת באמצעות אימייל המשוגר ישירות מהמערכת הפנימית  הקונסולרית המקושרת לעדכונים שביצענו מול רשות האוכלוסין וההגירה. אני בטוחה שבכל האזור אין שירות יותר מהיר ויעיל מזה".

"כשהאזרח מקבל עדכון שנעשה ביוזמתנו, הלחץ והחרדה יורדים, ואיתם גם הפניות והשאלות. הוא מבין שיש בצד השני טיפול, שיתוף פעולה ושקיפות מלאה".

 

הקונסולית רויטל דנקר

עדכון משמעותי נוסף נוגע לישראלים רבים אשר מסיבות שונות, בין היתר בגין אי הסדרת מעמדם החוקי בארה"ב, לא ביקרו בישראל למעלה מעשור וכתוצאה מכך ועל פי הנהלים שהיו עד עתה, נמנעה מהם האפשרות לחדש את דרכונם.

לפני מספר חודשים הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה שהיא מאפשרת להנפיק דרכון ישראלי לתוקף של שנה עבור אזרח בהתייצבות אישית. כלומר, במקרה הזה על מגישי הבקשה לקבוע תור באתר ולהגיע פיזית מאחר שבמקרה הזה, אין אפשרות לעשות זאת באמצעות הדואר.

"מי שלא היה בישראל מעל 10 שנים הייתה לו בעיה שהוא הסתובב בדרכון פג תוקף ועכשיו למשך לפחות שנה יש לו פיתרון. מדובר בהקלה מאוד משמעותית להרבה מאוד ישראלים שלא יצאו מגבולות ארצות הברית", אומרת דנקר.

נקודה חשובה אותה מבקשת דנקר להדגיש היא שבנושא המדובר כן גם בנושאים אחרים כגון שירות מסמכים נוטריונים, ניפוק דרכונים לקטינים ועוד פעולות המחייבות נוכחות אישית בקונסוליה, גם אם באתר בלינק זימון התורים, מקבלים אוטומטית מהמערכת מועד רחוק מידי לזימון תור מכדי לחכות לו, אפשר ליצור קשר עם המחלקה הקונסולרית באמצעות הוואטסאפ העסקי, להסביר את הסיטואציה ולבקש להקדים את התור. "אנחנו עושים זאת מידי יום. מקבלים אינספור בקשות כאלו, בוחנים אותם, ומקדימים לאזרחים את התור בהתאם לנסיבות, ובדרך כלל כל הצדדים יוצאים מרוצים".

בנוסף היא ממליצה לכולם להשתמש בשירות הוואטסאפ ולזכור שזה לא בוט, כלומר אלו עובדים מהמחלקה הקונסולרית, מהצוות שלה המספקים מענה אפקטיבי בזמן אמת. "לא תמיד זה מיידי כי גם יתכנו עשרות פניות בבת אחת. בנוסף יש לנו טלפון חירום ואפשרות השארת מענה קולי במשיבון המחלקה. אנחנו בודקים כל יומיים ותמיד חוזרים לאזרחים במקרה שלא קיבלו שירות באחד מהאמצעים האחרים העומדים לרשותם".

 

אתר ויזואלי נגיש בעברית: אתר הקונסוליה

על הטענות שלעיתים עולות ברשתות החברתיות על הקושי לתקשר עם נציגי הקונסוליה היא משיבה באופן נחרץ: "מי שאומר שאי אפשר להשיג את הקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס, אני מצטערת לומר, זה פשוט לא נכון".

"פשוט צריך להכנס לאתר, לקרוא את המידע וללחוץ על הלינק לוואטסאפ. אכן, אין שנים מענה טלפוני בזמן אמת, אבל זו גם הסיבה שהתחלנו לעבוד עם הוואטסאפ העסקי בהתכתבות מול האזרח, כך שבשעת עבודה אנו מסוגלים להשיב לכ-30 פונים, לעומת כ-6 אם היינו משוחחים עם כל אחד בטלפון".

"מאז פתחנו את הוואטסאפ לפני שנתיים, הצטברו לנו כ-15 אלף פונים חדשים והגענו כבר למעלה מ- 270,000 הודעות שנכנסו לצוות. אני חושבת שאנו אחת הנציגויות הזמינות ביותר שקיימות מתוך כלל השגרירויות/קונסוליות"

עוד מציינת דנקר, כי כמות המשובים החיוביים שמקבלת הקונסוליה בלוס אנג'לס מהאזרחים הינה מהגבוהות והטובות בעולם ובחודש דצמבר 2022, הודיע משרד החוץ כי הקונסוליה קיבלה את הכמות הגבוהה והניקוד הגבוהה ביותר בכל רחבי ארה"ב.

"אני עדיין שומעת אנשים שחושבים שאנחנו עדיין תחת עיצומים ולכן מאוד חשוב לי להפיץ את המסר לכולם - המצב חזר לקדמותו. רק צריך להיכנס לאתר ושם מוסבר כיצד מחדשים דרכון או מידע בנושא פעולות קונסולריות אחרות". 

כאמור, בלחיצה על הקישור לאתר ניתן למצוא את כל הפרטים בהרחבה כמו גם דרכי ההתקשרות עם הקונסוליה שמלבד לוס אנג'לס, מספקת מענה לאזרחים ישראלים המתגוררים באריזונה, יוטה, נבאדה, קולורדו, ויומינג והוואי- 

https://embassies.gov.il/la-he/Pages/consular-services.aspx

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE