הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות תאונת המסוק בקלבסס: קריאות להתקין מערכת שעשויה למנוע את הטרגדיה הבאה
הצעת חוק הועלתה לדיון בקונגרס במסגרתה כלל המסוקים בארה"ב יחוייבו להתקין מערכת לזיהוי הקרקע TAWS, בדיוק כפי שהמליצה המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה כבר לפני למעלה מעשור. אשר במקביל חשפה כעת, כי לא נמצא כשל במנוע כלי הטיס 

על רקע תאונת המסוק הקטלנית בחודש שעבר בקלבסס שגבתה את חייהם של תשעה בני אדם, ביניהם כוכב הכדורסל קובי בראיינט ובתו בת ה-13, מחוקקים רבים בקליפורניה קוראים לרשויות התעופה להתקין במסוקים מערכת שעשויה הייתה למנוע את הטרגדיה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חוקרת של ה-NTSB בוחנת את זירת תאונת המסוק הקטלנית (צילום: המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה)

 

המערכת המדוברת נקראת TAWS, ראשי תיבות ל-Terrain Awareness and Warning System (מערכת למודעות ואזהרות שטח). מערכת זו יכולה לספק התרעות כאשר נתיב הטיסה עלול להוביל לפגיעה ברכס הרים או כל מכשול טופוגרפי אחר, והיא מותקנת בכ-95% ממטוסי הנוסעים ברחי העולם.

בשבוע שעבר הציע חבר הקונגרס בראד שרמן (דמוקרט, שרמן אוקס) את הצעת החוק ע"ש קובי וג'יאנה בראיינט, במסגרתה רשות התעופה הפדרלית (FAA) והמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB) יחייבו להתקין את מערכת TAWS בכל המסוקים. לפי ההערכות, העלויות הכרוכות בהתקנת TAWS נעות בין 25 אלף דולר ל-40 אלף דולר.

 

הסנאטורית דיאן פיינסטיין וחבר הקונגרס בראד שרמן קוראים לבצע שינויים גדולים ולהתקין את מערכת TAWS בכל המסוקים (צילום: מתוך יוטיוב / Getty Images)

 

מוקדם יותר השבוע, הסנאטורית דיאן פיינסטיין (קליפורניה) שלחה מכתב לסטיב דיקסון, מנהל ה-FAA, בו היא ביקשה ממנו לחייב את כלל המסוקים להתקין את מערכת TAWS: "אומנם חקירת ה-NTSB נמשכת, ובסופה יימסרו המסקנות, אך הממצאים הראשוניים מצביעים על כך שהמסוק לא צויד במערכת TAWS. זה מדאיג אותי כי בשנת 2006 המליצה ה-NTSB לחייב את התקנת המערכת בכל מסוק שבו 6 מושבים או יותר", כתבה פיינסטיין.

עוד אמרה הסנאטורית כי "כדי לוודא שטרגדיה מסוג זה לא תתרחש בשנית, אני מקשת מה-FAA לדאוג להתקנת המערכת בכל המסוקים בארצות הברית. אני מבינה שהעלות של המהלך היא לפחות 35 אלף דולר למסוק, אך אני סבורה שהסכנה לנוסעים ולאנשים בקרקע גוברת על העלות הגבוהה".

 

תשעת ההרוגים בהתרסקות המסוק בקלבסס. האם מערכת TAWS הייתה יכולה להציל את חייהם? (צילום: AP)

 

כזכור, לפני קצת פחות משבועיים המריא מסוק הסיקורסקי מנמה"ת ג'ון וויין במחוז אורנג', בדרכו למחוז ונטורה. ערפל כבד עטף את דרום קליפורניה כולה באותו בוקר יום ראשון, ובשעה 9:45 בבוקר המסוק פגע בצלע הר בסמוך לקלבסס.

כתוצאה, 9 האנשים שהיו על גבי המסוק נהרגו במקום, לרבות קובי בראיינט ובתו ג'יאנה בת ה-13; ג'ון וקרי אלטובלי ובתם אליסה; כריסטינה מאוזר, שרה צ'סטר ובתה פייטון; וטייס המסוק, ארה זוביאן.

ג'ניפר הומנדי, חוקרת בכירה ב-NTSB, אמרה בימים שלאחר ההתרסקות כי מעבר לעובדה שמערכת TAWS לא הותקנה במסוק, כלל לא היה בו קופסה שחורה שעשויה הייתה לשפוך אור על הנסיבות שהובילו לטרגדיה. עם זאת, חשוב להסביר כי חוקי ה-FAA אינם מחייבים להתקין קופסאות שחורות במסוקים (בשונה ממטוסים). לא ידוע אם הצעת החוק של שרמן תשנה את מדיניות זו.

 

זירת ההתרסקות הקטלנית (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

 

בתוך כך, הבוקר (שישי) פורסמו ממצאים ראשוניים מחקירת ה-NTSB, ומהם עולה כי לא אירעה תקלה במנוע המסוק. מרבית המערכות החיוניות למסוק ניזוקו לחלוטין, הן מהפגיעה בקרקע והן מהשריפה שפרצה מיד לאחר מכן. בשל העובדה שעץ הסמוך לזירת התאונה ניזוק, ההערכה היא שלהבי המסוק פעלו ללא בעיה עד לרגע הפגיעה. חיזוק לכך מצאו החוקרים בענפי עצים רבים שהיו חתוכים באזור ההתרסקות ומהווים עדות לפעילות הלהבים בעת ההתנגשות עם הקרקע.

 

חשוב לזכור שמדובר בממצאים ראשוניים, והדו"ח המלא יימסר ככל הנראה רק לקראת סוף השנה הנוכחית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE