הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מייק פנס הצליח לאחד את יהודי ארצות הברית - אבל לא בדרך בה התכוון
סגן הנשיא אולי חשב שהוא עושה מחווה יפה לקהילה היהודית האבלה כשהוא מעלה רב להתפלל לזכר הנרצחים בבית הכנסת בפיטסבורג, אבל מי שהוא העלה אינו רב כי אם כומר נוצרי מזרם "היהודים המשיחיים", שטוענים למסורת יהודית אבל מאמינים שאין גאולה בלי אמונה בישוע כמשיח, ומקבלים מימון כדי לעסוק בפעילות מיסיונרית

סגן הנשיא מייק פנס הוא נוצרי אדוק מאין כמוהו, וידיד גדול לישראל ולקהילה היהודית בארה"ב. היות שכך, טבעי שירצה להביא איש דת שיישא תפילה לזכר נרצחי בית הכנסת 'עץ חיים' בפיטסבורג בשבת. אילו היה פנס הנוצרי מזמין כומר נוצרי לשאת בגלוי תפילה נוצרית, איש לא היה מניד עפעף.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הביא "רב" וכומר במחיר של אחד? סגן הנשיא מייק פנס (צילום: CNN)


אבל פנס בחר בצעד מתמיה ואחר. האיש שהציג סגן הנשיא בפני עצרת הבחירות שלו בגרנד ראפידס שבמישיגן לשאת תפילה כרב היה "הרב" לורן ג'ייקובס, מהכנסייה\בית הכנסת 'שמע ישראל' של זרם "היהודים המשיחיים" (אנשים, בין אם יהודים על פי ההלכה או לא, שמאמינים בישוע כמשיח וכבנו של אלוהים, אבל מזדהים כיהודים וחלקם שומרים על חלק ממצוות התורה. הם מאמינים שגאולה אישית תלויה אך ורק בקבלת ישוע כמשיח ולא בקיום או אי-קיום מצוות).

"אלוהי אברהם, אלוהי יצחק, אלוהי יעקב, אלוהי אדוני ומושיעי ישוע, ג'יזס המשיח, שהוא גם אלוהיי ואבי", זימר "הרב" ג'ייקובס. רב שאומר שישוע הוא אדונו ומושיעו? אתר "בית הכנסת" שמע ישראל ברור מאד בנקודה זו: "במובן אחד, יהדות משיחית ונצרות הן אותו הדבר. יש רק אמונה אחת. יהודים משיחיים ונוצרים חולקים את אותן אמונות-ליבה. יהדות משיחית היא אותה אמונה, שרק מבוטאת במסגרת המסורת היהודית".

רב יהודי היה פותח בקדיש, ולאחר מכן מקריא את שמות הנספים. ה"רב" ג'ייקובס, לאחר שהבהיר לאיזו דת (לגיטימית באותה מידה, רק אחרת) הוא שייך, נשא תפילה לא לזכר הקורבנות ומשפחותיהם, אלא לניצחונם של רשימת מועמדים רפובליקנים בבחירות. בינתיים ברשתות החברתיות הצליחו לברר שכבוד "הרב" חושב שזו כפירה להאמין שיהודים יכולים להגיע לגן עדן. (והאמת היא שזו לא אמונה נדירה בקרב נוצרים מאמינים).


כבוד הרב חושב שזו כפירה להאמין שיש לכם סיכוי להגיע לגן עדן (צילום: C-Span)


למרות מספרם הגבוה יחסית של יהודים מבחינה אתנית בקרב מאמיני הזרם, רבים מאמינים כי הוא נוצר במטרה אחת ויחידה - לפעילות מיסיונרית בקרב יהודים. אין ספק שהמשיחיים פעילים מאד בניסיון להפצת משנתם (אפשר להיתקל בהם גם בארץ), ואין גם ספק שחלק ניכר מהמימון שלהם מגיע מההתאחדות הבפטיסטית הדרומית (Southern Baptist Conference) במטרה מוצהרת לעודד המרת יהודים לנצרות.

התגובות ברשתות החברתיות לא איחרו לבוא, והראו שאם יש דבר שפנס הצליח לעשות בהחלטתו החריגה, הרי זה לאחד את היהודים היושבים בק"ק אמריקה, מחרדים לרפורמים הרופפים ביותר ביחסם לתורה ומצוות, ועד חילונים גמורים, בהסכמה על דבר אחד: להאמין שישוע הוא המשיח זה לגיטימי, אבל יהדות - זה לא. התגובות התאפיינו בהבעת השתוממות ("אין רבנים במישיגן?"), סלידה וכעס, ורק דבר אחד התמיה בהיעדרו הכמעט מוחלט: ההומור היהודי המפורסם.

למעט ניסיון אחד של "כומר ורב נכנס לבר" (EhudKaldor@),   ואמירה של משתמש אחר ש"פני הרב כפני הכלב", לא נרשם שעשוע רב בקרב יהודי הרשת. הניסיון המוצלח ביותר היה של עורך הדיילי ביסט, נוח שכטמן, שצייץ "זה בסדר להמיר לנצרות - אתה פשוט לא מקבל יותר קוגל" והעיתונאי הקנדי ג'יט היר (שאינו יהודי), צייץ ש"הצעד הבא של מייק פנס: להזמין טבעוני לסטייק". מעניין לראות אם הצעד הבא של סגן הנשיא יצליח להעלות בחזרה את קרנו בקרב יהדות ארה"ב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE