הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נשיא איראן מגיב לסנקציות האמריקניות: "נמצאים במצב מלחמה כלכלי מול אויב תוקפן"
הנשיא טראמפ עמד במילה שלו והטיל מחדש את הסנקציות על טהרן בעקבות הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין. האיראנים טוענים שלמרות זאת הם יצליחו למכור את הנפט שלהם

הסנקציות הכלכליות שהטיל היום (שני) ממשל טראמפ על איראן הוציאו מטהרן את התגובה שברפובליקה האסלאמית מכירים טוב: התרסה. הטלוויזיה הממלכתית פרסמה תיעוד מתרגילים צבאיים שנערכים בצפון המדינה, בזמן שהנשיא חסן רוחאני אמר כי האומה האיראנית נמצאת ב"מצב מלחמה נגד אויב תוקפן".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האיראנים טוענים שיצליחו למכור נפט למרות הסנקציות


הסנקציות מבטלות את ההטבות הכלכליות להן זכתה איראן מתוקף הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, וניסתה להגביל את העשרת האורניום של טהרן. הטלת הסנקציות מחדש באה בזמן שטראמפ והקונגרס עסוקים מאוד בבחירות האמצע. רבים מצפים לתוצאות הבחירות שיעידו על הישג לנשיא או מכת מחץ נגדו.

במסע בחירות שערך טראמפ בצ'טאנוגה, טנסי, הוא אמר כי הסנקציות הן אסטרגיה יעילה. "איראן מדינה שונה לחלוטין מזו שהייתה כשנכנסתי לתפקיד", אמר טראמפ, "הם רצו להשתלט על כל המזרח התיכון. עכשיו הם רק רוצים לשרוד".

הסנקציות החדשות נועדו לפגוע בתעשיית הנפט האיראנית - מקור חיוני לכלכלה החלשה שלה. במהלך השנה האחרונה צנח המטבע האיראני בעקבות המשבר הכלכלי שהמדינה חווה. מחיריהם של כלל המוצרים, ובהם גם טלפונים סלולריים ותרופות הרקיעו.

הריאל האיראני נסחר כיום ב-145 אלף ריאל לעומת דולר. מדובר בירידה חדה לעומת מדד המטבע לפני כשנה, שעמד אז על 40,500 ריאל לדולר. המצב הכלכלי הקשה הצית הפגנות רבות נגד הממשל בסוף השנה שעברה. במהלך ההפגנות נהרגו לפחות 25 בני אדם, וכ-5,000 נעצרו.

רוחאני ציין בטלויזיה כי איראן "תמכור את הנפט שלה - והוא יימכר", למרות הסנקציות. "אנחנו במצב מלחמה כלכלי", אמר רוחאני, "אנחנו מתעמתים עם אויב תוקפן. אנחנו חייבים לעמוד מולו ולנצח".


"הממשלה לא תסבול איומים". נשיא איראן חסן רוחאני


בראיון שהעניק הנשיא האיראני לכלי התקשורת בארצו, הודה רוחאני כי הסנקציות עלולות לפגוע בכלכלה. "צפויים לעבור עלינו כמה חודשים קשים", אמר רוחאני, שהבטיח כי "נעשה כל שביכולתנו על מנת לצמצם את הנזק ולמנוע בעיות". עם זאת, הוא הוסיף כי "איננו חוששים מארה"ב ומהסנקציות שלה.  מדובר בעוול חדש מצד אמריקה. העם באיראן צריך לדעת כי ממשלתו לא תסבול איומים".

מנגד, הנשיא טראמפ ציין במזכר ששלח למזכיר המדינה, לשר האוצר ולשר האנרגיה, כי הוא משוכנע שיש מספיק נפט במדינות אחרות, כך שניתן להימנע מרכישה מאיראן.

עם זאת, מדינות אחרות בעולם נערכות לסנקציות האמריקאיות על הנפט האיראני וגם מחפשות הקלות. ארה"ב הודיעה כי תאפשר להודו ודרום קוריאה להמשיך לקנות נפט מאיראן למרות חידוש הסנקציות. על פי האקונומיק טיימס, עיתון היוצא באנגלית בהודו, הודו תורשה לקנות מיליון ורבע טונות של נפט איראני מדי חודש עד מרץ, אך תצמצם את היבוא שלה בשליש.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE