הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שופט פדרלי: חוק של קליפורניה להגבלת סחר בקרקעות פדרליות מנוגד לחוקה
מאבק משפטי נוסף בין ארצות הברית והמדינה החזקה ביותר בה הסתיים בנצחון פדרלי. קליפורניה לא תוכל להטיל וטו על עסקאות מקרקעין באדמות פדרליות שבשטחה, לאחר ששופט פדרלי קבע שהחוק להגבלת הסחר בקרקעות פדרליות אינו חוקתי

קליפורניה נגד הממשל הפדרלי, הסיבוב המי-יודע-כמה: שופט פדרלי הגדיר אתמול (חמישי) כלא-חוקתי חוק של המדינה שמגביל את יכולתה של ארצות הברית למכור או להעביר אדמות בבעלות פדרלית לגורמים פרטיים. השופט וויליאם שאב המכהן בבית משפט פדרלי בסקרמנטו קבע כי החוק מפלה נגד רוכשי אדמות שמעוניינים לסחור עם ארצות הברית.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חוק מפלה ולא חוקתי. בית המשפט הפדרלי בקרמנטו, קליפורניה (צילום: אתר בתי המשפט)


לדעת השופט שאב, החוק מפר את מה שמכונה דוקטרינת החסינות הבין-מדינתית, שקובעת כי חוקי מדינה לא יכולים לבטל או להתעלות על חוקים פדרליים, וכן את עליונות החוקה שמסדירה קונפליקטים בין מדינות לממשל הפדרלי. אי לכך, חתם השופט על צו מניעה נגד החוק, בתגובה לעתירה שהגיש משרד המשפטים נגד קליפורניה בחודש אפריל האחרון. החוק שידוע כהצעה 50 ניסה להעניק לועדת האדמות המדינתית זכות סירוב על עסקאות מקרקעין.

בהחלטתו כתב השופט כי קליפורניה לא הראתה שהצעה 50 נועדה להגן על אדמות "רגישות, או "ייחודיות" והוסיף: "במקום זה, הצעה 50 מנצלת ללא שיקול דעת ראוי את המינהל הפדרלי ואת הממסד לפגיעה בממשל הפדרלי עצמו ובאלו שעושים עמו עסקים". שאב עצמו עשוי להיחשב מזוהה פוליטית: הוא מונה לתפקיד על ידי הנשיא הרפובליקני ג'ורג' בוש האב ב-1990.

תומכי החוק קיוו שהוא ימנע מממשל טראמפ למכור קרקעות שלאחר מכן ישמשו לקידוחי נפט, כריית מחצבים או פיתוח נדל"ן במדינה שמובילה את ההתנגדות הדמוקרטית למדיניות ממשלו. המושל ג'רי בראון חתם על החוק באוקטובר אשתקד והוא נכנס לתוקף בינואר 2018. כעת, עם צו המניעה החדש, החוק יבוטל והממשל הפדרלי יוכל להמשיך למכור קרקעות בקליפורניה כרצונו. הממשל הפדרלי מחזיק כיום כ-46 מיליון אקרים של קרקע, שהם כ-46 אחוזים מכלל השטח בקליפורניה, כך על פי נתוני שירות המחקר של הקונגרס. 

ג'רי בראון, המושל הדמוקרטי של קליפורניה, מפסיד (הפעם) לממשל הפדרלי (צילום: GettyImages)

דוברת ועדת הקרקעות המדינתית סירבה להגיב להחלטת השופט ואמרה שהועדה טרם החליטה אם לערער עליה. את הועדה ייצג פרקליט המדינה חוויאר בסרה שמייצג את קליפורניה גם בתיקים נוספים מול הממשל הפדרלי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE