הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הקורונה והכיס שלכם : איך הולך המשבר להשפיע הכלכלה האמריקנית
יציבותה של הכלכלה האמריקנית עומדת בסימן שאלה, ועתה נראה כי יותר מתמיד הגיעה העת לניתוח כלכלי של ההשפעות הצפויות של הנגיף בטווח הארוך. החדשות הטובות: הרבה בידיים שלנו

מאמר זה מבוסס על ניתוח כלכלי אך הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי, על כן אין לראות בדברים האמורים לעיל המלצה או הוראה לביצוע מהלכים פיננסיים.

הצלחת הכלכלה האמריקנית עומדת על שלושה דברים. 

  1. אנרגיה במחירים סבירים
  2. רמות אבטלה נמוכות
  3. אינפלציה נמוכה

לנגיף הקורונה ולירידה במחירי הנפט יש יכולת לפגוע בשלוש הרגליים עליו עומד השולחן הכלכלי של אמריקה.

אם נתחיל ברמות אבטלה נמוכות הרי שנכון לעתה קשה לראות לכמה זמן חברות תעופה ימשיכו להעסיק אלפי טכנאים, דיילים, צוותי קרקע , אנשי אדמיניסטרציה וכו' כשרווחי החברות בתעשיית השירותים האחרות כגון בידור, מלונאות, ופנאי יצנחו האבטלה תתלווה למצב בו חברות יתקשו לשלם את חובותיהם, ויכולת ההעסקה תפחת באופן משמעותי.

חברות הספנות העובדות בעיקר על רווחים עונתיים, ושסגרו אמש את פעילותם מהוות דוגמא למצב בו תעשיות שלמות יסגרו להרבה זמן ואנשים יאבדו את עבודותיהם.

במצב זה, לא רק שוק ההון, אלא גם הכלכלה האמיתית כולה, תושפע.

התוצר יירד, הרווחים ירדו, חברות יהיו שוות פחות ושוק המניות גם הוא יהווה שיקוף למצב הכלכלה האמיתית בתקופת אי היציבות התעסוקתית.

עתה אנו חוווים משבר בכלכלת הפיננסים אשר רק בחלקו משפיע על הכלכלה האמיתית, ומאין נובע המשבר בכלכלת שוק ההון? נראה שהוא נובע או א. מויסות השוק לשווי המניות האמיתי, המגיע לפני הפגיעה החמורה בכלכלה האמיתית (פגיעה בייצור ובכלכלת השירותים), או ב. תחילתה של סופה מושלמת שהעדות המוקדמת שלה מגיעה משוק המניות.

אך יודעי דבר מאמינים כי השוק התחמם יותר מדי, וכי משקיעים רבים ביקשו לנצל את הפחדים כדי למכור במטרה לעשות רווחים על השקעות קודמות, וכי זו ההזדמנות לה הם חיכו מאז כניסתו של הנשיא טראמפ ושמאז היה שרוי בעליות אי רציונליות לאחרונה.

נכון לעתה איננו יודעים מה העומק בו הנגיף עלול להשפיע על האבטלה האמריקנית אך אם המשבר יימשך זמן רב מדי, האספקטים היסודיים של עסקים רבים עלולים להינזק. תעשיות השירות הגבוהות, כחברות ביטוח, משכנתאות יושפעו מן הסתם בקצב איטי יותר.

כמו כן נראה כי גם אם הממשלה תשלם לאנשים או לחברות לקחת חופשה בתשלום, הרי שהדבר יוריד מערך הייצור של התאגידים והחברות, ויוסיף לחוב הלאומי של ארה"ב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אינפלציה נמוכה

נכון לעתה ברור ששרשרת הסחורות העולמית עומדת בסכנה והיא הגורם המרכזי שעלול להשפיע על רמת האינפלציה במשק.

אדרבא, בחודשים הקרובים נראה מחסור בייבוא ממדינות רבות שהוכו בנגיף ושצמצמו את פעולות הייצור, ולמרות שזה עלול להשפיע לטובה על ארה"ב שתמצא עצמה ממלאת את החלל במוצרים משלה,  אך הדבר עלול לגרום לעליית מחירים עבור האזרח אמריקני, שעלולה להוביל לאינפלציה גבוהה.

גם שיעורי הריבית הנמוכים עלולים להציף את המשק במטבע שעליו משלמים בריבית זולה, ושעלול להוביל לאינפלציה.

התרחיש הסביר כרגע הוא שאנשים יאלצו להתרגל לשלם קצת יותר על מה שמיוצר באמריקה כדי שאמריקה תוכל להתחיל להסתמך על עצמה, בתחומי התרופות, המזון, והאנרגיה.

 

אנרגיה במחירים טובים

נכון לעתה הצניחה במחירי הנפט לא משחקת לטובת תעשיית האנרגיה האמריקנית שמתקשה לשלם שכר לאנשיה עם מחיר של 30$ לחבית, וזאת למרות שלצרכן האמריקני מדובר בירידה של מחירי הדלק. אך הסיבה שאנרגיה במחירים נוחים תישמר עלולה להבטיח משהו חיובי דווקא - כי הדלק המניע את הסחורות והשירותים והייצור האמריקני יימשך כרגיל, גם אם הדבר יפגע במשכרותיהם של עובדי האנרגיה.

לאחר שדנו בשלושת הרגליים, וראינו כי הנגיף יכול לפגוע לפחות בשניים מהם הגיעה העת לדון בכלכלת הייצור.

במאמר זה לא נספיק לדו בסקטור הבנקאות, במדיניות המוניטרית, במדיניות האשראי, ובמצב השוק הפיננסי - כולם גורמים מרכזיים המהווים יסודות חיוניים בכלכלה, אך שבמצב המשבר הנוכחי אינם קשורים ישירות (לפחות לא בשלב הנראה לעין) במשבר הקורונה.  

 

כלכלת הייצור

מחסור בתוצרים מיובאים כזכור, עלול להוביל לעלייה במחירים שתגרום לירידה במכירות וברווחים העלולים לפגוע בחוזק הפיננסי של עסקים ויצרנים כאחד. הדבר עלול להוביל לנפילה ריאלית במחירי המניות לאור הפחתה משמעותית ביכולות הפיננסיות של החברות, ולא כפי שאנו חווים כיום ירידה של ספקולנטים, בשל משבר בריאותי הגורם לפחד ולפאניקה. ואלו החדשות הטובות לעתה, שהמשבר עדיין לא מצדיק את הנפילה בשוק המניות שכן הוא טרם הגיע לכלכלת הייצור.

אך חשוב מכך, היא הסכנה של פגיעה בשרשרת האספקה שהיא זו שתוביל למחסור ולמחירים גבוהים.

זהו הגורם החשוב והמהותי ביותר שבה הכלכלה אינה מעבר לשליטתנו, שבה לנו היכולת לייצר את התנאים הכלכליים בה החברה מתקיימת.

כפי שאנו יודעים מתורת המשחקים ומתחום הפסיכולוגיה, אנשים מייצרים נבואה המגשימה את עצמה, הם מייצרים את תנאי העבודה שלהם.

אם הם אופטימיים ותומכים בעסקים והשקעות, ההשלכות הכלכליות והתעסוקתיות יהיו טובות מאשר אם אנשים נכנסים לפאניקה, הופכים פסימים וחוששים להשקיע ולרכוש דברים. גישה זו תוביל לתוצאות רעות עוד יותר בתנאים הכלכליים.

 

 

נכון, אמנם אין לנו יכולת לומר כמה המגיפה תחריף או תשתפר כי אין לנו בסיס להגיב על כך, אך נכון לעתה הפעילות הכלכלית לא חייבת להיפסק, ובטח שהמדדים לא חייבים להגיב בהיסטריה.

אך לבסוף הגישה והציפייה בכלכלה היא מה שתקבע. ככל שנהיה יותר פסימיסטיים ככה התוצאות יהיו גרועות יותר בכל הענפים , ככל שאנשים יפעלו כאילו הכל יהיה בסדר במקודם מאשר במאוחר, ככה ביצועי המשק ושיעורי ההשתתפות בבידור, בהשקעה, ובהוצאה יגברו. הסיכון משתלם, למרות שהבריאות מעל הכל, על האיזון בין סיכון ושמירת הבריאות יש לשמור בכל מחיר.

לעניות דעת הכותב, אם הנגיף לא יהפוך למצב חירום רפואי למשך יותר מחודשיים, הדאו לא ירד מ-19000 נקודות.

תופעה נוספת שיש לציין היא העלייה במחירי הנדל"ן כתוצאה של ריביות נמוכות, שתעודד אנשים לחפש תשואה גבוהה יותר על נכסים במקביל לאנשים אחרים שיוכלו לפתע להרשות לעצמם משכנתאות במחיר נמוך.

אספקטים לטווח ארוך

ישנם כמה דברים שלמדנו בחודש האחרון מהמשבר, והינה כמה נקודות מפתח.

ראשית כל ישנו צורך לחתוך הסתמכות על סחורות חיוניות מסין, ושנית כל לשמר מאמצים למצוא חיסון גם לאחר שהמצב הבריאותי בקרב הציבור ישתפר. עוד כמה נקודות לעתיד הן כדלקמן.

  • - מראש ישנו צורך לסגור גבולות במקרים דומים 
  • - מי שמשקיע חייב להבין שכמות גדולה של השקעות יכולה להיעלם בזמן קצר, ולכן צריך מסגרת זמן קבועה מראש במהלך השקעותיו. אם אתה בן 20 ומשקיעי תוכל להפסיד, אם אתה בן 70 והפנסיה שלך מושקעת בשוק ההון - פחות
  • - עסקים ייבחנו מעתה עבודה מהבית כדי לחסוך שכירויות, לצמצם עלויות ולהיות מוכנים לזמן משבר. 

אך בסוף כל הנאמר כאן תלוי בכמה זמן המגיפה תימשך ובחומרתה. 

 

ותרחישים חמורים יותר ייאלצו חשיבה כלכלית חדשה בתחומים רבים שכותב זה נמנע מלדון בם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE