הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לא רק בשל פרשת הבואינג: מומחי תעופה מעריכים כי צפוייה התייקרות בענף
מחירי הדלק עלו ב-20% בשנה האחרונה, והכלכלה החזקה הובילה לעלייה בביקוש לטיסות. הקרקוע של מטוסי ה-737MAX פוגע בעיקר בחברות הלואו-קוסט, שהן בעצמן "מכריחות" את חברות התעופה הוותיקות להוריד במחירים. "מצב השוק של הקיץ בהחלט עלול להוביל להתייקרות משמעותית במחירי הטיסות", אומרת אנליסטית בכירה בתעשייה

מחירי הטיסות צפויים לעלות בחודשים הקרובים, ורצף הבעיות שקשורות לבואינג 737MAX הוא רק חלק מהבעיה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מטוסי ה-737MAX של סאות'ווסט, בעת ההמתנה לאישור רשויות התעופה (צילום: Getty Images)

 

הקרקוע של כל 371 מטוסי ה-737MAX ברחבי העולם פגע בתעשייה כולה, אך ההשלכה החמורה ביותר של הקרקוע היא עצירת פס הייצור של הדגם, לרבות שלב המסירה לחברות התעופה השונות. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא חברת הלואו-קוסט האירופאית, Ryanair, שאמורה הייתה לקבל את ה-MAX הראשון שלה בחודש זה, שבועות בודדים לפני שתחל עונת הקיץ העמוסה.

Ryanair היא ממש לא לבד - חברות לואו קוסט רבות נשענות על הדגם הפופולארי, כולל סאות'ווסט האמריקאית ו-Norwegian Air האירופאית. באמצעות מחירי טיסה נמוכים, אותן חברות מפעילות לחץ על חברות התעופה "קלאסיות", והן בתגובה נאלצות להוזיל את טיסותיהן. כעת, כאשר חברות הלואו-קוסט נאלצות לבטל טיסות, התחרות תופחת באופן ניכר, ולחברות התעופה הקלאסיות יהיו פחות סיבות להוזיל את המחירים.

"מצב השוק של הקיץ בהחלט עלול להוביל להתייקרות משמעותית במחירי הטיסות", מסבירה הלן בקר, אנליסטית של תעשיית התעופה.

 

פס ייצור הדגם במפעלי בואינג נעצר כמעט לחלוטין (צילום: רויטרס)

 

לא ברור מתי בדיוק יאשרו רשויות התעופה ברחבי העולם לבצע שוב טיסות באמצעות מטוסי ה-737MAX, ובשבועות האחרונים נאלצו מספר חברות תעופה לבטל מאות טיסות מדי יום עד לחודשי אוגוסט. כל שלוש חברות התעופה האמריקאיות המחזיקות בדגם זה, יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס וסאות'ווסט איירליינס - ביטלו את כלל טיסות הדגם במהלך חודשי הקיץ העמוסים.

"כל חברות התעופה מחזיקות במטוסי 'ספייר' בכל רגע נתון - כלומר שיש לפחות כמה מטוסים שלא נמצאים בשימוש. אלה אותם מטוסים שמחליפים מטוסים תקולים וכדומה, אבל בחודשי הקיץ לרוב החברות אין מספיק מטוסים כדי לעמוד בביקוש", מסביר פיליפ בגלי, בכיר במחלקת התעבורה של סטנדרד אנד פורס. יונייטד איירליינס אף עדכנה את התחזית השנתית שלה והודיעה שהיא צופה לגידול של 5% בכמות הנוסעים, וזאת לעומת כ-6.5% כפי ששיערה בתחילת השנה.

קרקוע ה-737MAX הוא רק גורם אחד שמשפיע על התייקרות הטיסות. הכלכלה החזקה בארצות הברית (ובייחוד אחוז האבטלה הנמוך) מגביר את הביקוש לטיסות. בנוסף, מחירי הדלק התייקרו ב-20% בשנה האחרונה, וההערכה היא שמגמת ההתייקרות תימשך בשלושת החודשים הקרובים. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE