הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם ניתן היה למנוע את פיגועי חג הפסחא בסרי לנקה?
הודו מצד אחד ושייח'ים מקומיים מצד שני: סרי לנקה הוזהרה מספר פעמים לפני הפיגועים שגבו את חייהם של יותר מ-300 בני אדם. ההתרעה האחרונה נמסרה רק שעה לפני שהפיצוצים החלו. גורם מוסלמי בכיר בבירה קולומבו העביר רק לפני חודשיים תיעוד של מי שנחשב למוח מאחורי התקיפה מטיף לג'יהאד

בעוד חקירת פיגועי חג הפסחא בסרי לנקה נמשכת, פרטים מהחקירה שהותרו לפרסום מעלים שאלות קשות בנוגע לאירועים ולמעורבים בהם, כולל השאלה האם ניתן היה למנוע את רצח יותר מ-350 הקרבנות בפיגועים המשולבים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כוחות אבטחה מפטרלים ברחובות קולומבו אחרי הפיגועים (צילום: Getty)

בפיגועים שאירעו ביום ראשון האחרון, יום ראשון של חג הפסחא, היו מעורבים תשעה מחבלים מתאבדים, בהם אישה אחת שהייתה רעייתו של אחד המחבלים האחרים. הפיגועים התמקדו בכנסיות ובאירועים הקשורים בחג ובאוכלוסיה הנוצרית במדינה. גורם בכיר המעורב בחקירה אמר לרשת CNN כי קיימת סבירות גבוהה למעורבות של דעאש (ISIS) באירועים. ארגון המדינה האסלאמית נחשב עד עתה מובס, בין היתר על רקע גוויעת מלחמת האזרחים בסוריה.

מהחקירה עולה כי כמה התרעות נמסרו לפני הפיגועים, כולל מגורמים מוסלמיים מקומיים שהזהירו ממעשיהם האפשריים של צעירים רדיקליים בקהילתם. ריאז סאלי, העומד בראש מסגד השיח' עות'מן וואליאללה שבבירה קולומבו, סיפר כי ניסה מספר פעמים להזהיר את הממשל מגורמים קיצוניים במדינה. לדבריו, בין האנשים שניסה להזהיר מפניהם היה זהראן חאשים, החשוד שהיה "המוח" מאחורי המתקפה המתואמת.

לדברי סאלי, "הם התחילו לתקוף מסגדים סופיים ומקדשים כבר ב-2010. אנשים עברו שטיפת מוח. הוא [חאשים] דיבר על ג'יהאד. אלה היו מסרים מסוכנים מאוד עבור המדינה. אם הרשויות היו מתייחסות להמלצות שלנו אולי זה היה נמנע". רק לפני חודשיים העביר סאלי למשטרה וגורמי המודיעין במדינה תיעוד וידיאו של חאשים במה שהוא חשב שהיה קידום של ג'יהאד, "מלחמת קודש" מוסלמית ב "כופרים".

 

כך נראת "מלחמת קודש". שרידי כנסייה בעיר נגומבו, בה אירע אחד הפיצוצים (צילום: רויטרס)

סאלי לא היה היחד שהתריע: השכנה הגדולה מצפון, הודו, שלחה לא פחות משלוש התרעות ספציפיות לפני הפיגועים, האחרונה שבהם רק שעה לפני שהפיצוצים אירעו. לדברי מקור הבקיא בפרטים, ההתרעות הזהירו באופן ממוקד מפגיעה בכנסיות ובבתי מלון. גורמים רשמיים במדינה אישרו את קבלת האזהרות אולם הנשיא וראש הממשלה טענו כי הם לא שמעו דבר.

עוד מחקירת הפיגועים עולה, כי אחד המעורבים קיבל חינוך מערבי מתקדם. הרשויות בבריטניה אישרו כי עבדול לאטיף ג'אמיל מוחמד למד באוניברסיטה באנגליה בין השנים 2006-2007. לא ידוע מה הייתה מידת מעורבותו עם גורמים קיצוניים בשנים אלה.

 

חינוך באנגליה, קרבנות מאנגליה. משפחת לינסי מלונדון ששניים מילדיה נהרגו בפיגוע במלון שנגרי-לה (צילום: באדיבות המשפחה, דרך CNN)

בינתיים, סרי לנקה תאכוף גם הלילה עוצר לילי, הרביעי ברציפות, ותאסור על שהיה בחוץ בין 10:-- בלילה ו-4:00 לפנות בוקר מחר, כפי שעשתה מאז אירעו הפיגועים. עד כה נעצרו 60 חשודים במעורבות בפיגועים, כולם מקומיים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE