הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תביעה נגד אמזון: פיטרה חולה במחלת קרוהן כי ביקש הפסקות שירותים
מסמכי התביעה הוגשו השבוע בקנטקי, ולפיהם ניקולס סטובר הועזב ממוקד טלפוני של ענקית הסחר המקוון לאחר שביקש התחשבות במצבו, לדוגמה מעבר לשולחן שקרוב לשירותים. הוא הואשם ב"גניבת זמן" ופוטר, וכעת דורש פיצוי של 3 מיליון דולר

ניקולס סטובר עבד במוקד טלפוני של אמזון בקנטקי, והוא ביקש ממנהליו לאפשר לו גמישות בכל הקשור להפסקות שירותים, וזאת מכיוון שהוא סובל ממחלת קרוהן, מחלה כרונית ובלתי צפויה. אך במקום לקבל התחשבות מצד ההנהלה, סטובר הואשם ב"גניבת זמן" ופוטר, כך על פי התביעה שהגיש כנגד החברה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מוקד שירות לקוחות של אמזון (צילום: X)

 

התביעה מעלה שאלות בנוגע לחוקיות של מדיניות הפסקות השירותים באמזון, וסטובר סבור שענקית המסחר המקוון עברה הן על חוקי קנטקי והן על חוק המוגבלים משנת 1990 (ADA). על פי מסמכי התביעה שהוגשו שבוע שעבר לבית המשפט הפדרלי בלקסינגטון (קנטקי), אמזון מגבילה את הפסקות השירותים ומגדירה זמנים מראש לכל 900 העובדים במוקד הטלפוני.

סטובר נאלץ להשתמש בשירותים בתדירות גדולה יותר בשל המחלה. למרות זאת, הנהלת החברה סירבה לגלות כל גמישות. לדוגמה, סטובר ביקש להעביר את שולחנו למקום שנמצא בקרבת שירותים, אך במסמכי התביעה טוען סטובר כי הבקשה נדחתה על הסף.

מומחים לדיני מוגבלות בארה"ב עברו על התיק וטוענים כי הבקשות של סטובר לקבל הפסקות נוספות לא היו גורמות לנטל על החברה. חשוב לציין כי בחוק ה-ADA מצוין באופן מפורש כי מעסיק יכול לסרב לבקשות מסוג זה רק במקרים בהם "נטל כבד ובלתי צפוי" מוטל על החברה באופן ישיר. לפני יותר מעשור, בסוף שנת 2008, מחלת קרוהן נוספה לחוק ה-ADA.

עם זאת, אותם מומחים מסבירים שמשפט צריך להתנהל על מנת לקבוע אם המדיניות הקשה של אמזון באמת שכיחה כפי שטוען סטובר. כלומר, האם מדובר בהחלטה של מנהל עבודה יחסית זוטר או האם מדובר במדיניות שמונחלת ע"י ראשי החברה?

 

סטובר לא הסתיר את המחלה שלו כאשר ביקש להתקבל לעבודה וכאשר החל בתהליך ההכשרה, זמן קצר לפני שהחל לעבוד במקום בנובמבר 2016. "כל התסמינים של מחלת קרוהן עלולים לקרות בכל רגע, לרבות הצורך המיידי בשירותים. אך לסטובר לא נודע על מדיניות ההפסקות של החברה לפני שהתחיל לעבוד בה", נטען בתביעה.

משמרת שגרתית של סטובר ארכה 9 שעות, מ-2:00 בצהריים ועד 11:00 בלילה, והוא ענה לטלפונים של לקוחות שחוו בעיות במשלוחים או כאלה שנזקקו להחזר כספי. במשך המשמרת, כל העובדים קיבלו הפסקת אוכל בת שעה ושתי הפסקות נוספות של 15 כ"א. מעבר לכך, לעובדים התאפשר לצאת ל-"זמן אישי" של עד 10 דקות במשמרת (אך לא מעל 20 דקות בשבוע). "מי שלוקח הפסקות ארוכות ממה שהוקצה יעמוד לוועדת משמעת", נכתב בתביעה.

כחצי שנה לאחר שהחל לעבוד במקום, סטובר הגיש בקשה רשמית להתחשבות במצבו הרפואי. הרופא האישי של סטובר מילא טופס מיוחד של אמזון ובו כתב בבירור: "סטובר זקוק לאפשרות לצאת לשירותים בכל רגע נתון". על פי התביעה, אמזון סירבה להעביר את שולחנו של סטובר למרות העובדה שהיה במרחק הליכה של 2 דקות מהשירותים. יתרה מכך, החברה לא עשתה שום שינוי לאחר שקיבלה את הבקשה מרופאו.  סטובר ניגש להמחלקה למשאבי אנוש עם הבקשה ונענה בתשובה: "אם נתחשב בצרכים האישיים שלך, נצטרך לעשות את זה בעבור כולם".

"זה פשוט לא נכון, עובדתית. התחשבות בחוקי ה-ADA אינה יוצרת תקדים לכלל העובדים, ואפילו לא לעובדים אחרים שסובלים מאותה מחלה", מסבירה איב היל, עורכת דין המתמחה בתחום אשר בעברה כיהנה במשרה בכירה במשרד המשפטים. בדצמבר 2017, סטובר פוטר מתפקידו בטענה שהוא ביצע "גניבת זמן". מעבר לאיבוד המשרה והמשכורת, סטובר כבר לא היה זכאי לביטוח הרפואי שקיבל דרך החברה, דבר שלטענתו החמיר את המחלה.

התביעה הוגשה בטענה שסטובר פוטר בשל המחלה ממנה הוא סובל, ועל כן הוא מבקש לקבל פיצוי כספי של שלושה מיליון דולר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE