הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ניו יורק מחריפה את המאבק במחלת החצבת: בוטל פטור מקבלת חיסון מטעמי דת
מעל לאלף בני אדם חלו במחלה, המספר הגבוה ביותר שנרשם מזה 27 שנה. כדי למגר את התופעה ככל הניתן, בניו יורק כבר לא יאפשרו לילדים שלא חוסנו להישלח לבתי הספר. "מי שמחליט שלא לחסן את הילד שלו גורם לסכנה בעבור ילדים אחרים, ולכן אותו אדם לא יהיה זה שיבחר אם לשלוח את הילד שלו לבית ספר", אמר יוזם הצעת החוק. דקות ספורות לאחר האישור בבית הנבחרים ובסנאט, המושל חתם על החקיקה

על רקע התפרצות מחלת החצבת הקשה ביותר שידעה ארצות הברית מאז תחילת שנות ה-90, המחוקקים בניו יורק הצביעו השבוע בעד ביטול הפטור הדתי מקבלת החיסון למחלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שלט המזהיר מפני החצבת בשכונה היהודית-דתית וויליאמסבורג (צילום: Getty Images)

 

השינוי אושר בהצבעה ע"י בית הנבחרים והסנאט המקומיים, ודקות ספורות לאחר מכן מושל המדינה, אנדרו קואמו, חתם על החקיקה. החוק נכנס לתוקף באופן מיידי, אך מסגרת זמנים של 30 יום תינתן לילדים שלא חוסנו כדי להוכיח שקיבלו את החיסון הראשון מבין השניים, לכל הפחות. פטור זה איפשר להורים לציין "סיבות דתיות" בעת ההרשמה לבתי הספר, ובכך התאפשר לילדים שלא חוסנו להגיע למוסדות הלימוד.

כעת, ניו יורק הצטרפה למספר קטן של מדינות שביטלו את הפטור במטרה לעצור את התפשטות מחלת החצבת. ישנן 45 מדינות שעדיין מחזיקות בפטור כזה, אך הצעות לביטול הפטור נמצאות בשלבי אישור שונים במדינות רבות. כזכור, קרוב לאלף בני אדם אובחנו כחולים במחלת החצבת מאז תחילת השנה, הנתון הגבוה שנמדד מאז 1992.

סוגיית החיסונים הפכה לנושא שיח טעון ומרכזי בחברה האמריקאית בשנים האחרונות. מצד אחד, המתנגדים לחיסונים טוענים שמדובר בפגיעה בחופש הדת שלהם. לעומת זאת, התומכים במתן חיסונים טוענים שחופש זה אינו גובר על סכנת הבריאות הציבורית שנגרמה. השבוע, בעת אישור החקיקה בבית הנבחרים של ניו יורק, נשמעו קריאות גנאי וקללות מצד אזרחים שהגיעו והתנגדו למהלך.

 

אישה מקבלת חיסון MMR, השבוע בפומונה שבניו יורק (צילום: AP)

 

"אני לא מודע לדבר בתנ"ך, בברית החדשה, בקוראן או בכל דבר אחר שאומר לא להתחסן. מי שמחליט שלא לחסן את הילד שלו גורם לסכנה בעבור ילדים אחרים, ולכן אותו אדם לא יהיה זה שיבחר אם לשלוח את הילד שלו לבית ספר", הסביר יוזם הצעת החוק בבית הנבחרים המקומי, ג'פרי דינוויץ', דמוקרט המייצג את הברונקס בבירה.

מאות הורים לילדים שלא חוסנו הגיעו לבית הנבחרים באולבני כדי למחות כנגד הצעת החוק, ביניהם סטן יונג, עורך דין ואב מלונג איילנד. לטענתו, ההשתייכות שלו לכנסייה האורתודוקסית הרוסית מונעת ממנו לחסן את שלושת ילדיו. כעת, הוא ומשפחתו שוקלים לעזוב את המדינה. "אנשים הגיעו למדינה הזו כדי לברוח מחקיקה כזו", הוא אמר עוד לפני ההצבעה הסופית.

 

חברת בית הנבחרים המקומי, ג'פרי דינוויץ', שיזם את הצעת החוק (צילום: אתר בית הנבחרים)

 

התומכים בחקיקה ובמתן החיסונים טוענים שהאמונה הדתית של אנשים לא צריכה לקבל עדיפות על פני הוכחות מדעיות, בדיוק כפי שנטען ע"י בבית המשפט העליון של ארה"ב במהלך פסיקה תקדימית בנוגע לחיסונים בשנת 1905. במהלך שלב הדיונים של הצעת החוק, התומכים ציינו שלל מחלות מסוכנות שכבר לא קיימות בזכות חיסונים.

"אני מבוגרת מספיק כדי לזכור תקופה שמחלת הפוליו הייתה איום אמיתי עלינו. אני מאמינה במדע, והדעות האישיות של אנשים לא גוברות על טובת הכלל", אמרה חברת בית הנבחרים המקומי, דבורה גליק, דמוקרטית המייצגת חלקים ממנהטן. התומכים החקיקה אף האשימו הורים רבים של ילדים שלא חוסנו בכך שהם מנצלים את הסעיף הדתי למרות העובדה שההתנגדות שלהם לא נבעה משיקולים דתיים כלל.

חשוב לציין שהחוק לא יחול על ילדים שלא יכולים להתחסן מסיבות רפואיות, למשל כאלה בעלי מערכת החיסון חלשה.

 

מושל ניו יורק, אנדרו קואמו. חתם על החקיקה מיד לאחר אישורה (צילום: X)

 

עוד בטרם אושרה הצעת החוק, מושל המדינה קואמו התייחס לסוגייה: "אני מבין את חופש הדת, שמעתי את התיאוריות של המתנגדים לחיסונים אבל אני מאמין שהסכנה הבריאותית שנשקפת לציבור היא חמורה יותר משניהם", הוא אמר.

קליפורניה פעלה במתכונת דומה לפני כארבע שנים וביטלה את סעיף הפטור לאחר שקרוב ל-150 בני אדם חלו בחצבת לאחר שנדבקו בה במהלך בילוי בפארק השעשועים דיסניוורלד שבאנהיים.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE