הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פלורידה: מחוקקים הגישו למושל הצעת חוק לפיקוח על נשק בעקבות אירוע הירי בפארקלנד
בית המחוקקים של המדינה בטלאהאסי במהלך חוקתי ראשון מזה 22 שנה בנושא הבוער

הצעת חוקר ראשונה מזה למעלה משני עשורים בתחום פיקוח על כלי הנשק, אושרה השבוע בבית המחוקקים ברוב של 17 קולות (67-50) והועברה למושל, ריק סקוט. ההצעה, שכוללת גם את 'תכנית מרשל' (Marshal Program), להכשרת מורים לשימוש בנשק בכיתות, אושרה כשלושה שבועות אחרי אירוע הירי בתיכון מארג'ורי סטונמן, שבפארקלנד, כשנער השתמש ברובה חצי אוטומטי ורצח 17 תלמידים ומורים. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



מדובר בפיגוע ירי שלישי במדינה מאז שנת 2016. הוא מתווסף לפיגוע שהתרחש בחודש יוני 2016, במועדון הלילה, פולס, שבאורלנדו, ולזה שהתרחש בחודש ינואר 2017 בשדה התעופה פורט לאודרדייל. מניין הנרצחים בפיגועי הירי עומד על 71 בני אדם. סקוט אמר, כי הוא יקרא את הצעת החוק וישוחח בנושא עם בני משפחות הנרצחים, לפני שיקבל החלטה בעניין. הוא מעדיף להגביר את נוכחותם של אנשי ביטחון בשטחי בתי הספר על פני חימוש מורים, והציע להציב איש ביטחון אחד לכל 1,000 תלמידים.

ההצעה מחילה תקופת צינון של שלושה ימים, החלה כרגע על רכישות אקדחים, על כל סוגי כלי הנשק; מעלה את הגיל המינימלי לרכישת רובה או אקדח מ-18 ל-21; ומעניקה לרשויות סמכויות אכיפה רחבות יותר להחרמת נשק. בנוסף, במסגרת ההצעה תומכים המחוקקים ב'תכנית מרשל'. זו תכנית ראשונה מסוגה במדינה שתכשיר מורים לשאת נשק ולהשתמש בו בכיתות. המורים שיקבלו רישיון לשאת נשק בכיתות יהיו מי שחברים במשמר הלאומי של ארצות הברית ויעברו הכשרה במסגרת התכנית הפדרלית להכשרת קציני ביטחון לבתי ספר; וכן מי שמשמשים כקציני משמר אזרחי או מי ששמשו בתפקיד זה בעבר.

בשעה שהורים לתלמידים מאזור פארקלנד תומכים בהצעה, בארגון המורים מתנגדים לתכנית. נשיא ארגון המורים של מחוז לאון (
LCTA), סקוט מאזור, אמר, "אנו לא מעוניינים שמישהו יישא נשק בשטחי בתי הספר, פרט לקציני ביטחון. ההצעה כוללת פן חיובי ופן שלילי. להערכתי, יש לפעול בהתאם לשיקול המוסרי".

תכנית מרשל, שזכתה לאחרונה לשם חדש, 'תכנית השומר' (
Guardian), היא רק אחד מתוך שלושה סעיפים שעוררו התנגדות להצעת החוק לפיקוח על הנשק. סעיף נוסף הוא התנגדות בית המחוקקים לאסור על נשיאת רובי סער. המתנגדים טוענים שיש להגביל את הגישה לנשק ולא להעניש את המצייתים לחוק. 



במהלך דיונים שנמשכו יומיים, האופוזיציה סירבה לוותר וביום רביעי היו מי שפעלו לקיום דיון מיוחד לשם התמודדות עם נושאי הבטיחות בבתי הספר והנשק. המפלגה הדמוקרטית התכנסה בבוקר והצביעה נגד ההצעה ברוב של 12 קולות (21-9). חבר בית הנבחרים במדינה, קרלוס גויירמו סמית', אמר, כי "הצעת החוק הוגשה כשהיא חצי אפויה ואפשר להרגיש אותה מתפוררת בגרוננו. דרוש לנו זמן נוסף, אם אנו מעוניינים לגבש גישה מקיפה לשם התמודדות עם מגפת אלימות הנשק שפשטה בפלורידה". 


התומכים בהצעת החוק אמרו, כי לא ניתן לוותר על מימון בהיקף של כחצי ביליון דולר, לתכניות הסיוע לסובלים מבעיות נפשיות ושיפור הבטיחות בבתי ספר, אותו כוללת ההצעה. בשעה שבבית המחוקקים דנו בהצעה, ניסו הורי התלמידים שנרצחו לשכנע את המושל, את המחוקקים ואת התקשורת לאשר את החוק, כשטענו, כי "כולם יכולים להסכים שיש בהצעה צדדים חיוביים".

ההצעה כוללת מימון בסך של 400 מיליון דולר לתכניות סיוע לסובלים מבעיות נפשיות ולשיפור הבטיחות בבתי ספר; 98 מיליון דולר להגברת הבטיחות בשטחי בתי הספר; 87 מיליון דולר לגיבוש תכנית לבתי ספר בטוחים יותר; 69 מיליון דולר לסיוע בבריאות הנפש; 25 מיליון דולר לבניה מחדש של בניין הכיתות בו אירע הטבח; 18.3 מיליון דולר לצוותי חירום שיעברו בין בתי הספר; ו-500,000 דולר לאימון במתן עזרה נפשית ראשונה.

דובר בית המחוקקים, חוזה אוליבה, אמר, כי להערכתו המחוקקים לא סיימו להתמודד עם הנשק והאלימות: "מדובר בתהליך שצפוי להמשך עוד שנים. השינוי, שזה עתה החל, צפוי לעלות בדיונים רבים נוספים בעתיד". כעת, העיניים נשואות אל סקוט, שצפוי לקבל החלטה בעניין הצעת החוק בתוך עשרה ימים. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE