הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למה יצא היורה מטקסס ללא פגע למרות שהחליף יריות עם שוטרים?
הזמן הממוצע שנמשך מצב של ירי המוני הוא 5 דקות או פחות. בתיכון סנטה פה בטקסס נדרשו 30 דקות עד שהיורה נכנע - ללא פגע, למרות שהחליף יריות עם שוטרים במשך דקות ארוכות. השריף: "הגבנו תוך ארבע דקות, זה המדד היחיד שצריך לעניין"

בעוד שאנשי רשויות אכיפת החוק ברחבי ארה"ב עסוקים בניסוח אסטרטגיות תגובה למקרי ירי פעיל, מספר מקרי ירי בבתי ספר מן הזמן האחרון - ובכלל זה המקרה בשבוע שעבר בתיכון סנטה פה בטקסס, בו נרצחו 10 ונפצעו 13 - מוכיחים כי יש גבול למידה בה אפשר ליישם התוכניות הללו בערפל התוהו-ובוהו של מקרה אמיתי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למרות כל ההכנות וההכשרות, הצליח לרצוח עשרה. היורה, דימיטריוס פגורציס



על פי תוכנית ALERRT, שפותחה באוניברסיטת טקסס סטייט ונחשבת על ידי ה-FBI לתקן הלאומי של האופן בו על שוטרים להגיב ליורים פעילים, חובתו הראשונה של שוטר בזירה היא לנטרל את מבצע הירי מהר ככל האפשר. אלא שכפי שמוכיח האסון בטקסס, זהו דבר שקל לומר וקשה לעשות.

עברו כ-30 דקות בין הרגע בו קיבלו מוקדני החירום של 911 את השיחה הראשונה על האירוע לרגע בו נכנע החשוד, דימיטריוס פגורצ'יס בן ה-17, לשוטרים שהוזעקו למקום. בית הספר השתתף בתרגילי "יורה פעיל" ושוטרים חמושים הוקצו לפטרל במסדרונותיו. רבים מן התלמידים שהתבצרו בכיתותיהם מאימת היורה עשו כפי שלימדו אותם, חיפשו מחסה וחסמו את הדלתות. למרות זאת, קציר הדמים היה עצום.

עדיין לא ידוע בדיוק מתי יצרו השוטרים שהגיעו לזירה קשר ראשוני עם החשוד במהלך התקרית. לא ידוע גם מדוע יצא החשוד ללא כל פגע למרות מה שבעל התפקיד הבכיר במחוז גלבסטון, השופט מארק הנרי, תיאר כ"הרבה כוח אש והרבה קליעים שהוחלפו" בין השוטרים לפגורצ'יס.

פיטר שארף, קרימינולוג בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת לואיזיאנה סטייט, אמר כי שוטרים המגיבים למצבים כאלה מוצאים עצמם במצב עדין שבו עליהם לעצור רוצח המוקף בחפים מפשע וכל זאת תוך כדי ניסיון להימנע מליפול קורבן לירי החשוד בעצמם. "הרעיון של לירות בעובר-אורח חף מפשע הוא הסיוט הכי גרוע עבור השוטרים במצב הזה", אמר שארף, שחקר מקרי ירי בבתי ספר. "הם נכנסים בלי מטרה ברורה, וזה מצב שיש הרבה ילדים שנעים בחדר ורק אחד מהם הוא זה שאתה מחפש. זה לא מצב קליני. המצבים האלה כל-כך מסובכים לפענוח".

מעדויות הראייה והקלטות מוקד החירום 911 עולה כי התקרית נמשכה זמן רב בהרבה ממקרה ממוצע של ירי המוני, שעל פי נתוני ה-FBI נמשך חמש דקות או פחות. נראה שהיורה יצר מגע כלשהו עם שוטר בי"ס זמן קצר לאחר תחילת האירוע. מתיעוד המוקד עולה כי שוטר ביה"ס נפצע כשלוש דקות לאחר קבלת השיחה הראשונה בה דווח על האירוע.

אמש (שני) אמר שריף מחוז גאלבסטון, הנרי טרוקסט, כי שוטריו כיתרו את היורה תוך כארבע דקות, ו"הכילו" אותו עד ששוטרים נוספים הגיעו לפנות את המורים והתלמידים. "ארבע דקות הוא ציר הזמן היחיד שאנחנו צריכים להתרכז בו", אמר טרושסה, שאמר כי התקרית הסתיימה כשהיורה נותר לכוד בתוך אחת הכיתות. "הגיבורים ממחוז החינוך הזה יצרו מגע עם האדם הזה תוך כארבע דקות ונשארו איתו, תוך שהם מחזיקים אותו מוכל ויוצרים איתו מגע, כדי שגיבורים אחרים שהמשיכו להגיע יוכלו לפנות את המורים, המנהלנים והתלמידים מבית הספר".


יצרו מגע תוך ארבע דקות? השריף טרוקסט



היורה תקף במתחם האמנות של בית הספר, שהוא מבוך של ארבעה חדרים המחוברים ביניהם במסדרונות פנימיים. ייתכן שמיקום זה הקשה על השוטרים המגיבים. כל הרציחות והפציעות אירעו בתוך מתחם האמנות. לא ברור כמה תלמידים היו באותו חלק של בית הספר כשהירי החל.

אולם בניגוד לטענה על תגובה תוך ארבע דקות, טוענת דידרה ואן נס שבתה איזבל, שהיתה במתחם האמנות אולם הצליחה לשרוד בזכות הסתתרות בארון ציוד, התקשרה למשטרה פעמיים לפני שהגיעו שוטרים לזירה, לפחות חמש עד עשר דקות אחרי שהחל היורה לטבוח בחבריו ללימודים. על פי הפוסט שהעלתה האם בפייסבוק, בנקודה מסוימת יכלה איזבל לשמוע את היורה טוען מחדש את נשקו ומחליף יריות עם השוטרים.

"ייתכן שהחשוד לא נעצר במשך 30 דקות, אבל חלק משלב עצירת ההרג (חלק מתוכנית ההכשרה ALERRT) היא לבודד את החשוד, להסיח את דעתו, או לנטרלו", אמר פיטר בלייר, מנכ"ל מרכז ההכשרה המתקדמת לתגובה מהירה של אכיפת חוק בטקסס סטייט, אשר הכשירה כבר מעל 130 אלף שוטרים ברחבי ארה"ב. "אם אני, כשוטר, יכול לדחוף אותך לאן שלא תהיה לך גישה לקורבנות נוספים או שתשומת הלב שלך היא עליי כך שאתה מתעסק בי במקום לחפש קורבנות נוספים, אז עדיין הצלחתי להפסיק את ההרג באותו רגע", אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE