הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איראן: חצינו את רף האורניום המעושר כפי שנקבע בהסכם הגרעין
מדינת המפרץ הודתה שחצתה את הרף קצת יותר משנה לאחר שארצות הברית חזרה בה מההסכם שיגביל את הדבר. שר החוץ שריף: "אם האירופאים יצליחו לעשות את מה שהם צריכים לעשות, הצעד יהיה הפיך"

על רקע התגברות המתחים בינה לבין ארצות הברית, מוקדם יותר היום (שני) הודיעה איראן שחצתה את רף האורניום המועשר בדרגה נמוכה כפי שסוכם בהסכם הגרעין עמה, וזאת יותר משנה לאחר שהנשיא טראמפ הורה על פרישת ארה"ב ממנה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא איראן, חסן רוחאני, מציין את "יום הגרעין הלאומי" באפריל האחרון בטהרן (צילום: AP)

 

ההודעה לא הפתיעה רבים, שכן האיראנים הזהירו לאחרונה שהם מתקרבים לרף המדובר. בסוכנות הידיעות "AP" דווח כי ההודעה הייתה אמורה להתפרסם כבר ביום שישי, אולם ראשי הממשל בטהרן החליטו להמתין עם פרסומה מכיוון שמנהיגים אירופאיים התכנסו בשישי בווינה כדי לדון על דרכים שבהן ניתן לשמור על הסכם הגרעין.

כאמור, המתחים בין שתי המדינות גברו בשבועות האחרונים לאחר מספר אירועים, לרבות הפלת המזל"ט האמריקאי ע"י כוחות איראנים, תקיפות של מכליות נפט המיוחסות לאיראן ומתקפת סייבר אמריקאית.

 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חותם על מסמך הפרישה מהסכם הגרעין (צילום: AP)

 

מי שלמעשה הודיע על כך שאיראן חצתה את הרף שהוגדר בהסכם היה שר החוץ מוחמד זריף, שצוטט בסוכנות החדשות הממלכתית: "כן, חצינו את הרף שסוכם עליו בעבר. אם האירופאים יצליחו לעשות את מה שהם צריכים לעשות, הצעד יהיה הפיך", הוא אמר.

דבריו של זריף אושרו ע"י ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), יוקיה אמאנו, שסיפר שאנשי הסוכנות עוקבים אחרי ההתפתחויות במפרץ הפרסי. מומחים טוענים שחציית הרף אינה משנה באופן קיצוני את תמונת המצב הקיימת: לאיראן עדיין יידרש כשנה כדי להעשיר אורניום בכמות שתספיק לפצצה. איראן מצדה ממשיכה בקו ההגנה לפיה תוכנית הגרעין נועדה למטרות שלום למרות החשש של מדינות המערב.

 

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף (צילום: AP)

 

תחת הסכם הגרעין האיראני שממנו פרשה ארצות הברית בחודש מאי 2018, מדינת המפרץ הסכימה להגביל את כמות האורניום המועשר ל-300 ק"ג, כמו גם להגביל את ההשערה ל-3.67%. לפני ההסכם, איראן העשירה אורניום עד לכ-20% והחזיקה ב-10,000 ק"ג של החומר.

בעת ההסכם, שנחתם בשנת 2015 בין איראן לבין ארה"ב, סין, רוסיה, גרמניה, צרפת ובריטניה, מומחים לגרעין העריכו כי מדינת המפרץ נמצאת במרחק של 3 שבועות עד 3 חודשים מהיכולת לפתח נשק גרעיני. בהודעתו מוקדם יותר היום איים זריף כי מדינתו גם שוקלת להגביר את ההעשרה: "השלב הבא יהיה הגבלת ה-3.67% שגם אותו נבטל", הוא אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE