הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"כולם מכירים ועוזרים, תחושה שאנחנו נמצאים בארץ": עצמאות ישראלית בניו יורק
קבוצות ווטסאפ לתמיכה וסיוע הדדיים, מפגשים על טהרת חגים ויום העצמאות או סתם ערב פיצה. כך יצרו ישראלים רבים שאוהבים להיות בקרב בני עמם "קיבוצים" בלב התפוח הגדול ובניו ג'רזי על טהרת המולדת והביא ל-"שכנות נפלאה" על פי תיאורם

ניו יורק היא יעד מבוקש למגורים עבור לא מעט ישראלים. קבוצות הפייסבוק הרבות המיועדות לאוכלוסיה זו בעיר רק מעידות על הצורך העז, לעיתים בשל הבדידות, של אלו שעשו רילוקיישן, להיות עם הדומים להם- להיות עם ישראלים.

כתוצאה מכך, חלה בשנים האחרונות תופעה במסגרתה נבנו קהילות רבות ברחבי העיר שיצרו מעין "מושבות" המקבלות בזרועות פתוחות ומאחדות בתוכם את אלו החולקים את אותו רצון לחיות בקרב ישראלים. רק החודש ציינו את יום העצמאות ה-71 של מדינת ישראל, ולרגל המאורע, אלו הן 3 מהקהילות שמביאות את הכי ישראל שיש בחוף המזרחי:,

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פיקניק משפחות ישראליות, ברגן קאונטי, ניו ג'רזי

 

Stuy town(Stuyvesant town) & Peter Cooper, מנהטן

בין רחוב 23 לרחוב 14 במנהטן, בין השדרה הראשונה ל-FDR אפשר למצוא שכונה אחת יוצאת מהכלל, שכונת סטייטאון. כשנכנסים אליה מיד מבינים שמדובר בנוף שונה מניו יורק הבנויה שתי וערב לפי רחובות ושדרות. הבניינים, שנבנו על אדמה פרטית, יוצרים מתחם סגור שבו כל מי שנכנס מדרכי הגישה אליו יכול להתנתק מהטירוף של העיר שלא עוצרת.

 

שכונת סטייטאון, מנהטן. מדשאות, מזרקות, שקט, שלווה ואיכות חיים בלב העיר העמוסה ביותר

 

במרכזו של המתחם פארק ירוק, גני שעשועים, מזרקות ושאר מבנים ואירועים שפתוחים רק לתושבי השכונה אותם מנהלת חברת אחזקה פרטית. זו הסיבה שישראלים רבים שגילו את המקום החליטו להפוך אותו לביתם.

 

שכונת סטייטאון, מנהטן

 

ד"ר שרון אגר-צויזנר, תושבת השכונה, מספרת כי הקהילה הישראלית בסטייטאון ובמתחם הסמוך, פטר קופר, הפכה את השכונות למיוחדות במינן. "זו ישראליאדה. יש לנו וואטסאפ של 40 אימהות ישראליות שגרות כאן. יש כאן שכנות נפלאה. זה בעיקר מתאפיין בהדדיות ובעזרה אחד לשני בכל דרך אפשרית.

מכוון שזו שכונה קטנה יוצא לנו להיפגש הרבה בגינה הקהילתית, אז כולם מכירים את כולם. לפני חודש, שתי נשים מהקהילה, ענת ושלומית, יזמו משהו נחמד, והיתה לנו מעין מסיבת החלפת פריטים. ולאחרונה, הן אירגנו מסיבת יום העצמאות ביחד במרכז הקהילתי היהודי שקרוב אלינו 14Y. זו הייתה מסיבה שמוגש בה אוכל ישראלי כמו פלאפל, עם פינות יצירה ובעיקר חברותה טובה".

אגר-צויזנר מוסיפה שהיא לא דמיינה שתחווה חוויה ישראלית כזו במנהטן, ושלא מדובר רק באירועים מיוחדים אלא ביום יום, "יציאה לגינה הופכת להיות מפגש. לפעמים מזמינים פיצה לכולם ויש מזרקות, יושבים על הרצפה וכולם פשוט ביחד ועוזרים לכל מי שצריך. יש איזה תדר אחר שהנשים ישראליות משדרות בו שהוא שונה מהתדר עליו משדרים אחרים. הפתיחות הזו, תחושה שאנחנו נמצאים בישראל".

 

אירוע משפחות בשכונת סטייטאון, מנהטן

 

ברגן קאונטי, ניו ג'רזי בהובלתה של אורנה ג'קסון

במחוז ברגן קאונטי בניו ג'רזי מתגוררות כאלף משפחות ישראליות. לרוב הקהילות מתרכזות בטנפלי, קרסקיל, דמרסט וקלוסטר. רבים קוראים לאזור 'הקיבוץ', וזאת בשל כמות הישראלים הרבה. כיום, מדובר על אזור מבוקש מאוד למשפחות ברילוקיישן מישראל לארה"ב ואפילו בתוך ארה"ב.

הסיבות לכך הן בין היתר הקרבה למנהטן, מרחק של כ-20 דקות מגשר ג'ורג' וושינגטון, רמת החינוך הציבורי הגבוהה, הבתים הפרטיים הגדולים, בעלי חצרות בעלות נמוכה מעלות השכירות במנהטן, איכות חיים ונוחות, טבע עוצר נשימה ואולי המרכיב החשוב ביותר - הקהילה הישראלית הגדולה.

 

 

מפגש היכרות למשפחות ברוקמן פארק, ברגן קאונטי, ניו ג'רזי

 

אחת מהנשים המובילות את הקהילה הישראלית בניו ג'רזי היא אורנה ג'קסון, סוכנת נדל"ן ותיקה שעברה בגיל 14 מישראל לניו-ג'רזי, אמא לחמישה, המתגוררת בעיירה קרסקיל. בשל ניסיונה האישי והחוויות הרבות שצברה כבת למהגרים, בחרה ג'קסון להתמחות במעבר משפחות חדשות שמגיעות לרילוקיישן מישראל ויצרה עבורם קהילה תומכת המייצרת נחיתה רכה לכל המשפחה.

הקהילה כל כך מתורגלת שיש להם אפילו תוכנית 'משפחה מלווה'. משפחה ותיקה בקהילה מלווה משפחה חדשה ומהווה כתף תומכת, עזרה וחברות מופלאה.  

 

מפגש משפחות חדשות ומשפחות מלוות בהפנינג לראש השנה, ברגן קאונטי, ניו ג'רזי

 

"הקהילה הישראלית העניפה שצמחה לאורך השנים חוגגת יחד את החגים והאירועים החשובים. יש לנו קבוצות וואטסאפ של מאות אנשים בהן כל עניין מקבל מענה מיידי" אומרת ג'קסון.

מעבר לחגים ואירועים, היא מבינה שיש צורך גם בעזרה הדדית אחרת ולכן בקהילה מקיימים אירועי קידום לעסקים קטנים ישראליים וימי הכנה לשוק העבודה האמריקאי, מפגשי הורות ברילוקיישן, מפגשי הכנה לקולג' האמריקאי לנוער הישראלי, קיום הרצאות ומפגשי מידע חיוני לחיים המתבצעות על ידי חברי הקהילה, כמו גם פגשי נשים, תמיכה בפעילות הסניף של "גדולים מהחיים" בניו ג'רזי וכמובן אי אפשר ללא הפיקניק השנתי המסורתי שחוגג 10 שנים לקיומו ונחשב לאירוע החברתי הגדול ביותר לקהילת הישראלים בברגן קאונטי.

אחרי כל הפעילויות וההיצע שיש לקהילה, קשה שלא להרגיש בתוך 'קיבוץ' ישראלי אמיתי.

 

פרויקט משלוחי מנות לפורים לנזקקים בקהילת ברגן קאונטי, ניו ג'רזי

 

פורסט הילס, קווינס

"הגעתי לכאן כשהגדול שלי היה בן שנתיים" מספרת ענת גרנות, תושבת פורסט הילס, "אנחנו קהילה מאוד מגוונת". בעקבות הגיוון נוצרו בקהילה בה היא מתגוררת, תתי קבוצות בוואטסאפ: קבוצת אמהות שנפגשות לריצה, אמהות שנפגשות עם הילדים הקטנים בבקרים או אחה"צ, מועדון הספר (book club). הקבוצה המקורית היתה של אמהות והתחיל מ-17 נשים והיום היא מונה כבר 76.

 

אירוע משפחות בפורסט הילס, קווינס

 

"תענוג פה, באמת. זה הרבה יותר מ'תביאי לי כוס חלב' או 'חסרה לי ביצה'. יש אחדות כזו, אנחנו ממש מרגישים בנוח האחד עם השנייה. אנשים מבחוץ רוצים להצטרף אלינו כי הקהילה כל כך חזקה" מספרת גרנות.

"כשאחת המשפחות זקוקה לעזרה, כולם מפשילים שרוולים ומושיטים יד. בפורים אני מארגנת משלוחי מנות בין המשפחות כדי שיכירו. הגברים נפגשים לשיעורי תורה בימי רביעי, ובסופי שבוע הם יוצאים עם הילדים לקמפינג. עשינו לאחרונה אירוע מימונה ענק, דבר שקשה מאוד למצוא בניו יורק כי הוא מסורת יותר ישראלית. בשישי ישראלי החברים מתנדבים אם בהפעלות הילדים, עזרה בעיצוב ובהקמה ועוד. היתה לנו אפילו קבוצת ליגת מאמאנט שהחזיקה מעמד עד שהבנות נשרו בעקבות פציעות".

 

אירוע מימונה בפורסט הילס, קווינס

 

גרנות, הקהילה בפורסט הילס בעזרת forest hills Jewish center אף הקימו לפני שנתיים בית ספר ישראלי Hebrew academy. "את בית הספר החלטתי להקים כשהייתי צריכה להכניס את הגדול שלי לבית ספר ציבורי. מצאנו עצמנו 4 משפחות ישראליות בבית הספר הזה, התחברנו והרגשנו שיש צורך עמוק בחינוך ישראלי. רצינו לפתוח משהו כאן בשכונה, אפטר סקול. לקח הרבה זמן עד שהצלחתי להרים את זה אבל בסוף זה קרה. הקמנו תוך חודשיים בית ספר כמו בישראל, שירים וחגים, על המורים ישראלים והכל בדמות הארץ. פתחנו אותו עם 11 ילדי גן וכיתה א' ובית הספר צומח".

 

חוגגים פורים ישראלי בפורסט הילס, קווינס

 

מעבר לאירועים הרגילים הם יוצאים לטיולי משפחות משותפים וגם הם מקבלים מדי יום משפחות ישראליות חדשות שבוחרות בפורסט הילס בגלל הקהילה, החיבור לישראל והתמיכה הרבה שהיא מעניקה.

 

אירועי נשים בפורסט הילס, קווינס. קבוצת וואטצאפ שמונה 76 אמהות (שנייה מימין: ענת גרנות).

 

הקהילות הללו באזור ניו יורק וניו ג'רזי, הן רק חלק קטן מה"קיבוצים" או ה"מושבים" שיש כאלו שיכנו אותן כ-"ישראל הקטנה" שצומחות יום יום במקומות רבים בארה"ב, הן ההוכחה הברורה לכך שיש קשר חזק בין הישראלים השונים ברחבי העולם, קשר שקשה להסביר את מהותו במילים. כדי להבין צריך פשוט להגיע, לבקר ואפילו לגור במקומות האלו שפותחים את הידיים ואת הלב לכל מי שמרגיש ישראלי בנפשו.

6% לא
94% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE