הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רשמית: ישראל תמנע את כניסתן של חברות הקונגרס השנויות במחלוקת
אם עד אתמול נראה היה שהביקור של רשידה טליב ואילהאן עומאר יתקיים כמתוכנן, הרי שציוץ של הנשיא טראמפ טרף את הקלפים ובמהרה הודיעה ממשלת ישראל כי לא תאפשר לשתיים להיכנס למדינה. רה"מ נתניהו: "ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד"

ימים ספורים לאחר שדווח על המתחים הקיימים בין ירושלים לוושינגטון בעקבות ביקורן המתכונן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר (מינסוטה) ורשידה טליב (מישיגן), מוקדם יותר היום (חמישי) הודיע שר הפנים של ישראל, אריה דרעי, כי החליט למנוע את כניסתן של השתיים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברות הקונגרס טליב ועומאר. משרד הפנים בישראל אסר את כניסתן למדינה (צילום: AP)

 

ההחלטה של משרד הפנים התקבלה לאחר שהשר דרעי קבע כי הביקור מהווה פעילות חרם כנגד ישראל, ועל כן יש למנוע את הביקור בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. כזכור, רק אתמול דווח על כוונת שתי חברות הקונגרס לעלות להר הבית

בימים האחרונים נוצר מתח בין ממשלת ישראל לבין הממשל האמריקאי בראשות הנשיא טראמפ בעקבות הביקור, והאתר "אקסיוס" דיווח כי הנשיא אמר ליועציו הקרובים ש"ישראל צריכה להחרים את מי שקוראות להחרים אותה".

 

 

הבוקר, הנשיא התייחס לסוגייה באופן פומבי כאשר צייץ: "ישראל תציג חולשה רבה אם היא תאפשר לחברות הקונגרס עומאר וטליב לבקר. הן שונאת את ישראל ואת כל היהודים, ואין שום דבר שניתן לומר או לעשות כדי לשנות את דעותיהן. מינסוטה ומישיגן יתקשו לבחור בהן מחדש, הן פשוט בושה!".

 

ציוצו של הנשיא טראמפ מהיום בבוקר (צילום: Getty Images / טוויטר)

 

שר הפנים דרעי הבהיר בהודעתו כי אם חברת הקונגרס טליב תגיש בקשה מטעמים הומינטריים למפגש עם בני משפחתה, הוא ישקול את המהלך.

ראש הממשלה נתניהו אף הוא התייחס לפרשה ואמר: "כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד. החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים להחרים את ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שעל פי תפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אנשי ציבור אחרים בעולם. חברות הקונגרס עומאר וטליב הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס", הוא אמר.

כזכור, לחץ כבד הופעל מצד חברי קונגרס רבים על שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, כדי שהביקור המתוכנן יצא אל הפועל. בחודש שעבר אמר השגריר דרמר כי "מתוך כבוד אל הקונגרס האמריקאי ואל הברית הנהדרת שקיימת בין ישראל לאמריקה, החלטנו שלא לסרב את כניסתם של אף חברי הקונגרס לישראל".

כעת, לאחר פרסום ההחלטה הסופית, פוליטיקאים וארגונים פוליטיים רבים התייחסו לפרשה:

הסנאטורית אליזבת' וורן (דמוקרטית, מסצ'וסטס): "ישראל לא מקדמת את מעמדה כדמוקרטיה סובלנית או כבעלת בריתה של ארה"ב כשהיא אוסרת על נבחרי הציבור בקונגרס לבקר בה בשל דעותיהם הפוליטיות. מדובר במהלך מביש וחסר תקדים. אני מפצירה בישראל לאפשר לחברות הקונגרס טליב ועומאר להיכנס למדינה".

דיויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל: "ארה"ב תומכת ומכבדת את ההחלטה של ישראל לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס טליב ועומאר. תנועת ה-BDS אינה חופש הביטוי, אלא לוחמה כלכלית שנועדה להשמיד את המדינה היהודית".

ברני סנדרס (עצמאי, ורמונט): "איסור כניסתן של חברות הקונגרס עומאר וטליב לישראל ופלסטין מסמל חוסר כבוד כלפי נבחרי הציבור, כלפי הקונגרס וכלפי עקרונות הדמוקרטיה. על ממשלת ישראל להפוך את ההחלטה ולאפשר את כניסתן".

ארגון איפא"ק (השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב): "אנחנו לא מסכימים עם תמיכתן של חברות הקונגרס עומאר וטליב בכל הקשור לתנועה האנטי-ישראלית, תנועת האנטי-שלום ששמה BDS והקריאות של טליב ל'פתרון של מדינה אחת'. כמו כן, אנו סבורים כי צריך להתאפשר לכל חבר קונגרס להגיע לביקור בישראל ולחוות את הדמוקרטיה שקיימת בה באופן אישי".

הסנאטור צ'אק שומר (דמוקרט, ניו יורק): "אף חברה דמוקרטית לא צריכה לחשוש מפני דיון פתוח. תומכים רבים של ישראל הביעו אכזבה מההחלטה, שאותה הממשלה צריכה לבטל".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE