הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארה"ב תדחה את החלת מכסי המגן הנוספים, עליות בוול סטריט
נציג הסחר של ארה"ב הודיע על דחיית החלת המכס בגובה 10% על סחורות מסין בשווי מאות מיליארדרי דולר בשלושה חודשים, ובוול סטריט נשמו לרווחה. ההחלטה משפיעה באופן ישיר על הצרכן, שכן מוצרים רבים שיושקו לקראת חג המולד לא צפויים להתייקר

החלת מכסי מגן בגובה 10% על מוצרים סינים בשווי 300 מיליארד דולר לא תתרחש ב-15 בספטמבר כפי שהודיע הנשיא טראמפ בראשית החודש. בשלב זה הוחלט לדחות את החלת המכס עד ה-15 בדצמבר, כך חשף מוקדם יותר היום (שלישי) רוברט לייטהייזר, נציג הסחר של ממשלת ארה"ב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ ומקבילו הסיני, שי ג'ינפינג, במהלך וועדת הג'י 20 ביפן ביוני האחרון (צילום: רויטרס)

 

ההחלטה לדחות את מכסי המגן התקבלה בתום שיחת טלפון שנערכה בין לייטהייזר, שר האוצר האמריקאי מנושין וסגן ראש ממשלת סין, ליו הי, שמשמש כדיפלומט הבכיר במו"מ עם ארה"ב. בשיחה זו השלושה הסכימו כי המו"מ בין המדינות יחודש בתוך שבועיים, אם כי בשלב זה הוא יתבצע רק באמצעות הטלפון ולא במפגשים אישיים.

כזכור, מכסי מגן מהווים קלף מיקוח מרכזי עבור הנשיא טראמפ, והוא לא היסס להטיל מכסים על מוצרים ממקסיקו וסין כחלק מהרצון שלו לשנות את הסכמי הסחר בין המדינות. הנשיא בחר שלא להתייחס באופן פרטני להחלטה לדחות את החלת המכס, ובמקום הוא בחר לתקוף את הממשל בבייג'ינג: "כרגיל, סין אמרה שהיא 'תקנה בגדול' מהחקלאים האמריקאים הנהדרים. עד כה הם לא עשו את מה שהם הבטיחו, אולי הפעם זה יהיה שונה!", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו.

 

עליות מרשימות נרשמו בוול סטריט בעקבות ההודעה (צילום: AP)

 

בעקבות הודעת הדחייה, הבורסה בניו יורק הגיבה בחיוב ומניות רבות והמדדים החשובים זינקו. כלכלנים מסבירים כי ניתן להבין את מידת ההשפעה של מלחמת הסחר על הבורסה, שכן המניות צנחו לאחר ההודעה המקורית על מכסי המגן וזינקו לאחר שהתקבלה ההחלטה.

מעבר להשפעה על הבורסה, ההחלטה גם משפיע על עשרות חברות ענק שנמצאות לקראת שלב ההשקה של מוצרים חדשים, וזאת כהכנה לעונת הקניות הגדולה של נובמבר ודצמבר. אותן חברות - שמייצרות מוצרים כגון סמארטפונים, מחשבים ניידים, קונסולות משחקים, צעצועים וגאדג'טים נוספים - נושמות כעת לרווחה שכן החלת מכסי המגן הייתה גורמת להתייקרות מוצריהן.

 

חברות רבות ניצלו בזכות הדחייה (צילום: רויטרס)

 

למעשה, הדחייה מעניקה לאותן חברות זמן נוסף להחליט כיצד הם יפעלו תחת מכסי המגן. בפועל, ישנם שלוש אפשרויות כאשר לכל אחת יתרונות וחסרונות. האפשרות הראשונה היא ספיגת העלויות הנוספות ע"י החברה עצמה. מצד אחד, המהלך יאפשר לשמור על המחיר הנוכחי של המוצר, אך מאידך הוא יפגע בשורה התחתונה של החברה - דבר שעלול להיות מתורגם לגל פיטורים של עובדים אמריקאים.

האופציה השנייה היא להעביר את פס הייצור מסין למדינות אחרות אשר לא נמצאות במלחמת סחר עם ארה"ב (ובכך לעקוף את מכסי המגן), אך מדובר בתהליך ממושך ויקר. האופציה השלישית היא שהצרכן ישלם יותר על המוצר, אך כמובן שמדובר באופציה הכי פחות רצויה, הן מבחינת הצרכנים (שלא רוצים לשלם יותר) והן מבחינת החברה, שחוששת שהתייקרות תתורגם לירידה בביקוש.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE