הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איזה מין נשיא נמנע מלדבר על כלכלה משגשגת?
כשהנשיא טראמפ החל "להבעיר את השטח" בדיבורים על הסכנה הנוראית הניצבת מצד שיירה של מבקשי הגירה ומקלט ממרכז אמריקה, העושה דרכה לעבר גבולות ארה"ב, היו רפובליקאים רבים מרוצים כי זה הדליק את הבסיס. ככל שזה נמשך התברר שאת המצביעים המתנדנדים, שיקבעו מירוצי מפתח רבים, זה דווקא פחות מלהיב

יו"ר בית הנבחרים היוצא, פול ריאן, התקשר אמש (ראשון) לנשיא דונלד טראמפ לשטוח בפניו תחינה אחרונה מטעם רפובליקנים חרדים: בבקשה, בבקשה דבר על הכלכלה הפורחת בשעות האחרונות לפני הבחירות. אבל שלא במפתיע, טראמפ חשב אחרת. על פי מקור ששמע את השיחה ומסר את תוכנה לאתר "פוליטיקו", הוא התגאה באוזני ריאן כי התמקדותו באימת ההגירה הציתה אש בבסיס התמיכה של המפלגה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"בבקשה, בבקשה דבר על הכלכלה" (צילום: ABC)


יומיים לפני השתלטות צפויה של הדמוקרטים על בית הנבחרים, חוששים הרפובליקנים האמונים על המאמצים בבית התחתון כי העיסוק הכפייתי של טראמפ בהגירה יחמיר את ההפסד שלהם. רבים מאותם רפובליקנים קידמו בתחילה בברכה את דיבוריו של הנשיא על שיירת המהגרים ועל אבטחת גבולות לפני שבועיים, בתקווה שהדבר יעורר את ה"בייס" הרפובליקני בכמה נפות שהמפלגה עמדה בסיכון לאבד.

אולם כעת הם חוששים שטראמפ הגזים, וכי הדבר עלול לעלות להם ביוקר בנפות מפתח בפרברים, מאילינוי לטקסס. רבים מהם התכווצו במבוכה נוכח איומיו (הריקים, לדעת רוב מכריע של מומחים לחוקה) לבטל חד-צדדית את זכות האזרחות המולדת, כמו גם סרטוני הבחירות הגזעניים, המציירים מהגרים כרוצחי שוטרים. המסר המונוטוני של הנשיא, אומרים במפלגה, מטביע את העובדות שכל נשיא מכהן היה רץ עליהן בשמחה ומדגיש שוב ושוב: כרבע מיליון משרות נוספו לכלכלה ברבעון האחרון, ושיעור האבטלה נמוך מארבעה אחוזים.


מנסה לדבר על כלכלה, אבל המגפון של הנשיא חזק בהרבה (צילום: CNN)


"טראמפ חטף את הבחירות", אומר עוזר בכיר לחבר רפובליקני בבית הנבחרים בנוגע להתמקדות הנשיא בסוגיית ההגירה. "זה לא מה שציפינו שיתמקד בו בשבועות האחרונים של מערכת הבחירות". המחלוקת מדגישה את הסוגיה שמפלגת את המחנה האדום מזה שנה: האם לתעדף את הבאתם לקלפי של תומכי טראמפ המושבעים, או לפנות לבוחרים מתנדנדים בפרברים?

התשובה, בגדול, נחלקת לפי זהות הבית בקונגרס עליו מדברים. מועמדי סנאט רפובליקנים במדינות כפריות ואדומות המחפשים להדיח סנאטור דמוקרטי מכהן קידמו ברובם בברכה את גישתו היצרית של טראמפ. חברי בית נבחרים רפובליקנים, שהישרדותם בתפקיד תלויה בבוחרים מהפרברים, מתלהבים הרבה פחות.

לכן המסר הרפובליקני מפוצל: יו"ר בית הנבחרים ריאן, סגנו מנהיג הרוב ויורשו המיועד קווין מקארת'י ומצליף הסיעה (#3 בהירארכיה) סטיב סקאליס, יחד עם הוועד הרפובליקנית הלאומית לקונגרס, מיקדו את "נאומי הסיכום" שלהם בכלכלה, האיש עם המגפון שעוצמתו מגמדת את של כל האחרים יחד דיבר לפני מספר ימים על כך שחיילים יירו במהגרים במקרה שאלה יידו בהם אבנים.


לא יכול להיות בכל מקום - רק אצל מועמדים לסנאט ולמושל (משמאל: מושל פלורידה היוצא ומועמד לסנאט מטעמה, ריק סקוט; צילום: אורלנדו וויקלי)


טראמפ גם דוחה בפה מלא את ההצעות שיתמקד בכלכלה בימים האחרונים, על אף שכן הזכיר את דו"ח התעסוקה בעצרות שקיים בסוף השבוע. "אנחנו יכולים לדבר על הכלכלה, אבל העובדה היא שאנחנו יודעים כמה טובות התוצאות שלנו בכלכלה, ויש לנו בעיות לפתור", אמר בעצרת בפלורידה ביום שישי, ומיד חזר לנושא המועדף עליו והצהיר ללא שמץ הוכחה כי "הדמוקרטים מעודדים בגלוי מיליוני מהגרים לא חוקיים לעבור על החוקים שלנו ולהפר את הריבונות שלנו, להסתער על הגבולות שלנו ולהשמיד את האומה שלנו. בדרכים כל-כך רבות. לא נוכל לתת לזה לקרות".

טראמפ כבר הבהיר שלא ייקח שום אחריות למפלה אפשרית של מפלגתו בבית הנבחרים ואמר כי "אינו יכול להיות בכל מקום", אפילו בעודו חורש את הארץ ממונטנה לפלורידה לטקסס ולקליפורניה בתמיכה במועמדים לסנאט ולכסאות מושל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE