הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יום ראשון הגדול: כיצד הפך הסופרבול להרבה מעבר לספורט
מחר ישוחק משחק הסופרבול, אירוע הספורט הגדול בארה"ב. מעל ל-100 מיליון תושבי ארה"ב יצפו במשחק, אך רבים מהם יתרכזו דווקא בפרסומות ובהופעת המחצית. "פוטבול הוא משחק שמתאים מאוד לאופי הישראלי", מספר המנהל המקצועי של הענף בישראל

מחר יערך משחק הגמר של ליגת הפוטבול המקצועית (NFL), משחק שידוע יותר תחת השם "סופרבול". שנה שעברה צפו לא פחות מ-103.4 מיליון אמריקאים באירוע הספורט שהוא הרבה מעבר למשחק. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אצטדיון "מרצדס בנץ" באטלנטה, השבוע (צילום: Shutterstock)

 

סגנית האלופה המכהנת, ניו אינגלנד פטריוטס, תנסה לזכות בתואר הנכסף בפעם השישית בתולדותיה כאשר היא תתמודד מול הלוס אנג'לס ראמס, קבוצה צעירה ורעבה שזכתה באליפות האחרונה שלה בשנת 1999 כאשר שיחקה בסיינט לואיס. המשחק עצמו ישוחק באצטדיון "מרצדס בנץ" החדיש, שנחנך ב-2017 לאחר שהושקע בבנייתו 1.6 מיליארד דולר.

השאלה הראשונה שעולה היא כיצד הפך גמר הפוטבול דווקא לאירוע הספורט הגדול של השנה, שכן יתר ליגות הספורט המקצועיות כמו MLB (בייסבול), NBA (כדורסל) ו-NHL (הוקי) גם זוכות לפופולאריות אדירה. "בשונה מהליגות האלה, הסופרבול הוא משחק אחד על כל הקופה", מסביר אורי שטרנבך, מנהל המקצועי של התאחדות הפוטבול בישראל ופרשן הפוטבול של ערוץ הספורט. "יתר הליגות מבוססות על סדרות ולכן יש לקבוצות אפשרות לתקן אחרי הפסד. בפוטבול מדובר במשחק אחד שקובע ואין דרך חזרה ממנו", מסביר שטרנבך.

 

הקווטרבק טום בריידי ינסה לזכות באליפות השישית בקריירה (צילום: Shutterstock)

 

יאמר לזכות האמריקאים שהם יודעים כיצד לקרוא לגמרים בספורט: "World Series", "Stanley Cup", "NBA Finals" וסופרבול. "מדובר בשם שצץ לראשונה בשנות השישים", מסביר שטרנבך וממשיך, "היו בארה"ב שתי ליגות פוטבול מקצועיות שבהמשך אוחדו לליגה אחת, ובעלי הקבוצות רצו להעניק לגמר משמעות יוצאת דופן שתכיל את האירוע כולו. ישנן גרסאות שונות לגבי מקור השם, אבל מי שהשתמש בו לראשונה היה למאר האנט, שהוא היה הבעלים של קבוצת קנזס סיטי. השם תפס בצורה מיוחדת והיום הוא מייצג אירוע ייחודי ומשמעותי בהוויה האמריקאית", מספר שטרנבך.

 

מימין לשמאל: רוג'ר גודל, קומישנר ליגת ה-NFL; אורי שטרנבך, מנהל המקצועי של התאחדות הפוטבול בישראל; רוברט קראפט, בעלי קבוצת ניו אינגלנד פטריוטס (צילום: ליגת הפוטבול בישראל)

 

אכן, הסופרבול הוא ללא ספק חג אמריקאי בדומה לחג המולד, יום העצמאות ו-"לייבור דיי". אך ארצות הברית משמשת ככור היתוך לתרבויות רבות, ולכן עולה השאלה האם מדובר בחוויה שהיא נועדה לאמריקאים בלבד, או שניתן להנות ממנה גם אם לא גדלת במגרשי הפוטבול. "פוטבול הוא משחק שמתאים מאוד לאופי הישראלי, זה ספורט שמשלב אגרסיביות לצד אסטרטגיה וטקטיקה", מסביר שטרנבך, שכאמור משמש כמנהל המצקועי של התאחדות הפוטבול הישראלית. "בישראל למשל ישנם לא מעט אנשים שצופים במשחק, ובאופן כללי יש קהילה פוטבול מאוד גדולה" הוא מספר.

המשחק מושך גם אנשים שכלל לא מעוניינים בספורט, וזה קורה באמצעות הופעות ייחודיות במחצית המשחק ומסורת הפרסומות המוכרת. ערוץ CBS גובה מחיר ממוצע של 5.25 מיליון דולר על פרסומת של 30 שניות, אך הדבר לא מונע מחברות ענק להשתתף בחגיגת הספורט. "אני חושב שעניין הפרסומות זה נדבך נוסף שאפשר להתחבר אליו ואני אפילו אוהב לראות אותן", אומר שטרנבך, ומזכיר שהמחיר הממוצע בעבור 30 שניות פרסומת רק הולך וגדל. לשם השוואה, פרסומת בת 30 שניות בסופרבול של שנת 2009 עלתה בממוצע 3 מיליון דולר. "מה שטוב בפרסומות זה שהן מושכות אנשים שלא צופים במשחקי פוטבול", הוא מסביר.

 

האם ג'ארד גוף יביא אליפות שניה לראמס? (צילום: NFL)

 

גם אנשים שלא עוקבים אחרי פוטבול בוודאי שמעו בשנים האחרונות על מחאת השחקנים, ובטח לאחר שהנשיא טראמפ התבטא לא פעם בנושא. "למעשה, מדובר במחאה שהתחילה עם שחקן בשם קולין קפרניק שהיה הקווטרבק של סן פרנסיסקו. הוא רצה למחות על עוולות חברתיות שונות בכלל ונגד ההתנהלות המשטרתית מול הקהילה האפרו-אמריקאית בפרט", מסביר שטרנבך, "כריעת הברך בזמן נגינת ההמנון היא תוצר של מחאה זו ושחקנים רבים הצטרפו אליו. דווקא התגובה של הנשיא טראמפ נתנה לזה הד גדול יותר", הוא אומר. 

"לטובה ולרעה, הסופרבול הוא הרבה יותר מפוטבול והרבה יותר מספורט. הוא ספקטקל שמושך אנשים, בין אם בזכות הפרסומות, בזכות המשחק עצמו או בזכות הופעת המחצית. וזה כל היופי בדבר, החיבור המדהים שזה יכול ליצור בין בני אדם", מסכם שטרנבך, שבעיניו אין ספק מי תצא עם ידה על העליונה. "אופתע מאוד אם הפטריוטס לא יחגגו את האליפות השישית שלהם, למרות שהכישרון הרב יותר נמצא בצד של לוס אנג'לס".

כאמור, המשחק ישודר מחר בערוץ CBS ומתחיל בשעה 6:30 בערב (שעון חוף מזרחי), אך השידורים יחלו כבר בשעות הבוקר המוקדמות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE