הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אל תתפתו: אתם אולי חושבים שההערות הבאות מסייעות בעתות חרדה, אבל אתם טועים בגדול
התמודדות שגויה למול אדם הסובל מפאניקה יכול להרוס את מערכת היחסים. לפניכם רשימה המפרטת איך *לא* להתמודד עם הסובל מהתקף חרדה. "לא, הוא לא יכול לצאת מזה"

כאשר אדם חווה התקף חרדה המלווה בכאבים ויסורים, הוא מרגיש שהעולם כולו יוצא מאיזון ושמשהו רע הולך לקרות. גל של פחדים מעורר תגובת 'הילחם או ברח', הדופק עולה ו\או מופיע קוצר נשימה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

אתם מצדכם אולי תתפתו לאמר לאותו חבר/ה החווים משבר 'לצאת מזה' או 'להתנער מזה' – זוהי דרך פעולה שגויה, גם אם הכוונות שלכם טובות. אם ברצונכם לסייע לאהובכם, הימנעו מתגובות מהסוג שלהלן:

"תעצור את זה" (".Stop It")

אם היה ביכולתו לעצור את ההתקף, הוא היה עושה זאת. עם זאת, במהלך התקף החרדה, גופנו צופה פגיעה או סכנה ממשית ומחפש דרך לשרוד.

"באותו הרגע, המוח, כפי שאנו מכירים אותו, חדל מלפעול ומוחנו הרגשי נכנס לפעולה – זהו אותו חלק במוח שאינו מסוגל לחשוב בהיגיון", אומרת ד"ר רונית לוי (מרכז ברה"נ בניוטאוון, פנסילבניה)

"אתה בסדר." (".You’re Fine")

 אותו אדם אהוב שמולכם למעשה לא בסדר. התקף חרדה מעלה את רמות הלחץ והמצוקה, הוא גורם לאדם החווה אותו לאבד את השליטה על תגובותיו. ד"ר לוי עושה את ההשוואה הבאה: "רמת הלחץ שוות ערך לאקדח המכוון לראשך".

יתרה מכך, אדם זר אולי לא יזהה שמדובר בהתקף חרדה משום שהמותקף, בדרך כלל, יודע איך להסתיר את הסימפטומים. "אתם יכולים לחשוב או לאמר, 'ניחא, אתה נראה בסדר'", אומרת ד"ר טרייסי קמינגס. "זו כלל אינה נחמה עבור אדם אחוז חרדה".

"אתה לא יכול פשוט להירגע?" ("Can't you just calm down?")

לפי המכון הלאומי לבריאות הנפש, התקף חרדה מופיע "כביכול פתאום ומשום מקום" ויכולים להימשך כמה דקות או יותר.

"התמודדות קלוקלת למול אדם הסובל מפאניקה וחרדה יכול להרוס את מערכת היחסים"

אדם הסובל מהתקפי חרדה תכופים יכול ללמוד טכניקות התמודדות (בסיוע טיפול מתאים), אך "קשה מאוד להתערב בצורה כזו שתעצור את ההתקף שם ואז", מדגישה ד"ר לוי. כאמור, אותו אדם היה עוצר את ההתקף לאלתר, אם הוא רק היה יכול.

"אל תדאג לגבי זה." ("Don't worry about it.")

חלוקת הוראות, דוגמת "אל תחשוב על זה" או "אל תדאג לגבי זה", יכולה להחמיר את ההתקף.

"בכל פעם שאנו אומרים למוחנו לא לחשוב או להפסיק לחשוב על משהו – כך אנחנו בעצם מתמקדים בו (אותו משהו) אף יותר". ד"ר לוי מתארת זאת כ'אפקט פרדוקסלי, לכל הדעות'.

"תתמודד." ("Suck it up.")

הערות כמו "תהיה חזק" או "תתגבר על זה", גורמות לאדם שמולכם להרגיש חלש, או אחד שלא יכול להשתלט על רגשותיו. "אתם בעצם מקטינים אותם כי הם מוצפים רגשית", מבארת ד"ר לוי.

תגובות חותכות ו\או כועסות מעין אלו רק יחמירו את המצב ויוסיפו על הלחץ שקיים בלאו הכי.

בחלוף הזמן, התמודדות קלוקלת למול אדם הסובל מפאניקה וחרדה יכול להרוס את מערכת היחסים. בסופו של דבר, אותו אדם עלול לקבוע שאינכם עוזרים כלל וכי לא ניתן לסמוך עליכם, אומרת ד"ר לוי.

 

סיוע של איש מקצוע, כמו מטפל או פסיכולוג, יסייע עם טכניקות התמודדות שונות ומגוונות

במקום, נסו להכיר במצבו של האדם שמולכם, הראו שאיכפת לכם ושתעשו כל שביכולתכם כדי לעזור ולעורר הרגשת ביטחון ורוגע. "הנוכחות שלכם בלבד יכולה להוות נחמה גדולה", מסכמת ד"ר לוי, "היא מסמנת לסובל מהתקף חרדה שהוא אינו לבד".

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE