הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"ממצאים מבטיחים": חדשות טובות לסובלים מבעיות עור
אנשים אולי ייחודיים מבחוץ, אבל אם תחפרו עמוק יותר תגלו שכולנו זהים -"חשוב שניפטר מההנחה לפיה כולנו שונים, והמיקרוביום של העור לא באמת חשוב,"

אנשים אולי ייחודיים מבחוץ, אבל אם תחפרו עמוק יותר תגלו שאולי, בסופו של דבר, כולנו אותו הדבר. מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת קופנהגן חקר את המִיקְרוֹבִּיּוֹם (מכלול המיקרואורגניזמים בגוף האדם) של הדרמיס – או שכבת העור השנייה – ומצא כי היא זהה באופן אוניברסלי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

לפי ממצאי המחקר, שראה אור בעיתון 'mBio', האפידרמיס – או שכבת העור העליונה – שונה מאדם לרעהו – בדרמיס, כאמור, מצויות אותן הבקטריות, ללא קשר לגילו או מינו של האדם.

הם חקרו דוגמיות עור מאזור הברכיים והירכיים של פציינטים דנים לפני ניתוח ברכיים. לפי אחת מעורכי המחקר, ד"ר לין בֶּיי, נמצא כי שכבת האפידרמיס משתנה בהתאם לפקטורים כמו גיל או מין. "בצידו השני של המתרס," אומרת ביי, "המיקרובּיום של הדרמיס זהה ולא תלוי בגורמים אחרים".

איך הדבר משפיע על בריאות עורנו?

אילוסטרציה (Shutterstock)

החוקרים מייחלים שאינפורמציה זו תוביל להבנה טובה יותר של בעיות עור נפוצות, דוגמת פסוריאזיס ואקזמה. ממצאי המחקר יכולים לסייע לנו להבין מדוע הן מופיעות וכיצד ניתן לטופל בהן.

"חשוב שניפטר מההנחה לפיה כולנו שונים, והמיקרוביום של העור לא באמת חשוב," אמר החוקר ד"ר תומס בְיירנסהולט. "אנו צריכים ללמוד ולהבין את הבקטריה והעור, על שלושת ממדיו".

 

מהם שלושת הממדים?

אילוסטרציה (Shutterstock)

עורנו מורכב משלוש שכבות: אפידרמיס, דרמיס ורקמה תת עורית.

שכבת האפידרמיס היא, בדרך כלל, הדבר הראשון שנחזה בדמיוננו כשנחשוב על העור – עובדה הגיונית ומתבקשת, שכן זוהי השכבה החיצונית של העור. תפקידה של שכבה זו הוא להגן עלינו מפני בקטריות וזיהומים.

עמוק יותר, שתי שכבות עמוק יותר ליתר דיוק, נמצאת השכבה התת עורית (היפודרמיס) – שכבה זו מורכבת משומן ורקמת חיבור.

במרכזן של שתי שכבות אלה מצוי הדרמיס – שם ממוקמים זקיפי השיער, עצבים, בלוטות זיעה וכו'.

בעזרת הבנה עמוקה יותר של המאפיינים והתפקידים של שכבות העור השונות, דרמטולוגים וחוקרים יכולים לזהות ולטפל בהצטברות בקטריאלית הקשורה לבעיות עור שונות ומגוונות.

"ידע זה, בתקווה, יעזור לנו להבין מה גורם לאקסמה ואילו אי-סדרים מתרחשים בעורנו", אומר ביירסהולט.

העור באזור הברכיים והירכיים, בדרך כלל, יבש יותר מאזורים אחרים – זאת הסיבה שהחוקרים מקווים בעתיד לחקור אזורים בעלי רמות שומן גבוהות יותר, זאת במטרה להשוות בין הממצאים השונים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE