הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
18 שנה לפיגועי 9/11: ארה"ב מתייחדת עם זכר אלפי הקורבנות
מחר בבוקר יתקיימו טקסים בשלושת המקומות שנפגעו במהלך האסון העצום ב-2001: במרכז הסחר העולמי בניו יורק, בפנטגון בוושינגטון די.סי. ובשדה פתוח במערב פנסילבניה שבו התרסקה טיסת 93 של יונייטד. בערב יודלקו שני זרקורים חזקים שיאירו את שמי התפוח הגדול

מחר יציינו מאות מיליוני אמריקאים 18 שנים לפיגועי הטרור הקשים שאירעו ב-11 בספטמבר בניו יורק, בוושינגטון ובפנסילבניה, והביאו למותם של יותר מ-3,000 איש.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מגדלי התאומים בערו ובהמשך קרסו לאחר ששני מטוסים מלאים בנוסעים התנגשו בהם בבוקר סתווי ב-2001 (צילום: AP)

 

עד היום מדובר בפיגוע הטרור הגדול ביותר שאירע בארצות הברית, וטקסים לזכר הקורבנות יתקיימו ברחבי המדינה. קרובי משפחתם של הנספים יתכנסו באתר מרכז הסחר העולמי במנהטן, בסמוך לבניין הפנטגון בוושינגטון די.סי. ובסמוך לשדה הפתוח שבו התרסקה טיסת 93 של יונייטד לאחר שהנוסעים שמעו על הפיגועים ותקפו את החוטפים במטרה למנוע פגיעה בבית הלבן ובגבעת הקפיטול - היעד שאליו המטוס ככל הנראה כיוון.

הטקסים הללו מתקיימים בדרך כלל ללא מעורבות פוליטית, אך השנה רבים הרימו גבה נוכח כוונת הנשיא לנהל מגעים חשאים עם הטליבאן, ארגון ששלט באפגניסטן והעניק מקלט למחבלים כגון אוסאמה בן לאדן, שעמד מאחורי תכנון פיגועי ה-9/11. ראוי לציין כי הנשיא טראמפ ביטל את הפגישה שתוכננה עם ראשי הארגון בקאמפ דיויד, אך עצם קיום השיחות עם ארגון בעל קשרים ישירים לאירועי הטרור שהתרחשו ב-2001 גרמה ללא מעט זעם בקרב משפחות ההרוגים. לפי הדיווחים זו גם הסיבה שבגינה ג'ון בולטון הודח מתפקידו כיועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ.

 

הפנטגון, משרד ההגנה האמריקאי בו אחד מארבעת המטוסים התרסק ב-2001 (צילום: ויקיקומונס)

 

בשעה 8:40 בבוקר (שעון חוף מזרחי) יחל הטקס הגדול והמרכזי באנדרטה הלאומית והמוזיאון לפיגועי 11 בספטמבר, שנמצא במקום בו שני המגדלים העצומים עמדו.

יותר מ-2,600 מהרוגי היום הקשה ב-2001 מצאו את מותם בניו יורק, בין אם מדובר בנוסעי המטוסים שהתנגשו במגדלים, בעשרות אלפי העובדים שנכחו בשני המגדלים, בעוברי אורח שנפגעו ברחובות העיר או בכבאים, שוטרים ויתר כוחות הביטחון שרצו אל תוך המגדלים הבוערים. בשל כך, רק משפחות ההרוגים יוכלו להיכנס לטקס, אך הציבור הרחב יוכל לעקוב אחריו בשידורים השונים, כולל באתר האינטרנט של האנדרטה הלאומית

בטקס יוקראו שמותיהם של כל ההרוגים בפיגועים (גם בוושינגטון ופנסילבניה) כאשר התהליך יופסק ארבע פעמים כדי שתתקיים דקת דומייה (כל דקת דומייה תתקיים בשעה המדויקת שבה המטוסים התרסקו). כאשר יתחיל להחשיך בסביבות השעה 7:00 בערב יודלקו שני זרקורים שיאירו את השמיים בדיוק במקום שבו שני המגדלים עמדו.

 

שני הזרקורים שנדלקו לאחר הטקס ב-2010, כפי שתועדו מברוקלין (צילום: ויקיקומונס)

 

בפעם הראשונה מאז הפיגועים הקשים, בטקס יציינו במפורש את המחלצים והשוטרים שנהרגו או חלו בשל שאיפת העשן במהלך מאמצי החילוץ. לוחות גרניט מיוחדות הותקנו לכבוד "אותם גברים ונשים אמיצים שלא היססו להיכנס אל התופת כדי לעזור, ומאז נאבקים במחלות ופציעות, ומקרים רבים הסתיימו במוות", נכתב באתר ההנצחה הרשמי.

בקמביל לנעשה בניו יורק, משפחות 184 ההרוגים בפנטגון (59 נוסעים ואנשי צוות, 125 אנשים בתוך המבנה המשמש כמשרד ההגנה האמריקאי) יקיימו טקס פרטי בסמוך למקום שבו טיסת אמריקן 77 התרסקה. האנדרטה הזו פתוחה בדרך כלל במשך 24 שעות ביממה וללא עלות, אך היא תיסגר מחר והכניסה תתאפשר רק למשפחות הנספים. במרחק קצר משם, בבית הקברות הלאומי בארלינגטון יתקיים טקס הפתוח לציבור, ובשעה 9:37 (שעון מקומי) תתקיים דקת דומייה.

 

האנדרטה לזכר הרוגי טיסת 93 של יונייטד בפנסילבניה (צילום: רויטרס)

 

במערב פנסילבניה יתכנסו קרובי משפחתם של אנשי הצוות והנוסעים של טיסת יונייטד 93, שכאמור התרסקה לאחר שהנוסעים קיבלו הודעה על הפיגועים והחליטו לנסות ולהשתלט על המטוס מחדש. שמותיהם של 40 ההרוגים יוקראו בקול רם, כאשר לאחר כל שם נציג המשפחה יניח זר פרחים. בניגוד לטקסים בניו יורק ובוושינגטון, הציבור הרחב מוזמן להשתתף בטקס זה.

 

סיפורו של דניאל לווין הישראלי, הקורבן הראשון של פיגועי 9/11

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE