הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סיפורה הנוראי של קהילה יהודית שבניה נרצחו הוקם לתחייה בידי אמן אנטישמי הזוכה לשבחים
גיובאני גספרו הקים לתחייה עלילת דם שעלתה בחייהם של כ-16 יהודים שנשרפו חיים בשל פשע שלא ביצעו. הדבר לא מפריע לו לקבל שבחים מהממסד האמנותי ומהכנסייה הקתולית המשבחת את עבודתיו

צייר איטלקי שקיבל תשבוחות מהוותיקן עקב הנצרות האדוקה שבציוריו וסגנון הבארוק האמנותי שלו, חשף את ציורו החדש השבוע - גרוטסקה אנטישמית המתארת יהודים עקומי אף בעודם רוצחים/זובחים תינוק נוצרי מפוחד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הציור המדובר (אלגמיינר)

ג'ובאני גספרו, אמן מעיר הנמל בארי לחוף הים האדריאטי, העלה תמונות של הציור המחייה את עלילת הדם ימי הביניימית לעמוד הפייסבוק שלו ביום שלישי.

הציור בשם "התקדשותו של סן סימון מטורנטו ברצח פולחני יהודי" רצוף בקלישאות אנטישמיות נתעבות וקלות לזיהוי.

הוא מראה פעוט המוקף בגברים יהודיים רעים למראה, חובשי כיפות ופאות לחיים, שחונקים, חותכים את גופו ומקיזים את דמו.

מברשתו של גספרו מדגישה בתכוון את הסטריראוטיפים האנטישמיים: אפים גדולים ועקומים, שיניים צהובות ולא ישרות, אצבעות מוכתמות בדם ועונג מגרימת סבל לילד לא-יהודי,באופן דומה לישוע על הצלב. בעוד הילד בוכה מפחד, הדמויות היהודיות מצחקות ברקע.

 

 

האירוע ההיסטורי עליו מתבסס גספרו בציורו התרחש ב-21 למרץ,1475, היעלמותו של תינוק בן שנתיים בשם סימון בעיר טורנטו בצפון איטליה הציתה תקרית מהידועות ביותר לשמצה ב-900 שנות ההיסטוריה של עלילות הדם.

כאשר התגלתה גופת הילד שבוע לאחר מכן - ע"פ השמועה המקומית בטרנטו, יהודי בשם שמואל הוא שרצחו - וסערה אנטישמית פנאטית פרצה במהלך חג הפסחא. הקהילה היהודית כולה הובאה למעצר ואולצה תחת עינויים להתוודות ברצח סימון במהלכו של ריטואל דם דתי, 15 ממנהיגי הקהילה נשרפו על המוקד.

משך מאות השנים מאוחר יותר, הוכר סימון כקדוש לכנסייה הקתולית. פסלו הוסר ע"י האפיפיור פאול ה6 ב1965 כשהוציא הותיקן את הנוסטרה אטאטה, כתב גינוי רשמי לאנטישמיות וחזרה בה מההאשמה כי היהודים אחראיים קולקטיבית לרצח ישוע ולגזר הדין המוות שהוצא לו ע"י האמפריה הרומית. 

גספרו בן ה36 הוא אמן המתרכז בראש ובראשונה במוטיבים נוצריים דתיים, וחלק מהמבקרים מהללים את יכולותיו הטכניות, כמו גם את הבחירה שלו להתמקד בציור פיגורטיבי והמרחק שלקח מצורות מודרניות יותר של ביטוי אומנותי.

בציורו האחרון, בוחר גספרו להחיות גם את האנטישמיות הנוצרית המסורתית.  כתבת העיתון היהודי-איטלקי מוזאיקו, אסתר מוסקטי כתבה על ציור עלילת הדם והצביעה על מחוייבותו של גספרו ל"אומנות קדושה - עם חיבה מיוחדת למקאברי והגרוטסקי: 

מוסקטי סיכמה את אבחנותיה באומרה שגספרו מפנה כעת את מיומנותו בציור "לשנאה אנטי יהודית מלאה, כאילו הרגיש את הצורך, בעידן שבו פושה הפייק ניו, להוריד את האבק מהעבר העגום".

צייר של שנאה

עבודותיו של גספרו מוצגות באיטליה ובארצות אחרות למעלה מ-20 שנה. שיאי הקריירה שלו היו תערוכת יחיד בפריז ב-2009 ובביאנלה בונציה ב-2011 .

בשנת 2011, נשכרו שירותיו של גספרו ע"י הארכיבישופות הקתולית של אזור ל'אקווילה באיטליה לשחזר בסיליקה ימי ביניימית שניזוקה קשה ברעידת אדמה. ב-2013, הוענק לו פרס איטלקי יוקרתי לאמנים צעירים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE