הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארץ האפשרויות הדי מוגבלות
בית הספר השוויצרי למנהל עסקים IMD הדיח את ארצות הברית מראש רשימת הכלכלות הכי תחרותיות בעולם אחרי תשע שנים בצמרת, על רקע מחירי הדלק העולים וחוסר היציבות של המטבע המקומי. ישראל אפילו לא בין 20 המובילות

ארצות הברית כבר אינה הכלכלה התחרותית ביותר בעולם, כך עולה מהדירוג השנתי של בית הספר למנהל עסקים IMD בשוויץ שהתפרסם השבוע.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כבר לא מובילה בתחרותיות בגלל מחירי הדלק, חוסר יציבות בערך הדולר והיחלשות אפקט חוק המס החדש (אילוסטרציה: Shutterstock)

 

לפי הדו"ח, לראשונה מזה תשע שנים, המדינה שנחשבת לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לא מובילה את דירוג הכלכלות התחרותיות. את ראש הרשימה כבשה סינגפור במקומה של ארצות הברית. במקום השני נמצאת, שוב, הונג קונג שמדורגת באופן עצמאי מסין, שכשלעצמה נמצאת במקום ה-14, אף שלכאורה מדובר במדינה קומוניסטית.

חדשות פוקס מדווחות כי הירידה בדירוג התחרותיות מיוחסת לעלייה במחירי הדלק, ייבוא הייטק חלש, תנודתיות בערך הדולר והיחלשות אפקט תכניות המס הכבר-לא-כל-כך-חדשה שהעביר הנשיא דונלד טראמפ עם תחילת כהונתו ושנכנסה לתוקף בינואר 2018.

במסגרת הדירוג, חוקרי IMD בחנו לא פחות מ-235 משתנים בקרב 63 הכלכלות המובילות בעולם, כולל נתוני אבטלה, תוצר לאומי גולמי, הוצאה ממשלתית על בריאות וחינוך ושקללו מדדים נוספים, בין היתר כאלה המהווים אינדיקציה לשחיתות. דרום מזרח אסיה כבשה את צמרת הרשימה – 11 מתוך 14 המדינות המובילות הן אסייתיות.

 

התייעלות ציבורית ושיפור תשתיות = עלייה בדירוג התחרותיות. ג'קרטה, בירת אינדונזיה (צילום: Shutterstock)

המדינה שהציגה את השיפור הדרמטי ביותר היא אינדונזיה, ששיפרה את מקומה ב-11 עם עלייה למקום ה-32. ההצלחה מיוחסת להתייעלות המגזר הציבורי ותשתיות משופרות. מנגד, כלכלות אירופה נאבקו כדי לשמר את דירוגן. אי הודאות סביבי הברקסיט הורידה את בריטניה שלושה מקומות, מה-20 ל-23. אירלנד, שטיפסה בציפורניים מהתהומות של המיתון הגדול ומציגה בשנים האחרונות הצלחה כלכלית מסחררת, טיפסה חמישה מקומות ומדורגת שביעית.

ישראל לא נמצאת בין 20 הכלכלות המובילות בתחרותיות, והיא ירדה שלושה מקומות מהדירוג של השנה שעברה, מהמקום ה-21 ל-24.

ארטורו בריס, פרופסור ב-IMD ומנהל מרכז התחרותיות העולמי, מסר בהצהרה שנלוותה לדו"ח: "בשנה של אי ודאות גבוהה בשווקים העולמיים בגלל שינויים בנוף הפוליטי וביחסי המסחר, איכות המוסדות היא הגורם המאחד לקראת הגדלת השגשוג".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE