הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בוחן פתע: 10 ההמצאות הגדולות והמשפיעות ביותר שידע המין האנושי
ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה לקחו זמן רב והתהוו באיטיות ובשיתוף פעולה. 10 ההמצאות הבאות הם כמה מההישגים המשמעותיים ביותר ששינו את חיינו מן הקצה אל הקצה

כשאנו חושבים על המצאות, אנו בדרך כלל מדמיינים מדען מטורף, עובד במעבדה מבודדת וממציא המצאות גאוניות. עם זאת, ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה לקחו זמן רב והתהוו באיטיות ובשיתוף פעולה. 10 ההמצאות הבאות הם כמה מההישגים המשמעותיים ביותר שידעה האנושות, כאלה ששינו את חיינו מן הקצה אל הקצה.

  1. המחרשה

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

המחרשה היא לא אחת מההמצאות הסקסיות שידעה האנושות, אך היא ללא ספק החשובה ביותר. לפני המצאת המחרשה, אנשים היו ציידים, מלקטים ואיכרים שרדפו באופן בלתי פוסק אחר ארוחתם ההבאה. סביר להניח שהמחרשה הומצאה בכמה מקומות באותו הזמן - מה שמקשה להצביע מתי ואיפה בדיוק היא הופיעה לראשונה - זאת משום שמדובר במכשיר שכל מטרתו היא ליצור תלמים באדמה. המחרשה משנעת נוטריינטים (חומרים מזינים, המצויים מתחת לאדמה) לפני השטח ומכינה אותו לנטיעה.

תודות למחרשה החקלאות הפכה מהירה וקלה מתמיד. יעלות זו התירה לאנושות ליצור עודף של אוכל, עודף איתו ניתן לקיים קשרי מסחר עם קהילות אחרות. עד מהרה פותחו מקצועות חדשים שתרמו להתפתחותן של עיירות וערים. קשרי מסחר אלה הובילו להמצאת הכתיב ושיטת מספור – זו גם הסיבה שהמחרשה נמצאת במקום הראשון ברשימה תודות להשפעה העצומה שלה על המין האנושי.

  1. הגלגל

אילוסטרציה

אנו כנראה לעולם לא נדע מתי והיכן הומצא לראשונה הגלגל, למרות שהשרידים העתיקים ביותר(5000 שנים) נמצאו בסביבת העיר הסלובנית לובליאנה. גלגלים אפשרו לשנע טובין ממקום למקום במהירות וביעילות. הם גם היוו חלק מהמצאות חיוניות אחרות כגון גלגלי מים במטחנות קמח, גלגלי שיניים, ארכובות וגלגלות. בימינו, גלגלים הם חלק אינטגרלי של רכבים חשמליים, מנועי בעירה פנימית, מנועי סילון, תחנות כוח ועוד רבים אחרים.

  1. מכבש הדפוס

אילוסטרציה

רבים מאמינים שהמכבש הומצא בשנות ה-30 של המאה ה-15 (1430) על ידי יוהאן גוטנברג, אך במציאות הוא אך שיפר טכנולוגיה שהייתה מכבר קיימת והפך אותה ליעילה ופופולארית יותר. עוד לפני כן, הסינים עשו שימוש בנייר והדפיסו באמצעות בלוק – הם לרוב השתמשו באלפי ציורים כדי להעביר מסרים, לעומת אותיות (שלא היו קיימות אי אז) – נשמע די מסובך. הרעיון הסיני הגיע לאירופה על ידי מרקו פולו, בשנת 1295.

גוטנברג שילב בין מכבש הדפוס לגלגל אבן, זה שמשמש בין היתר לטחינת זיתים ויצירת שמן זית. המצאותיו של גוטנברג היוו את תחילתו של עידן חדש של דפוס המוני שאפשר להעביר אינפורמציה כמעט אינסופית לכל פינה ברחבי הגלובוס. מחירי הספרים שהודפסו היו נמוכים בהרבה מהספרים שנכתבו בכתב יד.

  1. קירור

אילוסטרציה

גם כאן, לא ניתן להצביע על ממציא אחד ויחיד – המדע שבבסיסו של הקירור היה נפוץ עוד מהמאה ה-17. בחלוף השנים, ממציאים כמו אלברט איינשטיין ניסו לשפר את עיצוב תא הקירור.

עד תחילת המאה ה-20, השימוש בקרח היה נפוץ ושימש לקירור מוצרי חלב ובשר, ולהארכת תוקפם. שימוש בקרח לקירור ושינוע מוצרים למאכל דעך לחלוטין למול השימוש הנרחב במקררים.

  1. תקשורת

אילוסטרציה

בעקבות המצאת הטלגרף על ידי סמיואל מורסי, עולם התקשורת לא חדל, אף לא לרגע, להתפתח ולהשתדרג – לכן תחת קטגוריה זו נמצאים הטלגרף, הטלפון, רדיו וטלוויזיה. אחרי הכל, הטלפון הוא גרסא מזוקקת של הטלגרף, אחיו הבכור.

היכולת לשדר גלים אלקטרומגנטיים באמצעות אותות אלחוטיים עוררה עניין רב בקרב ממציאים רבים, המרכזיים מבניהם היו מרקוני וטסלה. ברגע שניתן היה לשדר קול ותמונה, רדיו וטלוויזיה היו אך מרחק נגיעה משינוי אורח חיינו. תוך זמן קצר יחסית, סדרת המצאות אלה שינתה את העולם כולו – אם לפני כן שמענו על חדשות, שבועות אחרי התרחשותם, תודות לטכנולוגיה המתחדשת יכולנו להישאר מעודכנים בחדשות באופן יום-יומי.

  1. מנוע קיטור

אילוסטרציה

המהפכה התעשייתית התאפשרה תודות להמצאת מנוע הקיטור. למעשה, לפני המצאתו, כלל הייצור נעשה על ידי אדם. כוחו של הקיטור ויכולתו להפעיל מכונות היה ידוע במשך אלפי שנים, אך דרוש היה מימושו של תומס ניוקומן ( 1712), שהוכיח כי ריתום כוחו של הקיטור נעשה בקלות יתרה - מה שפתח אפיקים חדשים לעולם כולו. ג'יימס וואט, ששיבצר את ההמצאה בשנת 1769, נחשב לממציא מנוע הקיטור.

ביכולתה של המצאה זו לא רק לספק כוח למפעלים, אלא גם לספק כוח לרכבות ולספינות האמורות על שינוע המוצרים לכל פינה בגלובוס. בימינו, את הבכורה תפס מנוע הבעירה החשמלי, בכל הקשור למפעלים ותעבורה. עם זאת, מנוע הקיטור עדיין משמש את תחנות הכוח לייצור חשמל.

  1. רכב

אילוסטרציה

הקרון הממונע שהומצא בשנת 1885 על ידי קארל באנז, נחשב על ידי רבים לרכב הראשון בהחלט. עם זאת, יש לציין את פועלו של הנרי פורד שהפחית את עלויות היצור של המצאה רבת השפעה זו, שבתוך כך הפכה לזמינה עבור מיליוני נהגים פוטנציאלים. תודות להמצאת הרכב אנשים הפכו עצמאים, הם יכלו להגיע למעשה לכל מקום שחפצו בזמן מינימלי ומאמץ כמעט אפסי. התוצאה – ערים התעצמו והפכו למרכזי מסחר, בזמן שבתי התושבים מוקמו בפרווריהם של מוקדי המסחר העירוניים והעמוסים לעייפה.

  1. נורת להט

אילוסטרציה

למרות שעשרות אנשים עבדו על רעיון זה, היה זה תומס אדיסון שנחשב לממציא הבלתי מעורר של נורת הלהט (1870). יחד עם ברייטון וג'וסף סוואן, אדיסון הקים את חברת אדיסוואן. הנורה עובדת על ידי חשמל המגיע לחוט הלהט, אשר כפועל יוצא פולט חום ואור. עטיפת הזכוכית שומרת על ריק (וואקום) ומונעת בערה.

המצאת הנורה שינתה את העולם, ובהתאמה גם את חיינו, באופן הבא – עד מהרה אינספור ממשלות החליטו להשקיע בתשתיות מותאמות לצורך אספקת חשמל לבתי מגורים ובתי עסק כאחד.

  1. המחשב

אילוסטרציה

מחשב הינו מכונה בעלת היכולת לקלוט מידע, לתמרן אותו ולפלוטו כמידע חדש.

גם במקרה זה, המצאתו של המחשב אינה נזקפת לזכותו של אדם אחד; עם זאת, רעיונותיו של מתמטיקאי בריטי, שמו אלן טורינג, נחשבים לעיקריים בהשפעתם.

מחשבים יכולים לבצע חישובים מתוחכמים ומסובכים במהירות גדולה. בעזרת מחשבים אנו מטיסים מטוסים, מרצפים את הגנום האנושי, ואף מגיעים לחלל. אנו מסתמכים רבות על מחשבים בחיינו היום-יומיים – אינספור מהדברים שאנו לוקחים כמובן מאליו לא היו קיימים ללא המצאת המחשב – החל מתחנות כוח ומפעלים וכלה בטלפונים סלולריים.

  1. אינטרנט

אילוסטרציה

האינטרנט הוא רשת של מחשבים הקשורים זה לזה. עם המצאת האינטרנט, משתמשים השיגו גישה למידע, גישה שאינה תלויה בזמן או מקום. רשת האינטרנט השפיעה על תעשייה הבידור, הכלכלה והפוליטיקה באופן אותו לא ניתן לאמוד. במקור, האינטרנט פותח בשנת 1960 על ידי צבא ארצות הברית כרשת מחשבים פרטית. שנים מאוחר יותר, שירות זה הפך גלובלי. באופן יחסי, האינטרנט עודנו בחיתוליו והשפעותיו הרבות מתגלות בכל יום שעובר. עדיין לא ברור האם היתרונות, אלה שבצד חיים מקוונים, יעלו על החסרונות שבצד שינויים משמעותיים במבנים הקהילתיים שכולנו מכירים ואליהם אנו רגילים.

82% לא
18% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE