הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סיכום שנת 2018: מגל הקור של ינואר ועד השריפות של הקיץ, מיחסי חוץ ועד אירועים מבית
נשיא דונלד טראמפ הפתיע רבים כאשר נפגש לראשונה בהיסטוריה עם קים ג'ונג און, אבל גם יצר הרבה יריבויות גם עם ידידותיה של ארצות הברית. 2018 הייתה שנה לא קלה ליהודי ארצות הברית, והיו גם כמה אירועים משונים, כגון חבילות נפץ שנשלחו אל מתנגדי טראמפ, וחוטף מטוס שרק רצה לעשות כמה לופים באוויר

שנת 2018 עוד מעט מגיעה לסיומה, ושנת 2019 כבר נושפת בעורפה וממתינה בסבלנות לתורה. השנה האחרונה הייתה רצופה אירועים: חלקם משמחים, אחרים מעציבים, על כמה מהם אפשר לברך שהם הסתיימו, ועל כמה מהם אפשר רק לבקש שיחזרו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


2019 כבר אוטוטו כאן (צילום: Shutterstock)

 

אז מה בעצם היה לנו השנה? לא מעט.

הנשיא טראמפ מוביל מדיניות חוץ מפתיעה

הנשיא דונלד טראמפ הצליח להפתיע רבים בארצות הברית ובעולם, ביחסי החוץ הנמרצים שלו. מצד אחד, טראמפ הצליח להכעיס גורמים לא מעטים ברחבי העולם - את סין, קנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי, אך הוא גם הוביל שינויים במדיניות החוץ האמריקנית, גם כלפי ישראל.

 

ירושלים חגגה את מעבר השגרירות לשטחה

האירוע הבולט ביותר מבחינת יחסי ארצות הברית-ישראל היה ב-14 במאי, אז הועברה השגרירות האמריקנית באופן רשמי לירושלים. עד לתאריך זה, השגרירות שכנה ברחוב הירקון בתל אביב, ובירושלים היתה רק קונסוליה.

העולם הערבי גינה את הצעד האמריקני. בעקבות העברת השגרירות לבירת ישראל פתחו הפלסטינים, ובעיקר תומכי חמאס ברצועת עזה, בהפגנות המוניות ואלימות שנמשכות למעשה עד היום.

אך העברת השגרירות אינה הצעד המפתיעה ביותר של הנשיא טראמפ בשנה האחרונה. ב-11 ביוני, ארבעה חודשים לאחר שהודיע על הטלת הסנקציות החמורות ביותר על קוריאה הצפונית, נפגש הנשיא טראמפ עם מנהיג הדיקטטוריה האסייתית קים ג'ונג און.

 

טראמפ וקים חותמים על הצהרות בתום פגישתם

לפגישה בין השניים קדמו צעדים בוני אמון, כמו שחרור שלושה אזרחים אמריקנים-קוריאנים שהוחזקו במעצר בקוריאה הצפונית בשל "צעדים נגד המדינה".

בין שאר הצעדים המפתיעים של טראמפ בזירה העולמית, אי אפשר לשכוח את מלחמת הסחר שנפתחה השנה עם סין, וגם עם קנדה, מקסיקו ועם האיחוד האירופי, עם ההכרזה של הנשיא בתחילת חודש מרץ על העלאת מכסי מגן בגובה של 25 אחוזים על ברזל ו-10 אחוזים על אלומיניום.

לקראת סוף אותו חודש, הנשיא טראמפ הכריז על עוד העלאת מכסי מגן, הפעם על סחורה מיובאת מסין. הנשיא העלה את התעריפים על סחורה סינית בשווי של 60 מיליארד דולר. זאת, בתגובה לכך שהסינים גונבים טכנולוגיה גבוהה מחברות אמריקניות, לדברי טראמפ.

 

נשיא סין שי ג'ינפינג והנשיא דונלד טראמפ. מלחמת סחר קשה

סין לא נותרה חייבת והודיע על מכסי מגן בגובה של 25 אחוזים על 106 מוצרים אמריקניים, כולל מכוניות ופולי סויה.

לקראת סוף חודש מאי, הנשיא הודיע כי מכסי המגן על ברזל ואלומיניום יורחבו גם לסחורות מקנדה, ממקסיקו ומהאיחוד האירופי. מסתבר שהניסיון של טראמפ לדאוג קודם לאמריקה עשוי להבריח את התעשייה המקומית. חברת האופנועים המפורסמת הארלי-דיווידסון הודיעה כי היא תעביר חלק מפס הייצור שלה אל מפעלים מחוץ לארצות הברית בשל מכסי המגן שאירופה העלתה בתגובה.

בינתיים, וושינגטון ובייג'ינג הודיעו על "הפסקת אש" במלחמת הסחר לתקופה של 90 יום. עם זאת, רבים חוששים ששני הצדדים לא יצליחו לגשר על הפערים ביניהם בתקופה הזאת, והיריבות תשוב למקומה.

 

שנה מתוחה בחקירת הקשרים של קמפיין טראמפ לרוסיה

כאשר מדברים על יחסי החוץ של ארצות הברית בשנה האחרונה, אי אפשר שלא להזכיר את רוסיה, ואת החקירה של רוברט מולר בנוגע לקשרים של קמפיין טראמפ עם הרוסים לפני הבחירות לנשיאות בשנת 2016.

 

טראמפ ופוטין

נכון, החקירה לא החלה השנה, אך היא התרחבה מאוד, ונראה שהיא לאט לאט מתקרבת לטראמפ. בתחילת פברואר התפרסם נייר עמדה של המפלגה הרפובליקנית שמאשים את ה-FBI בניצול הכוח שלו במהלך החקירה. זמן לא רב אחר כך, בכיר בקמפיין של טראמפ, ריק גייטס, מודה באשמת קונפירציה ובכך שהוא שיקר לחוקרים.

לקראת סוף החודש, מנהל הקמפיין של טראמפ מואשם בחמישה אישומים פדרליים הכוללים הלבנת הון ואיסורים על לובי זר.

במקביל, צוות החקירה של מולר האשים 13 נתינים רוסים במעורבות בקמפיין הבחירות. כחודש לאחר מכן, טרמאפ מורה על גירושם של 60 דיפלומטים רוסים בעקבות הרעלת המרגל לשעבר בבריטניה. רוסיה הגיבה בגירוש 60 אמריקנים משטחה. בחודש אפריל הטיל ממשל טראמפ סנקציות על אוליגרכים רוסים ועל 17 פקידי ממשל בכירים בשל "פעילות אסורה ברחבי העולם".

בינתיים, קרוב לבית, מקורביו של טראמפ ממשיכים להסתבך. יום לאחר הטלת הסנקציות, פשט ה-FBI על ביתו, על משרדו ועל חדר במלון השייך לעורך דינו של טראמפ, מייקל כהן.

בחודש מאי פרסמה וועדת המודיעין של הסנאט דוח לא מסווג של המעורבות הרוסית בבחירות 2016. הדוח קבע כי גורמי סייבר המזוהים עם רוסיה הצליחה לפרוץ לתשתיות במערכת הבחירות בכמה מדינות. הדוח קבע עוד כי בכמה מדינות, ההאקרים הרוסים הצליחו למחוק רישום של תושבים במקרה הטוב, ובמקרה הרע הצליחו לשנות את רישום ההצבעות עצמן.

כחודשיים לאחר מכן, מולר האשים 12 אנשי מודיעין רוסיים במעורבות בבחירות. למרות זאת, טראמפ עצמו מחליק לחלק שבחים לרוסים ולמתוח ביקורת על גורמים במפלגתו ובמחנה הדמוקרטים בשל החקירה. יום לאחר מכן הוא כבר שינה את הגישה וקבע כי פוטין עצמו עומד מאחורי המעורבות בבחירות.

בחודש אוגוסט, טראמפ הודה שבנו הבכור, דונלד טראמפ ג'וניור, השתתף בפגישה במגדלי טרמאפ במהלך המירוץ לנשיאות כדי "להשיג מידע על יריב", אך לדברי הנשיא, מדובר היה בצעד "חוקי לחלוטין שנעשה מדי פעם בפוליטיקה".

זמן קצר אחר כך הודה עורך דינו של טרמאפ, מייקל כהן, באשמה של שמונה סעיפים - עבירות מס, הצהרת הון שקרית, תרומות לא חוקיות ועוד.

 

שנה של אסונות

כמובן שהשנה הזו לא עסקה רק בנשיא טראמפ או יחסי החוץ של ארצות הברית. לא מעט קרה גם בתוך המדינה. שתי תופעות שבלטו מאוד השנה היו מעשי הטבח בכל רחבי המדינה, והשריפות שהשתוללו בקליפורניה.

אירוע הירי שפתח את האירועים האלימים השנה התרחש ב-14 בפברואר, אז נרצחו 17 בני אדם בתיכון מרג'ורי סטונמן דגלאס בפארקלנד, פלורידה. מדובר בטבח הקטלני ביותר בבית ספר תיכון בארצות הברית אי פעם.

קצת פחות מחודשיים אחר כך, האלימות חדרה אל תוך מטה יוטיוב בקליפורניה, כאשר נסים נג'אפי אגדאם נכנסה למקום, פתחה באש וגרמה לפציעתם של שלושה בני אדם. לאחר מכן היא ירתה בעצמה למוות.

אחד מאירועי הירי המוזרים שהתרחש השנה היה הירי במסעדת ופל האוס בנאשוויל, טנסי. ארבעה בני אדם נהרגו לאחר שאדם עירום פתח באש בנשק חצי אוטומטי. הוא נמלט מהמקום, ונתפס רק למחרת.

באמצע חודש מאי נרצחו עשרה בני אדם, מתוכם שמונה תלמידים, באירוע ירי שהתרחש בתיכון סנטה פה בטקסס. עשרה אחרים נפצעו.

חודש לאחר מכן, פסטיבל אומנות לילי בטרנטון, ניו ג'רזי, הפך לזירת רצח בה נהרג אדם אחד ו-17 אחרים נפצעו כאשר גבר שהיה במקום פתח באש מסיבה לא ברורה.

כשבועיים אחר כך, חמישה בני אדם נרצחו במעשה טבח בחדר החדשות של העיתון The Capital באנאפוליס, מרילנד.

חודש לאחר מכן, לקראת סוף חודש אוגוסט, טורניר משחק הווידאו Madden NFL 19 בג'קסונוויל, פלורידה, הפך גם הוא לזירת רצח נורא כאשר אחד השחקנים, שהפסיד באליפות, פתח באש אל עבר שאר השחקנים וירה בעצמו.

בחודש נובמבר נרצחו 12 בני אדם באירוע ירי במועדון Borderline Bar and Grill הסמוך ללוס אנג'לס. במקום נכחו באותה שעה סטודנטים רבים.

אלימות רבה הופנתה השנה גם אל עבר קהילות יהודיות. לקראת סוף חודש אוקטובר, בית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג הפך לזירת טבח, לאחר שרוברט באוורס, גבר בן 46 חמוש ברובה AR-15, נכנס לבית הכנסת מעט לפני השעה 10:00 בוקר, ופתח באש באולם המרכזי, שם התכנסו יותר מ-40 איש בשבת בבוקר, שהגיעו ככל הנראה לטקס קריאת שם לבת שנולדה השבוע. הוא צעק "כל היהודים צריכים למות", והחל לירות לכל עבר.

 

בית הכנסת "עץ חיים בפיטסבורג". גם אחרי הטבח היו אירועים אנטישמיים

בשבועות שלאחר האירוע הזה, תושבי המקום הקימו פינת זיכרון לנספים, אך האנטישמיות במקום לא נעלמה, ואפילו להיפך. על אנדרטה שהוקמה לזכר ההרוגים רוססו צלבי קרס, ופוזרו פלאיירים אנטישמיים.

נתונים של משטרת ניו יורק שפורסמו השנה מלמדים כי יותר מחצי מכל פשעי השנאה בניו יורק השנה, כוונו כלפי יהודים. אירועי השנאה הכוללים תקיפות פיזיות, השחתת רכוש בבעלות יהודים וכתובות אנטישמיות. מספר גילויי השנאה כלפי יהודים בניו יורק הוא פי ארבעה מאשר כלפי אזרחים אפרו-אמריקאים.

אחד הזכרונות הקשים שתותיר אחריה שנת 2018 היא עונת השריפות הקשה בקליפורניה. השריפה הקשה ביותר הייתה כמובן שריפת קאמפ, שהשתוללה במהלך החודש שעבר, וגבתה את חייהם של 86 בני אדם.

שלושה אחרים עדיין נעדרים וגורלם אינו ידוע. שריפת קאמפ הוכרזה כשריפה ההרסנית והקטלנית ביותר בהיסטוריה של קליפורניה.

 

השריפה הקטלנית בהיסטוריה של קליפורניה. לוחמי האש מאתרים גופות

אך כמובן שזו לא הייתה השריפה היחידה. אחריה באה שריפת וולסי, ולפניה היו שריפות הולי, שריפות מונדצ'ינו (שריפת ראנצ' ושריפת ריבר), שריפת קאר, שריפת פרגוסון ועוד שריפות רבות.

סך הכל, בכל השריפות האלה נהרגו 106 בני אדם, חלקם לוחמי אש. 55 אחרים נפצעו, והשריפות הרסו כ-25 אלף מבני מגורים, מסחר ותעשייה.

כל השריפות האלה עלולות להשכיח ששנת 2018 נפתחה בגל קור קשה שגרם לטמפרטורות נמוכות מאוד במזרח ומערב התיכון בארצות הברית. הקור היה כה עז עד שהטמפרטורות בטיימס סקוור הגיעו לרמה של 9- מעלות פרנהייט.

במקביל לכל האירועים האלה, הכלכלה האמריקנית, ובייחוד שוק העבודה, רושמים שיאים של שנים רבות. שיעור האבטלה הגיע לשיא של כחמישים שנים, וחברות רבות נמצאות בבעיה פחות מוכרת - הן לא מצליחות למצוא עובדים טובים, כי כמעט ואין מחפשי עבודה.

בחודש מאי השנה שברה קליפורניה שיא חדש והפכה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם. מעליה נמצאות ארצות הברית, סין, יפן וגרמניה. מתחתיה - בריטניה.

כשלושה חודשים אחר כך, גם חברת אפל שברה שיא והפכה לחברה הציבורית הראשונה שהגיעה לשווי שוק של יותר מטריליון דולר. זמן לא רב אחריה, גם אמזון קיבלה את התואר הנכסף.

וזה לא הדבר הגדול היחיד של אמזון, שפתחה את השנה עם הקמת סניף "אמזון גו" הראשון בסיאטל, ופתחה במירוץ עולמי לכיבוש שוק החנויות האוטומטיות, בהן אין מוכרים ואין קופות. הכל אוטומטי.

 

חנות אמזון גו בסיאטל. חנות פיזית, בלי מוכרים

בשנה החולפת גם איבדנו כמה דמויות מפתח בארצות הברית. הראשון בהם הוא הנשיא ה-41 ג'ורג' ה.וו בוש, שהלך לעולמו לקראת סוף חודש נובמבר. בוש האב, שסיים את כהונתו בבית הלבן בשנת 1993, סבל לאחרונה מהידרדרות הולכת וגוברת במצבו הרפואי שגרמה לו להתאשפז בבית החולים מספר פעמים. רעייתו, ברברה בוש, מתה כשבעה חודשים לפניו. הוא כיהן כנשיא ארצות הברית ה-41 בין השנים 1989 ל-1993 וזכור בין היתר בשל הפשרת היחסים עם רוסיה שהתרחשה בתקופתו וכן בגלל מלחמת המפרץ הראשונה אותה הוביל יחד עם קואליציה בינלאומית.

לפניו, בסוף חודש אוגוסט, הלך לעולמו הסנטור ג'ון מקיין. ההודעה על מותו באה רק יום אחד בלבד לאחר שהודיע כי יסרב לקבל טיפולים נוספים נגד מחלת הסרטן ממנה סבל בשנה האחרונה. מקיין הודיע על מחלתו ביולי אשתקד, לאחר שעבר ניתוח להסרת קריש דם שנבע מגידול במוחו. מקיין הותיר אחריו אישה, רעייתו השנייה סינדי, ושבעה ילדים.

 

ג'ורג' ה.וו בוש, ורעייתו ברברה שהלכה לעולמה שבעה חודשים לפניו

כמובן שאי אפשר לסגור את סיכום שנת 2018 בלי כמה מהאירועים הגדולים והמוזרים שהתרחשו במדינה.

בחודש אוגוסט, עובד של נמל התעופה בסיאטל הצליח לגנוב מטוס נוסעים ריק. מה שנראה היה בהתחלה כמו אירוע טרור, התברר מהר מאוד כאירוע של אדם לא שפוי, שניסה לבצע כמה תרגילים אוויריים עם מטוס הנוסעים ולבסוף התרסק. הוא היחיד שנהרג באירוע.

בחודש אוקטובר, תאונת לימוזינה בניו יורק הפכה מהר מאוד לתאונת הדרכים הקשה ביותר מאז שנת 2009. בתאונה נהרגו 20 בני אדם שהיו בדרכם אל מסיבת יום הולדת. התאונה הקשה ביותר לפני כן הייתה תאונה אווירית, שהתרחשה גם היא בניו יורק, וגבתה את חייהם של 50 בני אדם.

בסוף החודש התרחש אירוע מתגלגל שצבר כותרות ראשיות בכלי התקשורת במשך כמה ימים. חבילות נפץ החלו להתגלות אצל גורמים דמוקרטיים, ואצל מתנגדי טראמפ. הראשון בהם היה המליארדר הליברל ג'ורג' סורוס, שחבילת נפץ התגלתה בביתו בפרברי ניו יורק. לאחר מכן התגלו חבילות דומות גם אצל הנשיא לשעבר ברק אובמה ואצל שרת החוץ לשעבר הילארי קלינטון.

 

אנשי משטרה מחוץ לבניין טיים וורנר שפונה בשל חפץ חשוד

בניין ה-טיים וורנר בניו יורק, מקום מושבם של משרדי רשת CNN, פונה מיושביו, לאחר שאותרה סמוך אליו חבילת נפץ המכילה גם אבקה חשודה. חבילות נפץ אחרות נשלחו אל ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן, אל חברת המפלגה הדמוקרטית מקסין ווייטרס ולתובע הכללי לשעבר אריק הולדר. לאחר מכן נמצאה חבילת נפץ שיועדה גם אל השחקן רוברט דה נירו, שמתח ביקורת על טראמפ בטקס האוסקר. שתי חבילות שנשלחו אל סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן אותרו גם הן לפני שהגיעו ליעדיהן. שתי חבילות אחרות שנשלחו אל הסנטור מניו ג'רזי קורי בוקר ואל ראש המודיעין ג'יימס קלאפר.

מי שככל הנראה אחראי לכל החבילות האלה הוא סיזר סאיוק ג'וניור (56). הוא נעצר בפלורידה ונחקר על ידי אנשי ה-FBI ואנשי צוות משותף ללוחמה בטרור שהורכב לצורך החקירה.

 

כמובן שהיו גם דברים משמחים במהלך השנה החולפת, כמו לדוגמה הגשושית 'אינסייט' אשר נחתה בהצלחה במהלך נובמבר סמוך לקו המשווה של מאדים. זוהי הנחיתה המוצלחת הראשונה על פני השטח של שכנתנו למערכת השמש מאז שרכב המחקר קיוריוסיטי נחת באוגוסט 2012- וביום השנה השביעי לשיגור הקיוריוסיטי. האותות אישרו את נחיתת האינסייט על הקרקע, לקול צהלות אושר והקלה מצד חברי המשימה ובכירי סוכנות החלל במעבדה להינע סילון (JPL), המופקדת על מבצע אינסייט. דקות לאחר מכן קיבל הצוות אישור ממשדר הרדיו של הגשושית כי הכלי מתפקד כהלכה לאחר הנחיתה.

 

חצי שנה לפני כן, במהלך חודש מאי, התקיימה החתונה המלכותית הבריטית כאשר מייגן, שבבוקר קיבלה את התואר הדוכסית מסאסקס, הובלה לחופה על ידי אביו של הארי, הנסיך צ'ארלס. מאות אלפי צופים נלהבים גדשו את העיירה ווינזדור, לא לפני שעברו בידוק ביטחוני קפדני, ובעולם צפו כ-2 מיליארד בחתונה מהאגדות.

וכעת אנו עם הפנים לקראת שנת 2019, ויש לנו תחושה שתהיה מפתיעה וסוערת לא פחות מקודמתה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE