הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חוק חדש בקליפורניה יאפשר לספורטאים במכללות להרוויח כסף מהסכמי חסות
על אף התנגדותה העזה של התאחדות הספורט NCAA, מושל קליפורניה חתם על הצעת החוק שתיכנס לתוקף בעוד כשלוש שנים. היא תאפשר לא רק לחתום על הסכמי חסות ולהרוויח כסף, אלא גם להעסיק סוכן ולהתכונן לחיים של ספורטאי מקצוען

קליפורניה תאפשר לסטודנטים-ספורטאים להעסיק סוכנים ולהרוויח כסף מהסכמי חסות ופרסומות על אף התנגדותה של התאחדות ספורט הקולג'ים הלאומי (NCAA).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טורניר הכדורסל של המכללות מניב מיליארדי דולרים מדי שנה. כעת גם הסטודנטים רוצים להרוויח (צילום: AP)

 

הבוקר (שני) הודיע מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם, כי הוא חתם שיאפשר לאותם ספורטאים להרוויח כסף כבר במכללות. החוק אף אוסר על האוניברסיטאות להדיח את הסטודנטים אם המרוויחים כסף מהספורט כפי שחוקי ה-NCAA קובעים כיום.

חשוב להסביר כי מדובר הרבה מעבר להצעת חוק, שכן ב-NCAA צפויים להתנגד בכל תוקף לחוק ולנסות להביא לפסילתו בבית המשפט. לכאן או לכאן, ההחלטה המסתמנת צפויה להשפיע על כלל ענפי הספורט במכללות ארה"ב.

בשנים האחרונות חלה עלייה בתמיכה בזכויות הסטודנטים-ספורטאים בשל הטענה לאי-שוויון. כך למשל, בזמן שמאמנים מובילים בפוטבול או כדורסל מכללות מרוויחים לרוב מיליוני דולרים כשער (ולעיתים קרובות גם מרוויחים יותר באמצעות פרסומות), סטודנטים שמשחקים עבור המאמנים הללו מתקשים לממן ארוחות סדירות.

מעבר לכך, הניצול של הסטודנטים בא לידי ביטוי גם בחברות הענק. לדוגמה, חברת משחקי המחשב EA SPORTS, נאלצה להפסיק למכור את המשחק הפופולארי "NCAA FOOTBALL" לאחר שנתבעה ע"י שחקנים רבים בקולג'ים, שטענו שהחברה עשתה שימוש בדמותם מבלי לפצות אותם.

 

במשרדי ה-NCAA כבר בודקים אפשרויות משפטיות (צילום: AP)

 

כעת, הצעת החוק אמורה לשנות את המצב באופן משמעותי (אם אכן לא תבוטל ע"י ביהמ"ש). בפועל, קליפורניה הפכה למדינה הראשונה בארצות הברית ליישם חוק בנושא, אם כי הוא לא ייכנס לתוקף עד ה-1 בינואר 2023.

ראוי לציין כי החוק לא חל עבור סטודנטים הלומדים במכללות מקומיות ("Commmunity College"). בנוסף, החוק יגביל את הסכמי החסות של הסטודנטים כדי שיתאמו לעובדות בשטח. כלומר, אם שחקן כלשהו משחק במכללה שנייקי היא המלבישה הרשמית, הוא לא יוכל לחתום על הסכם חסות עם חברה מתרחה כגון אנדר ארמור.

כאמור, ב-NCAA התנגדו לתוקף להחלטה וצפויים להקשות על אישורו החוק. עוד לפני שקיבל את אישור המושל, ב-NCAA פנו לניוסאם והזהירו: "חתימה על החוק מטשטשת את הגבול בין ספורטאי חובבן וסטודנט לבין ספורטאי מקצועי". בהתאחדות, אגב, דיווחו על רווח של 1.1 מיליארד דולר במהלך 2017.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE